Noe feiler ancistrusen min.

Hei

Etter og ha hatt akvariet mitt i 5-6 dager falt jeg for fristelsen og kjøpte 1 stk ancistrus. Er klar over at det kan diskuteres hvor lurt dette er, men jeg hadde lyst til å prøve. Tenkte at dette ville hjelpe filteret så det fikk litt avfall og jobbe med i innkjøringsperioden, og at ancistrusen kunne holde algene nede litt.

Det første jeg reagerte på når jeg fikk hjem fisken var at den pustet veldig fort. Jeg tenkte dette var litt stress etter nyinnflyttingen, men det har ikke gitt seg enda. Har sett noen ganger at den puster normalt, men stort sett beveger gjeldene seg ut og inn ca 2-3 ganger i sekundet. Etter litt lesing tenkte jeg at dette måtte være nitrittforgitning. Etter og ha fått tester i hus måtte jeg slå fra meg dette da det max er 0,05 nitritt i karet (målt med jbl dråpetest).

Etter dette så jeg litt på hvitprikk (et syptom her er jo rask pust) og jaggu var det ikke noen hvite prikker på fisken. I begge av hjørnene av bakfinnen er det to kritthvite felt. og ellers på fisken var det små grå prikker. Disse prikkene er veldig diffuse og uregelmessige og er i en veldig svak farge. Det pussige er at prikkene kommer og går stadig vekk.

Jeg kjørte først temperaturen opp til 32 grader og tok i 20 dråper med Esha Exit. Dagen etter fikk jeg beskjed om at varmekur og medisin ble i drøyeste laget, så jeg tok et kaldtvannsbytte og fikk temperaturen ned til 26 grader igjen. Jeg hadde også oppi 25 dråper Esha 2000, og 10 dråper til med exit (dag 2). Grunnen til at jeg har i 2000 også, er en mistake om at det kan være noe sopp greier.
¨
Nå er prikkene mye mer mørkegråe, men de prikkene på halen er fortsatt kritthvite.

Fisken har ikke vist noen andre sykdomstegn i perioden, den svømmer rundt i et forykende tempo og spiser alger, eller ligger og slapper av under en rot.

Har jeg noe å bekymre meg for? prikkene kan godt ha vært der fra jeg fikk fisken, men da tenkte jeg ikke i retningen sykdom så studerte ikke fisken nøye.

Edit: Ancistrusene hadde kritthvit lang avføring de første 1-2 dagene..

hei, er ganske sikker på at det ikke er hvitprikk!
og har egentlig lyst til å be deg om å stoppe med det du gjør umiddelbart!
ancistruser har egenskaper til å kamuflere seg, og kan endre litt på farger for å blende mer inn....

er ganske sikker på at jeg ikke tar feil her, jeg hadde vertfall ikke foretatt meg noe her.....

andre mågjerne korrigere meg visst de vil, men dersom ingen gjør det stopp.
syns du skal stoppe frem til noen sier noe annet også jeg
Jeg har samme "problemet" med min ancistrus. Den har levd i beste velgående med hvite felt på seg, og jeg har valgt å ikke medisinere, siden fisken ser ut til å klare seg fint. Nå har jeg hvit og svart sand, så det kan jo hende at det er kamuflasje som du sier. Det er hvertfall veldig interessant! Skal prøve å få til et bilde når han kommer frem fra rota.
Det jeg først og fremst reagerer på er ikke prikkene men den raske pusten. Prikkene er mer gråaktig enn hvite.

Er det vanlig at Ancistruser puster raskt? jeg skjønner jo at den puster fort når den spiser alger langs glasset (trenger og puste fort for og kunne "suge" til seg algene, og holde seg på glasset) men han karen her puster i turbo fart selv når han har ligget stille under en rot i 5 minutter.

Esha medisinene er kjent for og være skånsomme, så tror ikke han lider noen stor nød av å ha disse i vannet, er selfølgelig ikke bra, men jeg er veldig tvilende til at han tar skade av det.

Har tenkt og kjøpe noen corydoras om en uke eller to, og er ikke så lysten på at disse skal få en eventuell sykdom fra han (blir en del penger om alle coryene dør):

En annen ting. De hvite prikkene på halen går over til å bli mer lysebrune akkurat i overgangen mellom de hvite og sorte på halen, kan dette være noen fom for finneråte?
Får du ikke til å ta et bilde av fisken? Er litt enklere og svare, om man har mer og gå ut fra.
MaGunz, er dette med de hvite prikkene og hvite felt på finnetuppene på en ansictrus ren romjuls-humor?
Til trådstarter_tuller du???? Ancistruser har hvite/lyse felt på finnene og resten av kroppen.....
Stopp "behandlingen" umiddelbart(mitt rååd).
No2 kommer først etter ca 14 dager, og da må du nok bytte vann som bare fy, for å redde fiskene.
Du har satt inn fisker alt for tidlig.
Du skulle heller ha kjørt inn karret uten fisk, og bare "matet"det tomme karret, slik får du filterbakterier uten å "plage" levende fisker.

Men når du først har satt inn fisk, så pass på no2 for det kommer garantert-og bytt vann som "faen"når no2en kommer, da har du en mulighet til å redde fiskene.
Dette er ganske sikkert ett tilfelle der en ser fanden på en umalt vegg. En tror fisken er sjuk, og stresser den med både temperaturendringer, og kjemiske medisineringer.
Når da fisken heller ikke viser tegn til forbedring, blir en desperat, og prøver noe helt annet.

Malla di har disse tegningene fra naturen side, ikke fra sykdom.
At tegningene kommer og går, er en naturlig del av kamoflasjen, trolig også relatert til stress.
Og å drive å behandle for noe som ikke er der, det er stressende nok til at sykdom faktisk kan bryte ut av nettopp denne behandlingen!

At fisken puster fort, stammer trolig av ammoniakk-forgiftning, som er verre enn nititt.
Karet er rett å slett for umodent til at No2-produksjonen er kommet i gang, om du ikke har tatt en Espelid.

Etter min mening, har du ett alternativ å gå for her:
Stans denne formen for behandling, den har ingen ting for seg.
Bytt ut 40% av vannet daglig.
Kontroller vannverdiene, også ammoniakk.
Kryss fingrene for at ikke alt det unødige stresset har påført fisken sykdom(mer).
"MaGunz, er dette med de hvite prikkene og hvite felt på finnetuppene på en ansictrus ren romjuls-humor?"

Ta en titt på når jeg ble medlem her på forumet. Jeg var ikke klar over at fiskeartens Ancistrus's farger var almenn kunnskap i Norge, dette beklager jeg virkelig.

Jeg er fullt klar over at det ikke anbefales å ha fisk i akvariet så tidlig, men jeg har lest om flere her på forumet som har fyllt opp karret med 10-20 fisk helt fra starten av og dette har ofte gått, uten de helt store problemene.

Som det også står i oppstartsartikkelen her, så kan man sette inn 2-3 hardføre innkjøringsfisk ganske tidlig. 1 Fisk klarer vel ikke å skape de helst store nitrittbevegelsene i kar?

Kjempeflott at jeg kan slå fra meg at dette er noe sykdom, etter å ha lest litt om disse grå prikkene og at det stort ett bare er et kamuflasjesystem fisken har, skal han få ro og fred fra Esha medisinene Jeg ble nok litt paranoid da jeg leste om hvitprikk, fisken hadde jo både hvite prikke på halen, grå prikker og pustet raskt, så at en nybygynner kan bli litt nervøs av dette kan da ikke være noen sensasjon.

Er det også vanlig at Ancistrus har kritthvite felt på "haletuppene"?

Amoniakk test er bestilt, så får vi se om dette er roten til pusteproblemet. det merkelige er at pustingen er veldig ureglmessig, har oppdaget den flere ganger hvor den har normal pust, mens noen ganger er den utrolig rask.
Er det også vanlig at Ancistrus har kritthvite felt på "haletuppene"?

Jepp, det er helt normalt. Noen vil vokse det av seg, andre ikke. Noen har hele sømmer yterst på finnene, mens andre har bare to små punkter yterst i hvert hjørne.

E
Glemte og nevne at mens jeg skrev dette var det gått 13 dager siden akvariet var satt i gang. Hvis fisken ble ammoniakforgiftet, ville dette tatt knekken på den tidligere?
MaGunz
Glemte og nevne at mens jeg skrev dette var det gått 13 dager siden akvariet var satt i gang. Hvis fisken ble ammoniakforgiftet, ville dette tatt knekken på den tidligere?
Om verdiene er lave nok til at fisken kun sliter, dør den ikke.
Om verdiene er høye nok til at den sliter så stygt at den dør, da dør den
Med andre ord: det er mengden gift over tid som er avgjørende.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap