Infeksjon

jeg Har et 650 liters akvarie. Jeg hadde nylig to tetraer som hadde hvite prikker på kroppen, den ene greide på en eller annen måte å miste halen. Da jeg fulgte med disse to fiskene i noen dager så jeg at den som hadde mistet halen begynte å få en bomullignende dott der halen en gang hadde vært. Dette er jeg ikke i tvil om at må ha vært en soppinfeksjon.

Kort tid etter at disse døde greide lungefisken min å skrape seg mot et eller annet i akvariet. Etter få dager gikk det som fryktet: Såret ble betent og begynte å utvikle seg. Til å begynne med var det bare en stor hvit flekk som kunne minne om død hud som skulle flasse av, men det ble snart forverret og det hvite området begynnte å få en skummel blåfarge med et lite gult felt midt i, jeg vil jo tro at dette også er soppinfeksjon, men det ligner absolutt ikke på det som de to andre fiskene døde av. Hvis det brukes en annen behandlingsmetode på dette så takker jeg for svar.

Så kommer det egentlige spørsmålet: Jeg har 6 stk sommerfuglfisk, 5 stk scalarer, 1 stk praktbotia, 5 stk ancistrus maller og 3 stk gule eplesnegler i karet. Bakpå medisinflaska sto det at reker og små fisk kunne ta skade av medisineringen. Kan noen av mine ta skade av dette? Er det lurt å gi samme dose som det det er anbefalt på flaska eller vil de bare at jeg skal bruke mest mulig for å komme til bake senere for å kjøpe ny?
Jeg kan ikke akkuratt gi deg noe profesjonelt svar men jeg har medisinert min 120 liter med omtrent alt av medisiner uten å miste en eneste fisk. I det samme karet er det 6 kirsebær reker og 6 amano reker, alle har overlevd hver eneste gang..
Hva slags medisin er det du har? Det er stor forskjell både på hvor effektive de ulike er, og hvor godt den tåles av de ulike artene.
Jeg har tetramedica Fungistop. På flaska står det at jeg skal bruke 5 ml per 20 liter vann. 1 flaske skal holde til 400 liter vann.
Dette er en skikkelig dårlig medisin. Jeg har ikke en eneste gang lyktes med å kurere annet enn fiskepusherens omsetting med denne (les: kjøp av medisin + nye fisker).

Spesielt sommerfuglfiskene og eplesneglene vil jeg tro kan slite stygt med denne medisinen i vannet. Også praktbotiaen vil nok merke medisinen skikkelig på kroppen.

Jeg hadde ikke behandlet med denne, det er større sjangs for at medisinen dreper fiskene enn at sykdommen gjør det....
Skaff deg heller eSHa 2000.
En lungefisk har vel ikke skjell på kroppen som andre fisk? Skjelløse fisk ser ut til å være mer ømtålige for en del medisiner enn andre fisk. Dette er viktig å huske før man velger behandlingsmetode og medisin.
Takk for tipsene! Da tror jeg kanskje at jeg skal prøve noe annet, det er jo tross alt fisk for 3000 kroner oppi der. Men det kan vel ikke være lov å selge medisiner som virker mot sin hensikt? Noen som vet om det fremdeles vil virke hvis jeg bruker mindre dose enn de har anbefalt?

Lungefisk har ikke skjell på kroppen som jeg kan se, har dere noen behandlingsmetoder å anbefale som kan kurere dette uten å utslette alt liv i akvariet?

For å være sikker på at ikke fiskene stryker med, må du ned i en så lav dose at den allerede lite effektive medisinen ikke vil ha noen annen effekt enn å misfarge vannet svakt...

Og joda, det er vist lov å selge alt mulig som ikke virker som det skal her på berget.
Men det som virker som det skal, det er det ikke lov å selge
Makan til gokk-kultur på enkelte politikere skal en leite lenge etter
Da tror jeg at jeg skal droppe medisineringen da. Er dette noe som kan gå over av seg selv ved å bytte mer vann? f.eks 200-300 liter vann i uka?
Sopp kan trekke seg tilbake av seg selv, men det er da snakk om de mer lette angrepene. Vitamintilsetting har også positiv effekt, både på lette sopp og bakterielle infeksjoner.

Hyppige vannbytter har absolutt en god effekt, men det er litt vanskelig å si om dette vil hjelpe i ditt tilfelle, siden jeg ikke har sett "pasienten"
Skade, det gjør det i alle fall ikke!
Jeg har byttet 300 liter vann i karet, men på de dagene det har gått siden jeg startet tråden ser det ut til at lungefisken har fått en ny hvit flekk ( den må ha dukket opp i løpet av natta) på den andre siden av kroppen.

Jeg har aldri hørt om eller prøvd eshas medisiner, men er det garantert at de kan brukes uten bivirkninger eller skader på noen av fiskene mine?

Blir glad for tilbakemeldinger fra noen som har prøvd disse.
Garantier er alltid vanskelig å gi, der det er hundrevis av faktore som spiller inn.
eSHa sine produkter er meget gode, og regnes av mange som markedets beste til sitt formål.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg hann i leksfarger
Reklame for plussmedlemskap