Praktbotia med hurtig pust

Hei,

Igår begynte våre praktbotia med en merkelig oppførsel.
Først og fremst har den ene blitt veldig sky, det var den ikke før.
Dessuten puster begge 2 med høy frekvens. Aldri sett dette før.

Ingen andre fisker i karet har samme symptomer.

Jeg vet at vannverdiene er bra og testet for sikkerhets skyld igjen.

KH: 4
GH: 6
PH 7.5
Nitritt 0,05 (JBL test), Tetra sier under 0.3

En uke siden siste vannbytte, foretar et bytte igjen ikveld.

Har hatt hvitprikk for et 2 uker tilbake, medisinerte med esha exit og esha 2000 (hadde et annet problem med en slørhale, hadde hvitt belegg på siden - den klarte seg uansett ikke)

Ingen andre fisker ser ut til å ha problemer.

Praktbotian spiser og ellers ser ut til å være OK.
Sovestilling er ellers merkelig, den ene holder hodet rett ned ved pumpa og koser seg der.
Den andre ser ut til å ligge med siden ned i skipshula.

Har lest mye rart om oppførselen til Praktbotia så har ikke helt sett at den oppførselen skulle bety noe.

Men er vel ikke godt at den puster så hurtig? Kan ikke helt finne en sykdom som passer, kanskje butvannssott, men den spiser ok.

Noen som har forslag på hva som skjer?

Du skriver at du har nitritt i akvariet ditt... Skift vann, masse vann. Botiane kommer til å elske deg for det...

Dette er fisker som skal ha rent, oksygenrikt vann som sirkulerer kraftig!
Waste
Du skriver at du har nitritt i akvariet ditt... Skift vann, masse vann. Botiane kommer til å elske deg for det... Dette er fisker som skal ha rent, oksygenrikt vann som sirkulerer kraftig!

Takk for svar,

Byttet vann nå (50L), men vi snakker om mikroskopiske 0,05, vanskelig å se på JBL testen om det er 0,02 eller 0,05 faktisk. Men 0.00 er det nok ikke.
Har også hatt 0.05 tidligere i høst uten at de ble rare av det.

Rensket også opp i pumpehuset og vasket ut møkka. Bruker å gjøre det innimellom. Gir nok bedre flyt og.

Da får vi se...

Dråpetestene er veeeldig unøyaktige. Stol ikke på at det er "mikroskopiske" mengder.

Når det gjelder nitritt er det bare en ok verdi... 0.

Du er sikkert klar over at prakt botiane dine er "spesielle" fisker som ikke alltid agerer som andre fisker... (men det sa de sikkert i forretningen du kjøpte dem......les dette som sarkasme)

Jeg anbefaler denne siden på det varmeste:

http://www.loaches.com/
Waste
Dråpetestene er veeeldig unøyaktige. Stol ikke på at det er "mikroskopiske" mengder. Når det gjelder nitritt er det bare en ok verdi... 0. Du er sikkert klar over at prakt botiane dine er "spesielle" fisker som ikke alltid agerer som andre fisker... (men det sa de sikkert i forretningen du kjøpte dem......les dette som sarkasme) Jeg anbefaler denne siden på det varmeste: [URLBLOCK1]

Det stemmer, har vært innom den siden før. Spennende fisk og en litt merkelig skrue. Men har blitt utrolig tamme og en av de vakreste fiskene i vårt akvarie.

Skal også innrømme at det er nok ikke det optimale karet med vannstrømmer etc, men ikke noen tegn på mistrivsel til nå. Har hatt de en god stund.
Store har de og blitt.

Vel, har ikke mange andre tester enn dråpetester, men du kan se på adferd etc om det er noe som ikke helt er som det skal.

Som nevnt, tetra test (som har vært min hovedtest, kjøpte JBL bare for å kunne måle mindre mengder) har stort sett alltid vært under 0.3.

Etter vannbyttet har de blitt mer sosiale og begge er fremme. Puster med høy frekvens fortsatt.

Satser på vannbytte imorgen og da.
Waste
Dråpetestene er veeeldig unøyaktige.

Mener du det? Har alltid hørt at det er stripstestene som er veldig unøyaktige.....
Med ett testresultat fra begge testene på at verdien er lav, kanskje ned mot 0,ingenting, ville jeg konkludert med at det ikke er No2 i vannet som gir økt respirasjonsfrekvens.

Om fiskene er syke, vil de ofte få økt behov for O2, og dermed puste raskere. Dette er da ett symptom, og ikke noe som er mulig å bruke til å stille en diagnose.

Selv hadde jeg tatt ett vannbytte, for å se om det er noe annet i vannet enn No2 de reagerer på. Om dette ikke har noen effekt, ville jeg enten brukt en luftepumpe, eller økt O2-opptaket fra overflaten med å øke sirkulasjonen der.
Har heller ikke dette noen effekt, og ingen andre symtomer oppstår, tja, da ville jeg vel ikke gjort noe mer

Legger som avsluttning til at dråpetester er det mest nøyaktige måleutstyr en har som privat akvarist.
Det finnes ting som er bedre, men da trenger en gjerne mer penger til testutstyr enn det en har brukt på karene.
Er nesten like kult som å bruke 100.000 på garasje - for å parkere lekebilen til guttungen i
Da har man byttet vann 2 dager på rad.

Som nevnt tidligere så er de fremme og driver sine vanlige aktiviteter.
På dagtid, de er et nattdyr har jeg lest, men de har blitt sosiale på dagtid og.

De graver i sanden og flytter steiner som en annen gravearbeider.
Mat spiser de når det er foring og ellers svømmer de rundt som vanlig.

Kanskje det stresser meg mer enn fiskene, men de puster fortsatt like fort.
Kan ikke være bra for de. Ingen andre fisk har unormalt pustemønster

Får da følge med. Ser ikke noen endringer i fasong, form eller farge.

Takk for svar, la oss håpe det går bra.

På en sidenotis kan man nevne etter rengjøring av pumpa + mer i overflaten klarte sløvhalen å sette seg fast i inntaket på pumpa... Sukk. Heldigvis så jeg det og fikk slått av pumpa og løsnet halen. Vel rar fisk det og (og ja, den burde ikke være der. Jeg vet, ikke spør hvorfor den er der..)

Nå idag ser det ut som de har kommet tilbake til vanlig pust igjen.

Har ikke gjort noe mer, idag byttet vi 50L vann og noen flere planter.

Så da ser det ut som det går bra med Praktbotiane så langt.

Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap