Har jeg fått sykdom i karet? trenger råd

Først vannverdier:
PH: 7,2
KH: 4
GH: 6
NO3: Tom for test
NO2: Mindre enn 0,025 JBL (altså lysere enn 0,025 på testskjemaet)

Har stimer med sort- og vanlig neontetra. Og på ett par stykker av dem ser jeg nå veldig røde gjeller på den ene siden, gjelleparasitt??? Har flere fiskeslag i karet men ser ikke noenting på disse. Om de puster fort, tja - kanskje litt mer enn de andre som ikke har dette røde på gjellene.
Har noen forslag til hva dette kan være, eller hva jeg bør gjøre.

Bytter 1/3 vann hver fredag, samt slamsuger.
Ser nesten ut som om gjellelokket er blitt borte på den siden hvor de røde gjellene under er veldig fremtredende. Ser nå at det er en fisk av hvert slag som har dette her, og bare på den ene siden.
Har søkt litt her og i andre forum; gjellemark???

(skal prøve å få tatt bilde av de to fiskene dette gjelder)
Her et bilde av Sort Neontetra, håper dette kan belyse det noe
mer info:

Tenkte jeg skulle fore for å se om de to fiskene som har dette tok til seg for. Og definitivt JA, begge var like ivrige etter maten, og de spyttet den ikke ut igjen.....??
Jeg vet ikke hva som feiler fisken din, men sender en link til sykdomsbase i håp om at du finner noe der.
Diseases in the Aqurium.

PS: Håper du sender bildet til tråden Bilder av syk fisk en gang...
Hei og takk for svar.
Skal se igjennom om jeg kan finne noe som ligner i den databasen.
Jada, kan sende bildet til den tråden, men bør vel nesten vite hva dette er for noe først
Må ærlig innrømme at jeg ikke ble noe klokere av å lese over den siden du linket til. Kan jo hende at det har noe med mine enorme engelsk kunnskaper å gjøre *blush*
Ikke enkelt det der, nei, og ikke kan jeg noe særlig om dette heller.
Det står noe om en sykdom som heter "Bacterial Gill Disease" der.
Tegningen lignet i hvertfall. Kanskje du kan google frem noe bedre info om det?
Jepps driver med det
Også har jeg bestilt meg ESHA 2000 og ESHA Exit, slik at det kommer til å bli en kur med den 2000 når jeg får den, får vi se om dette hjelper.
Men er det noen andre der ute i den vide akvarieverden som har opplevd / sett lignende håper jeg dere kan komme med noen innspill.
Etter litt googling har jeg funnet noe på Fish-help.uk.
Hvis jeg da tar utgangspunkt i at fisken har Bacterial Gill Disease. Jeg siterer:

Most fish enviroments have a number of diseases but they only seem to surface when the organisms are made weaker by a stressful enviroment. When a fish has been swimming around the tank at the aquarium for some time, he has become use to that enviroment. When it is purchased, it is netted out of that tank, placed in a bag full of water and transported to a whole new tank. That is stress on any fish. Although this cannot be completely avoided.

Så står det videre at temperatur svingninger, overforing kan være årsaker til at fisken blir stresset og får BGD. Altså tar til seg disse parasittene eller hva det nå er.
Dette kan stemme godt med den sorte neontetraen, som jeg i jula hentet hos noen private. De hadde vært i det karet lenge, ble pakket ned i poser og fraktet ca. 1 time med bil. Kona påstår at hun har sett dette på fisken i flere dager, men trodd det skulle være slik...??? Altså kan fisken her ha vært infisert lenger enn hva jeg har vist noe om.

Men jeg finner ikke noe middel for hva jeg skal bruke. Skal jeg medisinere hele karet, eller ta vekk de som jeg ser har symptomer.
Er du helt sikker på at fiskene har fått dette nylig eller kan de ha hatt det hele tiden? Grunnen til at jeg spør er at noen fisk blir født med en feil som gjør at litt av gjellelokket er borte slik at gjellen blir veldig synlig. Greier du å se om gjellelokket virker forkortet så er det mest sannsynlig det som er problemet. Ganske ufarlig for fisken, men muligens arvelig slik at slike helst ikke skal avles på.

Jobbet på lakseslakteri en gang i tiden og slike fisk dukket opp ganske ofte der. Har også lest at det har hendt at akvariefisk har fått samme defekten.

Hei, nå har jeg sittet og "surfet" på nettet i hele kveld for å se om jeg kunne finne noe ut av dette her.

Av dette forumet fant jeg ut følgende; det har blitt spurt om akkurat det samme om den samme fisken jeg har i karet tidligere (jeg har kjøpt fisken brukt) - altså "røde gjellelokk". Dvs. at den tidligere eier av fisken har spurt om dette og vist om problemet.

Jeg har ikke sett at fisken har vært sånn før, men kona mi mener hun har sett at en eller flere har hatt sånne røde gjellelokk, men hun har trodd at det skulle være sånn og ikke reagert på det - ja, de har nok vært slik da en stund.

Etter å ha lagt bildet ut på flere forum (er sååå nyskjerrig av å finne ut jeg vettu), har følgende kommet frem; det er nok det de kaller "innavlsdepresjon" - altså medfødt defekt.

Jeg puster lettet ut, og følger litt mer med for å se om dette utvikler seg eller om "det er bare sånn".

Googlet litt:
Du har nok kjennskap til dette, for det lå flere linker ute fra oppdrettsnæringen med dette problemet. Ikke da bare gjeller men andre defekter også
Ja, syntes det lignet veldig så jeg regnet nesten med at det måtte være den defekten. Lærte faktisk en del om slike defekter da jeg gikk på ungdomskolen. Jeg hadde fiskeoppdrett som valgfag, den aller første klassen i landet

Da slipper du ihvertfall å medisinere

Sjekk forresten siste innlegg i Mona O's personlige tråd.
vil bare bemerke at det er ikke denne fisken som har vert syk tidligre=) det var en annen type tetra. denne ene sorte neon tetraen har hatt dette forkorta gjelle lokket siden jeg fikk den av butikk,jeg glemte desverre helt å nevne det da jeg solgte fisken.den har ikke sett plaget ut hos meg å resten av tetraene har sett friske ut her.
Tante Astrid
Sjekk forresten siste innlegg i Mona O's personlige tråd.

Det vil si innlegg nummer 1523
Jepps har sett og studert og snakket med en på Gjøvik også. Og det ble bekreftet det som kom frem fra forumet i går - innavlsdepresjon som de kalte det.
Men dette er jo kanskje noe som burde ligge ute i sykdomsdatabasen med bilder. Slik at sånne uvitende tullebukker som meg lett kunne funnet ut av det
Jeg har oppdrettet Apistogramma panduro. Foreldreparet ble kjøpt hver for seg, av to ulike privatpersoner. De skulle derfor ikke være i slekt. Men genene hos en av dem (eller begge?) var tydeligvis preget av innavlsdepresjon (som det visst heter)...for dette er resultatet.

Dette er avkommet deres (se bilder). Denne defekten rammet 3 eller 4 hunner. Ingen hanner hadde det. Kullet var vel på rundt 40, så man kan si at 10% hadde denne medfødte defekten.

PS! Jeg har også drettet scalarer i hundretall, og har sett denne medfødte deformiteten hos noen der også.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg kan ikke si at jeg syntes neonen din ser syk ut. Skader på gjellelokk relatert til infeksjoner er oftest mer rufsete i kantene enn dette.

Skal jeg gjette, er det en medfødt deffekt. Oftest vil fisk med slike deffekter dø i ung alder, siden gjellen er svært utsatt for infeksjoner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap