Mine guppyer dør....

Jeg har et lite akvarium å 30 liter, og er temmelig fersk i faget.
hadde 2 neontetra, 2 sverddrager(han og hunn), 2 sølvmolly(han og hun) å 6 guppyer(2 hanner og 4 hunner)

En dag oppdaget jeg den ene hunnguppyen ligge død å bunnen, halen var spist opp, og deler av buken var rufset til, denne fjernet jeg straks fra akvariumet. dagen etterpå døde en ny hunnguppy, denne hadde et lite sår å siden, ved den lille finnen bak gjellene, dagen etterpå skjedde det igjen, den ene av de 2 hannguppyene fant jeg død oppi den flytende "guppibingen"i akvariet!
Ok, nå var i allefall kjønnsfordelingen ok, men det merkelige var at dagen etterpå(idag) fant jeg enda en hunnguppy liggende død.

Hva kan noe slikt skyldes? er det for mye fisker?
er sammensettningen av arter feil?

hilsen en undrende og bekymret Arnt
i og med at flest hunner døde vil jeg tippe at du hadde for få hunner i forhold til hanner. men det var jo litt merkelig at en hanne døde også, så jeg vet ikke helt. du hadde jo to hunner per hann slik som det er anbefalt.
Her kan det jo være mange ting som er galt - jeg aner ikke hvor mye du har satt deg inn i sakene før du gikk i gang. Om du f.eks. har fulgt opp temperatur, ph, kh, nitritt og "de greiene der" - dette lønner seg jo uansett å ha en viss peiling på. Kanskje du har satt inn for mye fisk for brått, slik at filteret ikke har klart å holde tritt, f.eks. Eller kanskje du slurvet med fiskens tilvenning til akvariet ditt. Mye av dette står i akvarieskolen her på forumet; jeg vet heller ikke om du har lest den.

Men hvis alt dette skulle være i orden så er et litt brutalt svar at slikt av og til likevel skjer - og kanskje spesielt med guppy, dessverre. De har vært avlet hardt for å få alle slags fargevarianter, og er ofte en skjør fisk. Butikker jeg har handlet på klager seg ofte også over at guppiene de får inn er for "skrinne" og lite motstandsdyktige. Jeg har selv hatt to guppygrupper som har bukket ganske raskt under selv om forholdene skulle ligge til rette.

merkelige greier det der, har vell lest det meste av akvarieskolen, spurt og gravd å dyrebutikker, har målt ph verdien og den er helt fin, siden akvariet er ganske nystartet har jeg brukt aquasafe for og fjerne skadelige ting i vannet og få en riktig bakterieflora!

Min misstanke er jo at det er en kombinasjon av svekkede gener og stress, de 2 sølvmollyene i akvariumet er meget aktiv og jager opp en del av fisken!
Så om utgangspunktet er dårlig, hjelper det vell neppe at det er full aktivitet hele døgnet, eller reagerer ikke fiskene på andre fiskers stress?
Hvor lenge har du hatt vann i akvariet?
Har du testet for nitritt?
har vell hatt vann i det i ca 1,5 mnd, har ikke testet for nitrit, hva heter nitrit testen?(pris?)
suger opp dritt i akvariet ca en gang i uken, og bytter ca 1/3 av vannet...

ang vannbytte, slik jeg forstår det skal men helst tappe vann å kanner som skal stå og bli "gammelt" noen dager, for og så varmes opp og helles i akvariet, hvor viktig er dette?
er vell ikke så rart at fiskene dør kanskje, tok en nitrit test i går, og den var blodrød, så jeg har tatt 2 drastiske vannbytter i går, og tenkte og bytte 1/3 av vannet 2 ganger i dag, og fortsette med et vannbytte hver dag til nitritnivået er lik 0.
Høres dette ut som en plan?

Jeg har vell jort mange store tabber, og ser vell gjerne at jeg skulle begynt og lese å forumet før jeg fikk tak i fisker, og ikke etterpå.
Og er vell litt skuffet over så lite informasjon jeg fikk fra dyrebutikken, selv om jeg informerte om at det var 1 dag siden jeg hadde fyllt akvariumet med fisk.

1. alt for tidlig ute med fisk.

2. for mye fisk første gang.

3. Forer for mye

4 Renset svampen i pumpa alt for tidlig, og det i rent vann, den skall vell egentli skylles i akvariavann, og algerester og dritt fjernes?

5 Fokuserte på og ha riktig ph verdi, og ingen kunskap om nitritt!

Ang foring, nå har jeg 1 platy, 1 sølvmolly, 4 neontetra og en gibiceps , hvor mye flakfor bør disse ha? jeg bruker og gi dem en liten klype hver morgen og kveld, i tilleg til at de har en foringsfri dag i uken, bruker bunntabletter 1 stk annenhver dag til sugefisken min..

er ikke så lett disse akvarie greiene, men jammen er det morro om jeg får det til
Lille_By
er vell ikke så rart at fiskene dør kanskje, tok en nitrit test i går, og den var blodrød, så jeg har tatt 2 drastiske vannbytter i går, og tenkte og bytte 1/3 av vannet 2 ganger i dag, og fortsette med et vannbytte hver dag til nitritnivået er lik 0. Høres dette ut som en plan?

Dette høres fornuftig ut ja.
Og la filteret stå urørt så bakteriene får etablere seg i fred

Lille_By
Jeg har vell jort mange store tabber, og ser vell gjerne at jeg skulle begynt og lese å forumet før jeg fikk tak i fisker, og ikke etterpå. Og er vell litt skuffet over så lite informasjon jeg fikk fra dyrebutikken, selv om jeg informerte om at det var 1 dag siden jeg hadde fyllt akvariumet med fisk. 1. alt for tidlig ute med fisk. 2. for mye fisk første gang. 3. Forer for mye 4 Renset svampen i pumpa alt for tidlig, og det i rent vann, den skall vell egentli skylles i akvariavann, og algerester og dritt fjernes? 5 Fokuserte på og ha riktig ph verdi, og ingen kunskap om nitritt!

Velkommen i klubben, vil jeg si :P
Vil nok tro at det er mange av oss som har gått i den fella der, om ikke flesteparten.
Tør ikke tenke på hvordan mine første fisker hadde det, i en 19-liter stappa så full at det va så vidt lystoppen gikk på

Lille_By
Ang foring, nå har jeg 1 platy, 1 sølvmolly, 4 neontetra og en gibiceps , hvor mye flakfor bør disse ha? jeg bruker og gi dem en liten klype hver morgen og kveld, i tilleg til at de har en foringsfri dag i uken, bruker bunntabletter 1 stk annenhver dag til sugefisken min..

Ikke gi mere flakfôr enn at fiskene spiser det opp i løpet av et par minutter. En dag pause er bare bra, er mue annet snacks i et akvarium de kan beite på.

Lille_By
er ikke så lett disse akvarie greiene, men jammen er det morro om jeg får det til ;)

Jepp, enig med deg der. Spesielt når man får yngel stiger interessen mange hakk, og litersyken kommer snikende inn døra :P
literssyken er allerede her, og klarte jo og få 1 gupy yngel til og overleve da, før foreldrene døde fra han, så han fores 2-3 ganger dagen med knust flakfor, og ser ut til og trives!

Akvariumet jeg har nå er jo bare 22-25l , og det er jo ikke plass til stort i det, men har vell bestemt meg for og ha dette i noen måneder, få det til og fungere perfekt, sette inn noen få fisker til når det blir stabile vannverdier, og lære det jag kan med det lille akvariet.

Og akvarium koster penger, men finnes vell en del fint man får kjøpt brukt da, den nye dyrebutikken i Trondheim, TAM-Lade er det villeste jeg har sett av en dyrebutikk her i denne delen av landet, de har et veldig bra utvalg av alt. men når jeg var innom dem i går var det skrantent med fisker, temen på vannet hadde vert nede i 6 grader, kjipt!
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap