Slapp molly med noe hvitt på hodet

Så til fiskene mine i stad, alle virka i god form. Men nå, skulle jeg slå av lyset på akvariumet, så ser jeg plutselig den ene molly fisken min! Den lå inntil pumpa på vannoverflaten, der vannet blir sugd inn i pumpa, og til min store forskrekkelse var molly fisken død! Men det rareste må være, øya på den var helt borte! Den hadde ikke øyer i det hele tatt, jeg kunne liksom se inn i øyehula. Hva har skjedd?
Den andre mollyfisken lever enda, men det virker ikke ut som om det pågår så mye lenger til. Den bare ligger på bunnen, og rører seg nesten ikke. Den ligger litt sånn på siden nesten. Hva skjer med fiskene mine?
Veit liksom ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.. Brukte håven for å få den litt opp til overflaten, ga den litt mat. Den spiste litt, og trakk mye etter luft. Virka piggere da, men så bare dalte den ned til bunnen igjen.. Vann verdiene er fine de.. Men jeg la merke til en slags lysere flekk, på hodet liksom. Den har ikke vært der før.. Betyr det no?
Den som var død og manglet øyne, fikk nok øynene spist ut ETTER at den døde. De fleste fisk spiser på andre døde fisk, og øynene er gjerne det første de tar.

Hvitaktig flekk på hodet kan tyde på sopp. Men sopp pleier ikke være dødelig sånn uten videre, det tar iallefall lang tid. Har du merket noe til om mollyene har jaget hverandre en del? Selv synes jeg Black Molly er en slu mobber, de jager hverandre veldig og biter hverandre i rumpa. Stress som følge av mye jaging kan faktisk være dødelig for en fisk. De stresses ihjel.
Andre fisk som kan ha skremt og plaget den evt?

La den syke fisken være og ikke dra den opp med håven for å tvinge i den mat. Dette stresser den enda mer. Den trenger ro.
I morgen bør du ta en nærmere kikk på den og om mulig legge ut et bilde som viser fisken her. Om det er sopp, skal det ikke være noe problem å få det kurert. Men jeg tviler, for det skal ikke redusere fisken så mye så fort, og heller ikke være årsaken til at den andre døde.

To medisiner som er veldig smart å ha i beredskap, mot noen av de mest vanlige fiskesykdommene er eSHa Exit og eSHa 2000. Meget viktig å merke seg at disse to ikke ødelegger filterbakteriene dine, noe som er vanlig med de fleste andre medisiner!
Var jeg deg ville jeg kjørt en kur med eSHa 2000 straks.

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]eSHa-2000[/URL] (mot sopp, finneråte og bakterielle sykdommer)
og
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]eSHa Exit[/URL]. (mot hvitprikk)

PS!
Bestiller du eSHa 2000 hos Tropefisk.no, kan du skrive på bestillingen at det haster, så sender sikkert Tor det til deg i morgen! Han er rask og hjelpsom om det haster.

Jeg har ALLTID en flaske av hver av disse to liggende i mitt lille fiskeapotek

[External Image]
Her er mitt fiskeapotek! Noe slikt burde alle akvarister ha

[External Image]
Ok, er nokså nybegynner på fisk, så medisiner har jeg ikke i baklomma.. Så må vel på butikken i dag..

Men den virker piggere i dag, lå ikke på bunnen når jeg sjekka. Den har vært oppe på overflaten etter frisk luft, og den leer seg mer enn igår, et godt tegn håper jeg

Har ikke lagt merke til at de jagde rundt på hverandre, de har som regel vært ganske rolige mot hverandre. De andre fiskene, har bare vært snille mot de

Jeg stikker vel innom butikken etterpå, sjekke om de har medisiner. Kan ta bilde, og legge ut, når jeg kommer hjem igjen, om et par timer regner jeg med.

For håpe alt ordner seg! Og tusen takk for svar

Ja, da var det ferdig.. Igår når jeg titta på fisken, så så den nesten helt død ut.. Den bare lå på bunnen, og pusta knapt.. Så jeg bestemte meg for å avlive den..

Men hva gjør jeg med døde fisker? Var ei side innpå her der det sto mye om det, men jeg finner den ikke igjen..
Kast den i søpla du, eller grav den ned om du syns det er greiere. Det anbefales ikke å kaste den i toalettet pga smittefaren. Selv om den nok er minimal. Større fisk kan jo også tette igjen rørene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap