Hjelp, noe er galt med guppyene mine :(

Det er noe galt med guppyene mine. En etter en blir de dårlige og dør.. Det tar et par dager hvor de blir mer og mer krokbøyd (halen mer og mer nedover) og de svømmer med hele kroppen så de vrikker frem og tilbake hele tiden. To av dem har fått sammenklistrede haler, men ikke de andre.

Hva er dette? vannverdiene er helt fine, ingenting galt. Og det er naturligvis de flotteste fiskene mine som stryker med sakte men sikkert... Hjelp!
Høres ut som parasitter dette, dessverre ikke uvanlig at det rammer guppy. Her er en relevant link.
Jeg har sett en medisin som heter Preis Neosal i en utenlandsk (britisk) nettbutikk, og den nettbutikken skriver at det er medisinen å bruke på levendefødere som guppy, molly, platy og sverddragere.
Ser ut til at levendefødere har en felles svøpe, dette med å bli krokrygget, svake og dø etter en tid.

Jeg Googlet litt på dette produktet, og ble litt forvirret. På andre nettsider står det at Preis Neosal er for saltvannsfisk, men at man må redusere ph og saltinnholdet i vannet før bruk av den medisinen, samt redusere belysningen under behandling. Fant samme medisinen i en tysk nettbutikk jeg bruker mye, og på deres engelskspråklige versjon står [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=337003+*+337004&t=temartic_e&userid=Jaj28WL2c3F1DXH661sX9TGCFYaShWb6Pye]dette om Preis Neosal[/URL]. (Preis er merket, Neosal er medisinens navn).

Du kan jo Google litt selv, og se hva du finner ut.

Jeg fikk beskjed om at det rett og slett kunne skyldes alderdom, men syntes dette var litt rart... Jeg fikk 3 tabletter som er mot alle typer bakterieinfeksjoner som skulle være en engangskur, så får prøve disse først og se hva som skjer. Håper de blir bedre, for det er like trist hver gang noen dør, og kanskje spesielt de gangene det er en av de mest spesielle :/
Klemmer de finnene, eller er finnene klistret sammen?
Hvis de er klistret sammen, så har dette ikke noe med alderdom å gjøre...
Mulig du har flere sykdommer i karet ditt på en gang, siden de er krokryggede også?
Det har vært halefinnen som har vært problemet med et par av dem og den har blitt til en tynn sak. Har tilsatt vitaminer og puttet i tablettene mot bakterier nå, så da krysser jeg fingrene.

Men jeg har oppdaget et problem hos kampfisken min også nå.. Det ser nesten ut som han har fått hullsyke! men er dette mulig på kampfisk? Han har 2-3 "flekker" med ødelagte skall/groper på hodet, i nærheten av øynene. Tilsatt vitaminer til han også nå, men aner ikke hva som kan være galt med han. Han virker i form ellers. Like yppete på sneglene som alltid :P
Huff så leit at du har problemer med guppyene så nydelige som de er. Jeg kan ikke hjelpe for jeg er ny i gamet. Håper du får løst problemet og at vi får se flere bilder av de nydelige guppyene dine.
Mazter
Det har vært halefinnen som har vært problemet med et par av dem og den har blitt til en tynn sak. Har tilsatt vitaminer og puttet i tablettene mot bakterier nå, så da krysser jeg fingrene. Men jeg har oppdaget et problem hos kampfisken min også nå.. Det ser nesten ut som han har fått hullsyke! men er dette mulig på kampfisk? Han har 2-3 "flekker" med ødelagte skall/groper på hodet, i nærheten av øynene. Tilsatt vitaminer til han også nå, men aner ikke hva som kan være galt med han. Han virker i form ellers. Like yppete på sneglene som alltid :P
Vitaminer = bra.
Men om det er finneklemming, er dette forårsaket av parasitter, og da har medisinen du bruker trolig gjort vondt værre...

Hullsyke kan ramme alle fisker, men dette er mest vanlig på ciklider. Du får se om vitamintilsettingen har effekt eller ikke.
Det har bare vært to som har klemt sammen finnene, de to første. Resten blir bare veldig svake og får en knekk på ryggen sånn at de svømmer med halen mer og mer ned. De holder ut en stund også dør de. Kan det stemme at det faktisk bare er alderen? Syntes liksom det hørtes litt rart ut..
Tviler på at det er alderen.

Ryggknekker kommer oftest av disse grunnene:
-Innavl med svekket ryggsøyle som resultat.
-Tarmparasitter som svekker fisken slik at ryggen kolapser. Relatert til innavl det også.
-"Svangerskap" med alt for mange yngel, alt for store yngel, og alt for tett mellom kullene. Også dette er relatert til innavl.
-Skader som følge av slossing kan forekomme, men dette er skjelden, og er da vanligst med en og en fisk.
Tarmparasitter var det jeg også fikk beskjed om, og det var det den medisinen jeg fikk skulle fungere mot. Men hun sa da bakterier av alle typer, ikke parasitter. Tror jeg skal ta turen innom en litt mer oppdatert dyrebutikk i dag som har litt mer kunnskap g mer utvalg.. Så får vi se om de har noe bedre medisiner. Hva vil du anbefale om det er tarmparasitter som er problemet?
Fortell heller her hva medisinen du har fått heter.

Husk at å blande medisiner ofte er en risikosport, som gjerne ender med ett annet resultat enn det som var tiltenkt
Jeg satt her og tenkte litt.. Kan disse guppyene være syke pga tidligere nitrittproblemer? Hadde nitritt på 1 over en ganske lang periode (var i nederland og moren min skulle ta seg av akvariet). Det er nemlig bare de "eldste" som er syke. Men det er 5-6 av de eldre som ikke har blitt syke også.

Kan dette være nitrittforgiftning som bare bruker lang tid på å vise seg? Vil det da være noen problemer å ha de sammen med de friske?
Nei, dette er ikke problemer jeg vil si kan skyldes at fiskene har levd i for høy nitritt-konsentrasjon.
Men at de kan ha blitt svekket og derfor mer mottaktelige for sykdommer på grunn av nitritten, det er det ingen tvil om.
OK. Vel alle de som har vist det minste tegn til sykdom er i eget akvarie. Og det er mulig jeg mister flere enn nødvendig da, men den sjansen må jeg bare ta..
En annen ting jeg har lagt merke til på et par av de er at de får et rødt belegg av et slag helt ytterst på halen. Som en strek langs kanten a halefinnen. Men jeg har ikke klart å finne noe som gir sånne symptomer?
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap