Hva er det som feiler denne guramien?
Dette er altså en blå hun Gurami. Hun begynte å få noe brunt "belegg" på ryggen, like under ryggfinnen i forrige uke.
Nå har det spredt seg og blitt mere, prøv å se på bildet.
Jeg har en til blå, og 2 honning Guramier, de har ikke blitt "smittet", hvis dette er en sykdom.
Hun virker ikke plaget av dette, men det er ekkelt å se på og jeg er jo bekymret for at det er en sykdom som skal smitte over på de øvrige fiskene mine.
Håper noen kan svare meg.
Nå har det spredt seg og blitt mere, prøv å se på bildet.
Jeg har en til blå, og 2 honning Guramier, de har ikke blitt "smittet", hvis dette er en sykdom.
Hun virker ikke plaget av dette, men det er ekkelt å se på og jeg er jo bekymret for at det er en sykdom som skal smitte over på de øvrige fiskene mine.
Håper noen kan svare meg.
Postet 16.01.08 kl 10:42
Postet 16.01.08 kl 11:05
Det var det beste bilde jeg klarte å få tatt. Har observert henne nå, og hun trekker seg vekk fra de andre fiskene, er blitt grå i fargen istedet for klar blå, hun holder seg for seg selv bakerst i akvariet der det er mørkest.
Dvs, hun gjorde - jeg fjernet henne - så ikke ut som hun hadde det særlig godt nei.
Dvs, hun gjorde - jeg fjernet henne - så ikke ut som hun hadde det særlig godt nei.
Postet 16.01.08 kl 11:13
Postet 16.01.08 kl 11:20
Det er såpass nytt at jeg har ikke fått målt vannverdiene.
Jeg har imidlertid slitt med nitritt den siste uken, men måler nå nitrittfri.
Dette skulle i så fall ha påvirket de andre fiskene også? - så fremst ikke akkurat denne fisken var syk/svekket i utgangspunktet.
Jeg har et 86 liters hjørneakvarie, temp. ca 26 grader.
Av fisk har jeg:
* 1 kampfisk
* 2 blå gurami
* 2 honning gurami
* 2 sverddrager
* 2 hvite molly
* 3 røde platy
* 10 neontetra
* 1 kampfisk
* 1 sølvhai (ja, vet at det bør være minst to, men mistet en under transport)
* 1 ildhale
* 2 praktbotia
* og 2 slamspisere som jeg ikke vet navnet på
* og 1 lang sølvfarget algespiser med sort stripe langs kroppen (kinesisk algespiser?
Ingen av disse viser tegn til mistrivsel eller sykdom.
Jeg har imidlertid slitt med nitritt den siste uken, men måler nå nitrittfri.
Dette skulle i så fall ha påvirket de andre fiskene også? - så fremst ikke akkurat denne fisken var syk/svekket i utgangspunktet.
Jeg har et 86 liters hjørneakvarie, temp. ca 26 grader.
Av fisk har jeg:
* 1 kampfisk
* 2 blå gurami
* 2 honning gurami
* 2 sverddrager
* 2 hvite molly
* 3 røde platy
* 10 neontetra
* 1 kampfisk
* 1 sølvhai (ja, vet at det bør være minst to, men mistet en under transport)
* 1 ildhale
* 2 praktbotia
* og 2 slamspisere som jeg ikke vet navnet på
* og 1 lang sølvfarget algespiser med sort stripe langs kroppen (kinesisk algespiser?
Ingen av disse viser tegn til mistrivsel eller sykdom.
Postet 16.01.08 kl 11:34
Postet 16.01.08 kl 11:47
Dette er en virussykdom som er stort sett kun vanlig å finne på blågurami.
Det er mer vanlig at prikkene er gråhvite, men de forekommer også i brunt.
Siden det dreier seg om ett virus, er det ikke annet å gjøre enn å sørge for at fisken har det så bra som mulig, med å tilsette vitaminer i vannet, gi den favorittfôret, og ta hyppige vannbytter.
Det er mer vanlig at prikkene er gråhvite, men de forekommer også i brunt.
Siden det dreier seg om ett virus, er det ikke annet å gjøre enn å sørge for at fisken har det så bra som mulig, med å tilsette vitaminer i vannet, gi den favorittfôret, og ta hyppige vannbytter.
Postet 16.01.08 kl 11:54
Tusen takk for et vettug svar!
Da vet jeg hva det er og det er glimrende, så tusen takk
Jeg må jo innrømme at jeg har fjernet den. Den så medtatt ut, fargen på fisken var blitt mer grå enn blå. Ja, noen av de flekkene var hvitgrå, men mest rødbrun.
Er dette veldig smittsomt? - min andre blå gurami viser ikke symptomer og jeg kjøpte de samtidig.
Jeg har drevet med hyppige vannbytter den siste uken grunnet nitritt. Nitritt testen viser imidlertid nitrittfri nå.
Det har jo vært minimalt med føde i denne nitritt prosessen, men det gjelder jo alle fiskene mine. Alle de andre virker frisk og kjapp.
Jeg skulle jo tro at hvis det hadde smittet over på den andre Guramien så hadde hun også hatt symptomer? - jeg mener siden de er kjøpt samtidig og var i samme karr i butikken?
Da vet jeg hva det er og det er glimrende, så tusen takk
Jeg må jo innrømme at jeg har fjernet den. Den så medtatt ut, fargen på fisken var blitt mer grå enn blå. Ja, noen av de flekkene var hvitgrå, men mest rødbrun.
Er dette veldig smittsomt? - min andre blå gurami viser ikke symptomer og jeg kjøpte de samtidig.
Jeg har drevet med hyppige vannbytter den siste uken grunnet nitritt. Nitritt testen viser imidlertid nitrittfri nå.
Det har jo vært minimalt med føde i denne nitritt prosessen, men det gjelder jo alle fiskene mine. Alle de andre virker frisk og kjapp.
Jeg skulle jo tro at hvis det hadde smittet over på den andre Guramien så hadde hun også hatt symptomer? - jeg mener siden de er kjøpt samtidig og var i samme karr i butikken?
Postet 16.01.08 kl 12:52
Postet 16.01.08 kl 12:59