Spørsmål angående hvitprikk på malawi

Hei, jeg oppdaget igår kveld hvitprikk på 2 av mine Malawier. Jeg skrudde umiddebart opp varmekolbe + satt inn en ekstra. Tilsammen 350 w. Dette var ikke nok til å øke temp til mer en 31 grader. Får en 300watter til med bussen ifra Alta i kveld.

Har lest at temp skal være 32 grader for å drepe parasitten, men noen steder står det 30 grader.

Er det 30 grader som dreper og de 2 gradene ekstra er sikkerhets margin?

Har også sett at varmekuren ikke anbefales for Malawi.

Hvorfår anbefales ikke denne får Malawi?
Er det det pågrunn av oksygen opptak?
Kan dette eventuelt påhjelpes med mer oksygen/luft i vannet?

Har ikke annen "medisin" tilgjengelig en varmekuren.
Drar på juleferie imorgen tidlig, så dette var leit å få akkurat nå.

Det er 32`C som gjelder. Noen hevder at parasitten ikke kan formere seg i vann over 30`C, men dette støttes ikke av forskningen.

Årsaken til at en ikke anbefaler denne kuren for malawi, er at dette er fisk som krever til dels høy metting av O2 i vannet. Dette er mer eller mindre umulig ved så høy temperatur.
I tillegg er det såpass kjølig i Lake Malawi at 32`C er alt, alt for høyt til at fiskene fungerer godt i vannet.
Normaltempen i sjøen ligger mellom 23 og 24,5`C.
Takk for svar. Må bare bite tennene sammen og la det stå til. Har 32 grader nå, og har satt opp alt jeg har av luft tilførsel + en power head i vann skorpen. (Om ikke hvitprikken tar knekken på fiskene vil vel stresse ifra alle boblene gjøre det). Neida, fiskene ser aktive ut, og ser ikke ut til å lide noen nød enda.
Men jeg skal bestille medisin når jeg kommer hjem igjen for backup.

Bør jeg fore som normalt under sykdommen?

Lys av eller på?
Hmm.... Hva skjer??? 2 malawi par bestemte seg for å begynne å leke oppi alt dette styret De rister og tumler rundt hverandre.
Fint å se noe posetivt oppi tanken
Det ble skikkelig liv oppi der etter jeg puttet mer luft til de.
Ha lyset på, parasitten livnærer seg ikke av dette. La mest mulig være som normalt, og siden du ikke med denne kuren dreper filterbakteriene, er det ikke noe problem å fôre som normalt.
Trolig er fiskene mer sultne nå en noen gang tidligere, da den høye tempen setter forbrenningen og stoffskiftet i høygir.

Det er faktisk ikke uvanlig at en del fisk reagerer på denne måten når en plutselig endrer vannets kvaliteter drastisk.
Det samme ser en ved en del medisiner, plutselig begynner syke fisk å leke
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap