Mislykket varmekur

Oppdaget hvitprikk i 112-lliteren for noen dager siden (72 timer siden i kveld), og startet varmekur. Så vidt jeg ser er det kun øksefiskene som er angrepet.

Men varmekuren fungerer ikke. Prikkene har egentlig bare økt i størrelse, og muligens litt i mengde.

- Kan det være av varmekolben (Jäger) ikke er kalibrert? Den har hoppet litt ned rett under 32 grader av og til (i følge det flytende termometeret - er det til å stole på?), selv om temperaturen i rommet er konstant. Kolben er nå innstilt på nesten maks (33,5 grader, tror jeg).
- Kan det være at kolben ikke strekker til? Selv tviler jeg. Husker ikke hvor mange watt den er på, men den er like høg som karet.
- Jeg glemte å slamsuge og ta et vannbytte i starten, spiller dette så stor rolle?

Det jeg egentlig lurer mest på, er hva jeg skal gjøre nå. Skal jeg senke temperaturen, mate fisken og la det roe seg noen dager, for så å starte en ny kur? Eller skal varmekuren rulle og gå til fisken er kokt og sykdommen borte? Eller skal jeg ta hintet og bestille medisin?

Hvor god tid har jeg egentlig før fisken er stein dau? Øksefisken er egentlig ikke så nøye, men jeg har mye endlers og en ganske stor ancistrus, pluss noen indiske kloreker, som jeg helst vil se levende igjen...
Dersom tempen ofte dropper under 32`C, vil man miste mye av effekten. Det er store kvalitetsforskjeller på termometrene, så jeg kan ikke garantere at ditt viser riktig.
Det er av samme grunn at jeg selv tester tempen med mist 4 ulike, for å få mest mulig riktig avlesing.

Var jeg deg, ville jeg kalibrert kolben til å gi ett par grader ekstra, slik at den kan jobbe ennå høyere på skalaen.
Jeg hadde ikke gitt opp kuren, 72timer er ikke allverden.

Du trenger på ingen måte å stanse fôring ved en varmekur. Kuren har ingen negativ innvirkning på bakteriefloraen, og da er det heller ikke noe poeng i å sulte fiskene.
Faktisk er fiskene mer avhengi av fôr i så varmt vann, enn i "normaltemp", siden forbrenning\ stoffskifte jobber i høygir.
Oki. Da peiser jeg bare på med varme.

(Vet ikke helt hva tanken med å droppe foring var.)
Ville just in case handla meg noe Exit om du ikke har. Varmekuren gjorde lite annet hos meg enn å grille fisker uten prikker, og jeg var godt over 32 hele tiden. Virker ikke alltid som den "tar" basert på innlegg her.
Hm. Ok. Hvor mye trenger jeg? Holder en 20ml-pakke?
Ja, de holder til flere kurer de.
Jaok. Bestilte 60ml. Så da har jeg jo.

Noen som vet hvilken vei en butikk evt. måtte gå for å ta inn eSHa-produkter?
Kesol
Noen som vet hvilken vei en butikk evt. måtte gå for å ta inn eSHa-produkter?
Jeg tror ikke det er noen norsk importør, mener å hva vært borti at den nærmeste blir i Danmark.

Dere for sende en mail til produsenten å høre hvem, hva og hvor
Evt bestille opp ett større parti fra en av de norske leverandørene, for videresalg.
Da skal jeg tigge sjef...

I dag ser det bedre ut. Ingen ser ut til å plages av varmen, og øksefiskene har færre prikker igjen. En øksefisk har dog bukket under.

For mer oksygen satt jeg skikkelig fres i overflata, og det har nå samlet all andematen i enden av karet. Noe godt kom det i alle fall ut av dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap