Scalare - hvitt belegg - slappe/spiser ikke

Heisann,

Min far har noen scalarer som er syke, men vi greier ikke å bedømme hva dette er og hvordan foreta de rette valgene hva angår medisinering e.l.

Vi setter derfor stor pris på om dere kan se på bildet og komme med anbefalinger.

Scalarene har hvite tegninger på siden, og er hvite på munnen og ryggen. Ingen av dem spiser og de oppfører seg veldig unormalt.

På forhånd takk
Stress / varierende vannkvalitet
Hei,
har hatt det samme selv ganske nylig på mine sorte scalarer. Satte de i karantenekar og gav de en vellykket behandling med Sera Bactopur og Bactopur Direct. Bactopur Direct kan sløyfes til å begynne med.
Etter 4 uker var finnene fine igjen og fiskene så friske ut.
Bare vær obs på at Bactopur Direct tar livet av de "snille" bakteriene i akvariet også.

For meg så ser det ut som finneråte, men vanskleig å si. Kan være soppangrep også. Men da burde du se lange "tråder" fra finnene og ryggen ganske snart. Bare vær obs på at dette eskalerer kjapt! Fra fisken begynner å gjemme seg vekk og ikke spise til alt av finner er borte kan ta så lite som to til tre dager. Munne kan i noen tilfeller også begynne å "råtne" vekk...
Ikke noe hyggelig syn.

Men prøv å finn årsaken til dette. Mest sannsynlig så er det en stress situasjon i akvariet som har forårsaket dette. Nye fisk, krangling om plassen i akvariet, for sjelden vannbytte, dårlig vannkvalitet...

Er ingen ekspert på sykdommer blant fisk selv, men tipser kun utifra egen erfaring.
Les på forumet under Artikler om sykdom så finner du nok mer informasjon.
Lykke til.

/TIK
Takk for svar.

Her er et bilde til som kanskje kan vise litt bedre hva dette dreier seg om. Vi mistenker at dette kan være Chilodonella. Etter beskrivelsen under sykdoms artikkelen, synes vi at dette er beskrivende i vårt tilfelle.

Vi har desverre ikke tilgjengelig Esha 2000 / Exit (venter dette i posten i morgen / etter nyttår). Hvilken annen medisin er brukbar?

PS! Legg merke til tegningene på kroppen til scalaren.
Hei igjen,
det var et bedre bilde. Lettere å se sykdomsutviklingen her.
Tror ikke det er Chilodonella parasitt. Ganske sikker på at det er finneråte bakterien eller kanskje Columnaris bakterien, mest sannsynligvis finneråte Du ser tydelig at kanten av finnene begynner å bli hvite. Typisk kjennetegn på finneråte. Men medinsinerer du ganske raskt nå så kommer de seg kjapt igjen. Etter en 3 dagers kur bør fisken være på bedringens vei. Evnt kan du kjøre en forlenget kur på 7 dager. Man medisinerer da på dag 1 og 3 (5 og 7).

Jeg kjenner ikke til Esha/Exit produktene, har alltid brukt Sera sine produkter, men har hørt fra andre at Esha har bra produkter .
Som sagt så bruker jeg Sera Baktopur for å ta dette (brukes og mot Columnaris skulle det være det).

Og bare for å ha det sagt, skal det vise seg å være Chilodonella, ikke så lett dette her med diagnoser..., så er det i Sera serien, Sera Costapur som fikser dette. Det skader ingenting etter det jeg vet å bruke disse preparatene i kombinasjon med hverandre. Ingen av de skader hverken fisk eller planter

TIK
Takk for svaret

Da bærer det rett til butikken i morgen. Håper dette hjelper.

Godt nyttår
Tilfeldig bekjentskap
© Anton Lamboj
Reklame for plussmedlemskap