Hvor lang tid før parasitten er borte i tomt kar?

Jeg har nettopp vert på juleferie i 2 uker, og da jeg kom hjem, så var de fleste fiskene i det ene karet døde, de gjenlevende hadde (sinnssykt mange) hvite prikker, og selv om jeg prøvde med både heving av temperatur og medisin med en gang, så døde de også i løpet av de neste 2 dagene.. Det jeg lurer på nå er hvor lang tid akvariet må stå før jeg kan introdusere ny fisk, siden jeg mener jeg har lest en plass at de dør ut når det ikke er fisk i karet...? Jeg har satt varmekolben på max nå (viser at det skal bli 31 °C, men er litt tvilsom.. får se det an i løpet av kvelden), og byttet nesten alt vannet. Det er fortsatt en del snegler og reker der, så kanskje de kan bære på smitten? Ikke vet jeg, men jeg vil være absolutt sikker på at jeg er kvitt smitten før jeg prøver med ny fisk, og spørsmålet er da, hva bør jeg gjøre for å bli kvitt det, og hvor lenge må jeg vente?

(ble litt rotete post, sorry :-P)
Hvitprikk-parasitten dør ut uten vertsfisk, ja det stemmer. Fem døgn har jeg lest skal holde. Den dør ut før det, men det er lagt til litt sikkerhetsmargin

PS!
Du kan ha normal temperatur i disse dagene. Det er bare bra, for om det finnes parasitt-egg i grusen bør de få lov å klekke. Når de så svømmer ut i vannmassene for å finne en vertsfisk, finner de ingen, og da dør de fort ut.
Jeg ville også redusert tempen. Faktisk kan parasittene når vannet er så varmt finne det for godt å kapsle seg inn, for så å lage hel... når forholdene blir bedre.

Tiden det tar før parasittene er døde som sild, oppgis alt fra 3-7 døgn. Jeg ville safet, og kjørt fiskeløst i minst ei uke.
Ett par dager fra eller til uten fisk, er vel ikke umulig ?
ok, will do! Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap