Massedød! (kardinaltetra)

Hei!

Jeg har fått en sur start på den nye hobbyen min, syns jeg i alle fall nå, og hadde det ikke vært for dette foumet hadde jeg nok gått på veggene for lenge siden! Takk til alle som deler sin kunnskap her inne!

Jeg kjempet mot nitriten en lang stund, men fikk den omsider ned til null
Og nå skal alle verdier være fine (dråpetestet alt!)

På mandag kjøpte jeg meg 50 kardinaltetra. De så spreke og fine ut i butikken. Hadde begge øyne og alle finner etter hva jeg kunne se. Da alle var i posen var de bleike, men fikk beskjed om at det bare var å få de hjem så fort som mulig, at de var stresset. Jeg bor 3 min unna dyrebutikken, så det tok ikke lang tid før de lå til avklimatisering.
Da alle var kommet oppi tok det ikke lang tid før den første la å fløyt. Først trodde jeg at jeg hadde fått med en neontetra, for den var hvit fra midten av buken og opp, men dette går igjen på alle som dør (- de blir sånn) I løper av mandag og tirsdag døde 5 fisk. Da jeg sto opp i morges lå det åtte døde fisk i akvarie. Nå gruer jeg med til å komme hjem fra jobb. Jeg regner med at det er flere da, for det var noen som "hanglet" når jeg dro.

Noen som vet hva som skjer med de? (Ingen hvite prikker på de)

Akvariet har stått i over to måneder nå, med L103 i måned vel og kuhlii-ål i litt over en uke. Og de har sett ut til å trives veldig den siste tiden.

Noe jeg har erfart/sett, er at både neontetra og kardinaltetra er en fisk som man egentlig ikke kan gjøre noe annet enn og vente seg en diger massedød.

Vet ikke hvorfor, men tror denne fisken egentlig tåler lite.

Men det kan godt hende at de rett og slett ikke tålte forskjellen mellom butikken og ditt vann.
Det du kan gjøre er å ringe dyrebutikken, og høre om de fikk noe sykdom og død blant sine kardinaltetraer på mandag (eller i går). da får du svaret. døde de i butikken også, så kjøpte du syk fisk. lever de i beste velgående, så tålte ikke fisken overgangen til vannet ditt.
Du bør uansett ta kontakt med butikken og forhøre deg om de har garanti. Mange dyrebutikker opererer med 7-8 dagers garanti på fisk, såfremt vannverdiene i kundens akvarie er akseptable.
Hvis garanti, ta med den døde fisken, samt en vannprøve fra karet ditt til butikken og bytt død mot levende fisk!
Har også blitt fortalt av en som driver en dyrebutikk her hvor jeg bor, at de som leverer tetraer fra Sverige sliter med fisken sin om dagen (altså da tetraene). Mye av Neonen som kommer derfra er av dårlig kvalitet, og vil vel da tro at dette kan gjelde flere av samme art. Sjekk med butikken din om det kan være samme problemet der
Hvor lang tid brukte du på akklimatiseringen av fiskene?
Forsto jeg det slik at alle fiskene dine var hvite fra ca. midten?
Mister de gradvis fargen?

I så fall er det neonsyken vi snakker om. Det står litt om denne sykdommen i artikkelen om sykdom her på forumet.
Det stemmer det. Jeg fant det og var inne på tanken om at det kunne være neonsyken, men håpet jo at det ikke var det da!

Noen som kjenner sannsynligheten for at alle er smittet?

Skal rett hjem å hente fisker og vannprøve, og avgårde til butikken!
Kardinaler skal ikke være spesielt utsatt for neonsyken, enkelte hevder også at de er immune mot denne.

Det skal sies at kvaliteten på både neon, sort neon, og kardinaler fra en vis svensk leverandør over lengre tid har vært helt ræva.
Fiskene dauer som fluer i karene, både i butikk og hos kundene.
Jeg ser ikke bort i fra at du har fått fisk fra samme parti.
Hvor lenge må jeg vent nå?
Tusen takk for alle svar!

Hadde med vannprøve ned til butikken og der var alt fint, så jeg har fått en tilgodelapp på fiskene. De kom fra en leverandør i Sverige, gjerne den Frank snakker om...

Det jeg lurer på nå er hvor lenge parasitten (?) vil sitte i vannet/grusen og hvor lenge jeg burde vente med nye fisk? Vet ikke om det blir flere kardinaler med det første, men fisker generelt.

Jeg spurte etter eSHa 2000, men de hadde ikke det inne, så jeg tenkte meg en runde rund å se om jeg får tak i i løpet av dagen.
Jeg vet ikke om noen butikker som selger eSHas produkter, kun nettbutikker.
Har lest at Tropefisk er meget behjelpelig med å sende medisin raskt om du ringer de. Mange som har fått det dagen etterpå. Du får det antakelig vel så raskt fra de (og billligere) enn om du bruker noen dager på å tråle lokale butikker.
OK, takk!
Så de hadde den inne, men tenkte det sikkert tok lang tid...
Jeg tror de fleste nettbutikker prioriterer forsendelse av medisin, fordi det jo ofte haster. Men jeg vil absolutt anbefale at du ringer og prater med vedkommende slik at du er helt sikker på at det blir behandlet i dag. Da får du jo også svar på når de rekker å sende.

Får du ikke tak i Tropefisk, ring Aquamanias - der går det også unna.
Hva er PH i karet ditt?

Kardinalneon er følsomme for PH-sjokk.
PH-en ligger stabilt på 6,8...
Inaktiv bruker
Hei helt sikker på at de ikke har prikkesyken? fikk desverre den sykdomen og førte til 40 døde kardinaler og 13 døde schults tetraer, disse er svært varsom for denne syken.
Alle de andr fiskene overlevde, men absolutt alt av tetra forsvant.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap