Svart neontetra med svulstlignende saker

Har vært på ganske mange dyrebutikker for og kjøpe meg noen sorte neontetra ,men på alle stedene har de noen svulst lignende utvekster på kroppen. Er det noen som kan fortelle meg hva det kan være og er det farlig.
Jeg hadde ikke kjøpt av disse fiskene, siden det kan være sykdomsrelatert.

Kan desverre ikke konkludere med at det er verken det ene eller det andre ut fra informasjonen her.
Skal en gjette, ville jeg personlig tippet virus, siden det er flere fisker som har dette.
Årsaken er muligens at mange av de norske zoobutikkene bestiller og får fisk fra samme leverandør: Imazo i Sverige.

At den samme fiskearten (svart neontetra) har samme sykdom i forskjellige butikker er derfor ikke så utenkelig. De gikk sannsynligvis i samme kar hos grossisten, som har levert fra samme beholdning med svart neontetra til de ulike butikkene.
Jeg har dømt ut kjøp av disse fiskene.
Jeg vet at 3 av disse butikkene tar fra samme leverandør, at en ikke gjør det og den siste er jeg usikker på. Men til og med den som ikke tar fra samme leverandør har det. Men de kan jo fortsatt komme fra samme oppdretter uten at de selv vet det.
Hadde vært greit med et bilde slik at det er enklere å kartlegge evt sykdom... Men som det er nevnt tidligere i denne tråden så kan nok evt smittekilde være hos Imazo i Sverige, siden mange forskjellige butikker har samme sykdomstype.
Jeg vet det hadde vært enklere med bilde, men de hadde ikke flere igjen på den nærmeste butikken her, så jeg fikk ikke tak i bilde.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap