Nybegynner med mystisk "slapphetssykdom" i akvariet..

Etter å ha fått et ferdig innkjørt 30liters akvarium, dør plutselig vår lille ancitrus, og Kampfisken vår får hvite prikker og blir slapp. Det ser ut som om han har fått stødd litt glitter på seg. Etter å ha satt han i karantene i en mugge, ser vi at den ene Guppyen oppfører seg på samme måte, og ligger helt slapp på bunnen. Han beveger seg litt, for så å legge seg ned igjen..

Nå er 20% av vannet byttet, og vi håper på bedring i morgen. Er det noen som har noe tips videre?
Tipper du har fått hvitprikk ( eller sopp? ) på fiskene dine,
vanskelig å si det sikkert uten bilder og noe mer informasjon.

Foreslår at du leser Frank Angells sykdomsartikkel som du finner her: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Du kan også søke på sopp og hvitprikk i forumet her, og lese om andres erfaringer.

Er du fortsatt usikker på hva som feiler dem, foreslår jeg at du
kjøper ESHA 2000 og ESHA EXIT og kombinerer disse to medisinene.
De tar både sopp og hvitprikk.
Har nylig brukt dem selv, og de fungerer utmerket!

Prøv få igang behandlingen så fort som mulig,
da har fiskene dine størst sjanse til å klare seg!

Lykke til!

Har man utbrudd av hvitprikk, må hele karet behandles. Det nytter fint lite å issolere den som først fikk utbruddet.

Behandler en ikke karet, vil i de fleste tilfeller hele bestanden stryke med.
Jo tidligere en starter behandlingen, jo raskere er en kvitt parasittene, og jo større sjangs er det for at disse ikke kommer tilbake uka etter.
Lille prikkete Kampy
Vår syke kampfisk.

Ser det ut som prikkesyke? To av Guppyene våre begynner å "glitre" også..
Tror!
(med ganske stor sikkerhet )
at det er hvitprikk du har fått, ja.

Det kan nok være lurt at du medisinere slik jeg beskrev i
forrige innlegg for sikkerhets skyld,
dersom ingen med mer sykdomskyndighet enn meg har noe bedre å foreslå!

Du kan jo evt. starte med EXIT først, den tar kverken på hvitprikk og en del andre lignende sykdommer.

Dersom du ikke får tak i det lokalt kan det bestilles fra bla.

(Har et par flasker stående i tilfelle rottefelle,og kan sende deg en dersom det er lang leveringstid.)

Er det noe du lurer på i forbindelse med medisineringen kan du gjerne sende meg en epost ( myrheksa@hotmail.com ), så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.

Mvh. Nina
Åh, det var kjempesnilt av deg, men nå har vi fått tak i medisiner, og håper det skal ordne seg.

Blir trist å reise fra syke fiskebarn i morgen, men familien i bergen krever sitt. De får være hjemme med far ;-P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap