Esha exit, blitt ulovlig?
Postet 28.12.07 kl 22:27
Postet 28.12.07 kl 22:37
Endret: 28.12.07 kl 22:39
En skal aldri si aldri når det gjelder hva norske byråkrater finner på.
Men det vil overraske meg ekstremt om det skulle være det minste hold i denne påstanden.
I så tilfelle vil vi se at alle medisiner til akvabruk blir ilagt restriksjoner. Jeg tipper at bransjen vil kverke en del av de høyere instansene om det så mye som luftes forslag om dette.
Men det vil overraske meg ekstremt om det skulle være det minste hold i denne påstanden.
I så tilfelle vil vi se at alle medisiner til akvabruk blir ilagt restriksjoner. Jeg tipper at bransjen vil kverke en del av de høyere instansene om det så mye som luftes forslag om dette.
Postet 29.12.07 kl 12:56
Du skal ikke lenger en lit over et år tilbake i tid, før det ble gjort et forsøk å forby dyrebutikker å selge slik medisin. Jeg husker ikke hvem som ville forby det, mulig det var mattilsynet. Men slik jeg forsto det da, jobbet både NAF og NZB for å hindre et slik forbud. Jeg forstod det også slik at arbeidet med å hindre forslaget fikk gjenomslag.
Hva som eventuelt har skjedd nå, det vet jeg ikke.
E
Hva som eventuelt har skjedd nå, det vet jeg ikke.
E
Postet 29.12.07 kl 20:44
Postet 29.12.07 kl 21:41
Postet 29.12.07 kl 21:42
Om apoteker faktisk har disse medisinene inne på lager, så er det jo ikke noe problem. Snarere en fordel; det er jo flere apoteker enn dyrebutikker. Men slik som det fungerer nå med fiskemedisin fra apotek, må du først innom dyrlegen og kanskje få en resept, som apoteket muligens kan bruke til å bestille medisin med.
Postet 29.12.07 kl 21:44
Postet 29.12.07 kl 21:46
Skal jeg kjøpe medisin til katten min, hunden min, fuglen mine, eller kaninen min (jeg har ikke allt dette altså (bare et eksempel)) må jeg på apoteket. Finner ikke det i min lokale zoo butikk. Jeg ser heller ikke det helt store problemet, klart det er greit å kunne kjøpe medisin i dyrebutikken, men skal nok klare å kjøpe den på apoteket også. Jeg tviler sterkt på at noe av dette blir reseptbelagt.
E
E
Postet 29.12.07 kl 21:48
Endret: 29.12.07 kl 21:50
"Problemet" oppstår vel først om dette blir reseptbelagt og/eller man må via dyrlege. Da blir det bare rot, men om det ikke blir det , bør det være grei skuring? La gå at kanskje det lokale apoteket ikke lagerfører dette og at det kan bli vanskelig å få tak i dette på dagen, men da får man heller bare be de bestille inn så man kan ha et lite medisinskap hjemme klar til bruk. Det mener nå jeg enhver seriøs akvarist bør ha uansett. Prisen, jo, vil kanskje bli noe høyere - men om en flaske esha exit koster 60,- eller 90,-; er det noen krise? Bruker vi så mye medisin da?
Kan ikke NAF og andre interesseorganisasjoner foreslå et forlik overfor mattilsynet. Vi (akvarister) godtar at medisiner "flyttes" til apotek mot at de (Mattilsynet m.fl.) forbyr salg av gullfiskboller og gir buksevann (møkkete gullfiskbollevann) til alle som selger dette? Hadde støtta det forslaget, jeg.
Kan ikke NAF og andre interesseorganisasjoner foreslå et forlik overfor mattilsynet. Vi (akvarister) godtar at medisiner "flyttes" til apotek mot at de (Mattilsynet m.fl.) forbyr salg av gullfiskboller og gir buksevann (møkkete gullfiskbollevann) til alle som selger dette? Hadde støtta det forslaget, jeg.
Postet 29.12.07 kl 22:08
Endret: 29.12.07 kl 22:11
Postet 29.12.07 kl 22:21
Postet 29.12.07 kl 22:45
Postet 29.12.07 kl 22:48
Postet 29.12.07 kl 23:01
Postet 29.12.07 kl 23:05
Det store problemet etter min mening er mangelen på veterinærer som vet mer enn at fisk stort sett svømmer med nesa framover.
Fisk har i alle år kun blitt sett på som fisk, også blandt de med høyere utdanning.
Så lenge kunnskapsnivået til landets veterinærer er på ett nivå der en faktisk er avhengi av å diagnostisere, foreslå behandling og dossering selv, blir det helt på trynet å skulle la veterinærbransjen få makta over disse "medisinene" også. For medisin i ordets rette forstand, det er det få av.
Det meste er helt enkle kjemiske sammensettinger en faktisk kan fremstille selv, med litt kunnskap og ei nøyaktig vekt.
Mesteparten av helsekost en kan kjøpe over alt, uten at noen trenger å krote navnet sitt på en lapp samtidig som de tjener penger på denne signaturen, er mer vitenskapelig enn akva-medisiner.
Den dagen da faktisk både tilgangen på skikkelige medisiner til fiskene, og tilgangen på veterinærer som vet hva de driver med også på fiskefronten er tilstede, stiller saken seg i ett annet lys.
Det er vel få som vil hevde annet enn at det er flere meget kunnskapsrike "amatører" enn proffer innenfor landegrensene på akva-fronten.
Fisk har i alle år kun blitt sett på som fisk, også blandt de med høyere utdanning.
Så lenge kunnskapsnivået til landets veterinærer er på ett nivå der en faktisk er avhengi av å diagnostisere, foreslå behandling og dossering selv, blir det helt på trynet å skulle la veterinærbransjen få makta over disse "medisinene" også. For medisin i ordets rette forstand, det er det få av.
Det meste er helt enkle kjemiske sammensettinger en faktisk kan fremstille selv, med litt kunnskap og ei nøyaktig vekt.
Mesteparten av helsekost en kan kjøpe over alt, uten at noen trenger å krote navnet sitt på en lapp samtidig som de tjener penger på denne signaturen, er mer vitenskapelig enn akva-medisiner.
Den dagen da faktisk både tilgangen på skikkelige medisiner til fiskene, og tilgangen på veterinærer som vet hva de driver med også på fiskefronten er tilstede, stiller saken seg i ett annet lys.
Det er vel få som vil hevde annet enn at det er flere meget kunnskapsrike "amatører" enn proffer innenfor landegrensene på akva-fronten.
Postet 30.12.07 kl 14:59
hehe dette blir jo bare for dumt, men vi bor jo i molbo land nummer 1 så skal ikke forundre meg. Men at Esha Exit ikke er lov å selge i zoo butikker virker jo litt rart, da denne er mye mere skånsom enn mye av tetra medica etc Vet denne selges på krizoo i Stokke iallefall.
Må vi til veterienæren med fisken også da, slik at han/henne får stilt diagnosen....for noe tull haha
Må vi til veterienæren med fisken også da, slik at han/henne får stilt diagnosen....for noe tull haha
Postet 30.12.07 kl 15:08
Jeg har stor tvil på at disse medisinene blir reseptbelagt.
Jeg tror det kun er flytting av utsalgssted. Om din lokale butikk har hatt et viss utvalg av fiskemedisin, kommer nok apoteket til også å ha et mer eller mindre likt utvalget. Behovet for medisinen er jo det samme.
Kunnskapsnivået på fiskemedisin i lokale butikker er nok ikke det beste. Derfor er det kansje også bedre at folk med i hvertfall litt mer relevant utdannelse selger deg disse.
UIB har et eget Profesjonsstudium i fiskehelse, de som blir utdannet her får titellen fiskehelsebiolog, denne titelen er lovbeskyttet og de har samme rettigheter som en veterinær. Tittelen har også avgrenset reseptrett. Desverre så finnes ikke disse folkene på hvert hjørne, men jeg tror ikke vi kommer til å få et større behov for de heller.
E
Jeg tror det kun er flytting av utsalgssted. Om din lokale butikk har hatt et viss utvalg av fiskemedisin, kommer nok apoteket til også å ha et mer eller mindre likt utvalget. Behovet for medisinen er jo det samme.
Kunnskapsnivået på fiskemedisin i lokale butikker er nok ikke det beste. Derfor er det kansje også bedre at folk med i hvertfall litt mer relevant utdannelse selger deg disse.
UIB har et eget Profesjonsstudium i fiskehelse, de som blir utdannet her får titellen fiskehelsebiolog, denne titelen er lovbeskyttet og de har samme rettigheter som en veterinær. Tittelen har også avgrenset reseptrett. Desverre så finnes ikke disse folkene på hvert hjørne, men jeg tror ikke vi kommer til å få et større behov for de heller.
E
Postet 30.12.07 kl 16:11
Postet 30.12.07 kl 16:23
Det kunne gjort hobbyen vår noe mer komplisert...
-Vi som sitter og glaner på fiskene uti de grå timer... Ser en lett svimmel fisk utpå natta...
-Så jager vi avgårde til apoteket, iført slippers og morgenkåpe...
Vi stotrer fram til kassadamen på vaktapoteket at Doffen er svimmel, og det ser ut som om han hoster, og halen henger rett ned...
Når vi kommer hjem, og har trøkka en spiseskje remedier i karet, så leser vi på flaska at dette var hostemedisin for hunder.... ;P
-Vi som sitter og glaner på fiskene uti de grå timer... Ser en lett svimmel fisk utpå natta...
-Så jager vi avgårde til apoteket, iført slippers og morgenkåpe...
Vi stotrer fram til kassadamen på vaktapoteket at Doffen er svimmel, og det ser ut som om han hoster, og halen henger rett ned...
Når vi kommer hjem, og har trøkka en spiseskje remedier i karet, så leser vi på flaska at dette var hostemedisin for hunder.... ;P
Postet 30.12.07 kl 16:55