Ancistrus død
Postet 08.01.08 kl 19:58
Postet 09.01.08 kl 17:52
Postet 09.01.08 kl 17:57
Postet 09.01.08 kl 22:53
Endret: 09.01.08 kl 22:53
Postet 10.01.08 kl 07:41
Postet 10.01.08 kl 14:20
Er det lenge siden du kjøpte den? Har lest at hvis maller ikke har spist på veldig lenge så kan tarmen ødelegges på et vis slik at de ikke er i stand til å ta opp næring. Derfor er det viktig å sjekke at mallene en kjøper er runde og gode i magen. Siden du har en til som virker ok så tviler jeg på at den har sultet ihjel pga manglende mattilgang hos deg. Kan jo ha vært noe annet galt med fordøyelses-systemet også.
Postet 10.01.08 kl 15:18
Postet 10.01.08 kl 15:24
Postet 10.01.08 kl 16:29
Postet 12.01.08 kl 17:10
Parasitter
Frank AngellSiden fisken er stein dau, ville ikke jeg behandlet hele karet :) Følg heller med på resten, for å se om det er noen andre som utvikler symptomer på tarmparasitter :)
Litt annet dette, men jeg lurer på dette med parasitter. Jeg har 5 praktbotia (og endel annen fisk selvsagt), den ene botian er radmager. Ser konturene på hele kroppen, men den er aktiv og spiser og virker helt frisk ellers. Har fulgt med på de andre, men de er gode og runde alle sammen (har vel hatt disse botiane i snart ett år). Men jeg mistet nettopp en gibbiceps, den virket tynn og pjusk på slutten. Slet den siste tiden med at finnene stadig ble ødelagt. Så aldri om det var noen syndere som nappet i de, men de grodde sammen og ble ødelagte igjen, særlig ryggfinnen. Den var vel ca 10 cm og virket ikke som noe mobbeoffer, men på slutten gjemte den seg og kom ikke frem når jeg foret og sånn. Dette trenger jo ikke å ha noen sammenheng med praktbotian min, Men jeg lurer liksom på om det er parasitter jeg kan slite med. I så fall hvordan skal det behandles? Synes og det er rart ikke flere fisk er rammet.
Håper noen kan svare meg på dette.
Postet 12.01.08 kl 17:19
Det er ikke uvanlig at praktbotia er bærer av tarmparasitter, enten i form av innaktive parasitter, eller hyperaktive.
Har selv sett mange tilfeller der den ene i flokken sliter med dette, mens resten er som praktbotiaer flest; bælfeite
Siden du også har en malle som bar symptomer på tarmparasitter, ville jeg behandlet karet som om det var slike på ferde.
Har selv sett mange tilfeller der den ene i flokken sliter med dette, mens resten er som praktbotiaer flest; bælfeite
Siden du også har en malle som bar symptomer på tarmparasitter, ville jeg behandlet karet som om det var slike på ferde.
Postet 13.01.08 kl 15:55
Frank AngellDet er ikke uvanlig at praktbotia er bærer av tarmparasitter, enten i form av innaktive parasitter, eller hyperaktive. Har selv sett mange tilfeller der den ene i flokken sliter med dette, mens resten er som praktbotiaer flest; bælfeite ;) Siden du også har en malle som bar symptomer på tarmparasitter, ville jeg behandlet karet som om det var slike på ferde.
Takk for svar!
Okei, men jeg har vært heldig så langt og har aldri behandlet for sykdom. Hvilken medsin bruker jeg til tarmparasitter?
Postet 13.01.08 kl 16:10
Klippet fra sykdomsartikkelen:
Forslag til behandling: Det er flere muligheter for å behandle denne. Vanlige preparater mot orm hos andre dyr kan benyttes, men dette er ofte tungvindt.
Fremgangsmåte: Knus to tabletter, bland dette med 10 ml vann. La dette løse seg opp i ca 10 minutter.
Det foret du skal fore med, legger du i bløtt i denne oppløsningen i ett par timer. Ny blanding lages hver dag. Syke fisk fores med dette en gang om dagen i 2-3 uker.
Det er 50\50 sjangs for at dette funker.
Amerikanske Rocky Mountain Discus, har ett ypperlig for til å behandle fisk med slike problemer. Firmaet sender omgående, selv til Norske akvarister. De fører både ferdig medisinert for mot innvoldsorm, og ren medisin, som du selv blander med foret til fiskene.
Selv ville jeg uten tvil valgt en dewormer-kur om mine fisk hadde slike parasitter.
Siden det er blitt strengere, eller rettere sagt vanskeligere å lure inn medisiner over grensa, må\ bør du nok få en veterinær til å ordne dette for deg.
Alternativet er prazi-pro, som kan leveres fra samme forhandler i USA.
Men også denne er det restriksjoner på...
Prazi brukes rett i vannet, og er etter min mening kjekt i de tilfeller der en ikke greier å få det medisinerte fôret i de aktuelle fiskene.
Forslag til behandling: Det er flere muligheter for å behandle denne. Vanlige preparater mot orm hos andre dyr kan benyttes, men dette er ofte tungvindt.
Fremgangsmåte: Knus to tabletter, bland dette med 10 ml vann. La dette løse seg opp i ca 10 minutter.
Det foret du skal fore med, legger du i bløtt i denne oppløsningen i ett par timer. Ny blanding lages hver dag. Syke fisk fores med dette en gang om dagen i 2-3 uker.
Det er 50\50 sjangs for at dette funker.
Amerikanske Rocky Mountain Discus, har ett ypperlig for til å behandle fisk med slike problemer. Firmaet sender omgående, selv til Norske akvarister. De fører både ferdig medisinert for mot innvoldsorm, og ren medisin, som du selv blander med foret til fiskene.
Selv ville jeg uten tvil valgt en dewormer-kur om mine fisk hadde slike parasitter.
Siden det er blitt strengere, eller rettere sagt vanskeligere å lure inn medisiner over grensa, må\ bør du nok få en veterinær til å ordne dette for deg.
Alternativet er prazi-pro, som kan leveres fra samme forhandler i USA.
Men også denne er det restriksjoner på...
Prazi brukes rett i vannet, og er etter min mening kjekt i de tilfeller der en ikke greier å få det medisinerte fôret i de aktuelle fiskene.
Postet 13.01.08 kl 17:24