Ancistrus sp: sykdom?

Inaktiv bruker
Har en ancistrus sp som jeg har hatt ca 1år, da jeg gjorde noen forandringe i akvariet i dag så jeg noe jeg ikke likte.
Den var ganske så lys på under siden, og det virket som den skalet noe av, det vil si att skjellene var ganske ruftsete.
4-5 månder i forkant av dette hadde den i en lengre periode, lange nesten gjennomsiktig trådlignene avføring på opp mot 20-25cm. Dette gikk over etter ca
1måned, den har nå normal avføring. Er den syk? eller kan det være att den blir slik av å glide langs bunnen på akvarie, på desverre noe for grov grus?

I samme slengen har jeg et spørsmål anngående en praktbotia jeg nylig har fått.
Byttet nettopp inn mine 3 superflotte praktbotiaer på en lokal akvariebutikk, da jeg syntes dem begynte å bli for stor i min 200liter. Og fikk i bytte 4stk små praktbotiaer på ca 3.5-4cm lange. De var helt avmagret da jeg fikk dem og den ene døde etter noen timer i akvariet, de andre spiser som noen gale hele tiden så jeg tror jeg skal berge dem. Men den ene av dem har en sort prikk på ca 2mm under magen, en halv cm fremfor gatthullet. Frykter att det er noe som har borret seg inn i han, eller er på tur ut av den. Kan det være en form for parasitt?
Og er det grunnen til att de var så avmagret de andre også. Eller kan det være en fødsel flekk? Følger veldig nøye med både den og de andre botiane, men frem til nå virker de veldig lekne og med strålende mat lyst. Det er bare 4dager siden jeg fikk dem så det er for tidlig å se om de legger på seg eller ikke, gjør de det ikke er det nok en type snylter som herjer i dem.

Mvh

X-ray
har ikke peiling på hva som evt feiler ancistrusen din, men må bare "rette" på noe.
Ancistruser har ikke skjell slik som "vanlige"fisker har. Er vel bedre å kalle det for "hud/panser hud" etter mine erfaringer.
Men det er sikkert noen som kan forklare det rimelig mye bedre enn det jeg gjør.
Inaktiv bruker
Praktbotiaer, tror dem har noen form for snyltere inni seg.
Har for noen dager siden fått noen små praktbotiaer, da jeg hadde fått dem heim oppdaget jeg att den ene hadde en sort prikk under magen. De to andre har begynt å få en liten utposning der hvor den første hadde en sort prikk. Og det ser ut som det er noe mørkt som presser på inne fra magen på dem. Dem er veldig magre alle tre. Hva er dette for noe? Frykter noen form for parasitt.
Og vilken type medisin vil dere ha brukt?

Mvh

X-ray
jeg ville ikke brukt noe medisin før jeg hadde vært sikker på at det var noe.
Men hadde jeg vært sikker på at det var parasitter, ja da ville jeg brukt PraziPro/praziquantel-helt klart den beste medisinen jeg har vært borti.
Ihvertfall når det gjelder parasitten/innvendige parasitter.

Men medisinen må bestilles fra USA.

Norske medisiner som virker har jeg dessverre ikke peilling på.
Syntes du burde skynte deg tilbake i butikken med dem før hva de evt har smitter resten av karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap