Sjuk el. skadet.

Eine Knurreguramien har vorte sjuk, el. skada.?
Oppdaga plutselig han gjemte seg bak ei krukke. Etter nermere syn såg eg sår nær sporen. Har flytta den over i ei plastskål inntil vidare.
Har 2 til og dei er ok., men ser kampfisken jaga mykje på dei.
Kan det vere kampfisken som har tatt en bit??
Jeg er ganske sikker på at det er kampfisken som har vært slem her. Gi den daglige vannbytter og kanskje litt salt i vannet, så fikser det seg nok.

Har gjort akkurat det. Men så spørs det om eg burde ta Guramiane vekk fra Kampfiskakvarie og flytte dei over i 54l,eren.? Trur du det går?
Har Corydoras der og 4 Ottoa.
Jeg tror det går helt utmerket. Corydoras, ottoer og knurreguramier er fredelige fisk.
Det er ikke kampfisken alltid, og har han begynt på en finner han nok de 2 andre minst like provoserende.

Ok. takk. Den forrige kampfisken var mykje snillere enn den eg har no.
Han rørte aldri desse Guramiane. Ka med pumpa som er i 54l,eren, den laga endel bevegelse i vannflata. går det bra med Guramiane?
Skal flytte dei over i morgo, bedre det enn å bli oppeten levande.
Kampfisker er forferdelig variable. Og det er jo egentlig det som er morsomt med dem.

Guramier generelt liker jo ikke så veldig mye strøm, så du bør kanskje finne en løsning på det. F. eks. fylle inn med mye planter (det liker jo guramier), eller sette pumpa på en slik måte at den ikke gir mye bevegelse.

EDIT: Ah, en Fluval. Skru ned nivået, sett pumpa på langveggen, snu utblåset så mye mot nærmeste kortvegg som mulig. Men du ser nok selv best hva som fungerer.

Skal prøve det. Spørs og kva coryane lika og da.?
Får finne en mellomting som begge arta kan leve med.
Tror egentlig corydoras klarer seg fint uansett. De skal i alle fall ikke ha noen sterk strøm, og de oppholder seg jo stort sett på bunnen uansett.

OK. da blir det flytting imorgo, så får dei et fredligare liv.
Så får kampisken bli ensom, når han ordna seg slik så. Sikkert best for alle parta.
Sikkert ingen fare. Kampfisker liker ikke selskap, er i alle fall min erfaring. (Egentlig har jeg ikke noen tro på at andre arter trives så godt i selskap av andre arter heller, på generelt grunnlag.)
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap