Hunnguppy oppsvulmet bak
Fikk på fredag noen endlers guppy.
I ett par dager har jeg observert at denne hunnen har vært litt hoven bak, men i dag ser det helt forferdelig ut, det er kommet en stor "klump". Selve magen er ikke oppsvulmet. Hun er ikke i form og ligger stort sett på bunnen av akvariet.
Er det noen som vet hva dette skyldes, jeg har ikke sett dette før og har heller ikke klart å finne noe på forumet her.
Og ikke minst - er det noe jeg kan gjøre?
I ett par dager har jeg observert at denne hunnen har vært litt hoven bak, men i dag ser det helt forferdelig ut, det er kommet en stor "klump". Selve magen er ikke oppsvulmet. Hun er ikke i form og ligger stort sett på bunnen av akvariet.
Er det noen som vet hva dette skyldes, jeg har ikke sett dette før og har heller ikke klart å finne noe på forumet her.
Og ikke minst - er det noe jeg kan gjøre?
Postet 16.01.08 kl 18:09
Postet 16.01.08 kl 18:41
Postet 17.01.08 kl 07:32
Ettesom skjellene driver å reiser seg, og oppsvulming - kan det da være et tidlig stadium på bukvannsott???? Les om sykdommen i sykdomsdatabasen her; Artikkel om sykdom
Postet 17.01.08 kl 08:28
Postet 17.01.08 kl 08:54
Hadde en guppy som slet med å få ut yngelet hun hadde i magen. Skrev et innlegg om det og la ved bilder. Vet ikke om dette er noe tilsvarende eller om det kan skyldes skader fra tidligere fødsel?
Det som skjedde med guppyen min var at oppsvulmingen først gikk tilbake, men hun døde dessverre da det samme skjedde måneden etter.
Det som skjedde med guppyen min var at oppsvulmingen først gikk tilbake, men hun døde dessverre da det samme skjedde måneden etter.
Postet 17.01.08 kl 09:25
Jeg har fundert litt på om det kan ha med fødsel å gjøre, ja.
Bildene dine er nok det som likner mest av de jeg har sett til nå.
Men hun er ikke så stor i magen at jeg i første omgang mistenker fødsel. Regner likevel med at hunnen er ung og ikke har født før, de får gjerne ikke så mange unger første gangen, så kanskje derfor.
Klumpen er nærmest gjennomsiktig og jeg kan ikke se noe som likner yngel inni der, men jeg ser jeg ikke bort fra at det kan ha med dette å gjøre.
Får se henne an litt...
Bildene dine er nok det som likner mest av de jeg har sett til nå.
Men hun er ikke så stor i magen at jeg i første omgang mistenker fødsel. Regner likevel med at hunnen er ung og ikke har født før, de får gjerne ikke så mange unger første gangen, så kanskje derfor.
Klumpen er nærmest gjennomsiktig og jeg kan ikke se noe som likner yngel inni der, men jeg ser jeg ikke bort fra at det kan ha med dette å gjøre.
Får se henne an litt...
Postet 17.01.08 kl 09:39
Siden det er en gutt, er det ikke overhengende fare for at dette er relatert til for anstrengende fødsel.
Det kan være en real tarmprolaps (fisken dør da vanligvis innen ett par døgn), eller en svulst i gattåpningen.
Begge deler er neppe spesielt trivelige å slite med, så personlig ville jeg avlivet fisken tvert.
Det kan være en real tarmprolaps (fisken dør da vanligvis innen ett par døgn), eller en svulst i gattåpningen.
Begge deler er neppe spesielt trivelige å slite med, så personlig ville jeg avlivet fisken tvert.
Postet 18.01.08 kl 12:10
Frank AngellSiden det er en gutt, er det ikke overhengende fare for at dette er relatert til for anstrengende fødsel.
Nei, nei - det er ingen gutt - Endlers hunnguppy (men har bare ett lite pocketkamera å ta bilder med, så det er ikke verdens beste...
Frank AngellDet kan være en real tarmprolaps (fisken dør da vanligvis innen ett par døgn), eller en svulst i gattåpningen. Begge deler er neppe spesielt trivelige å slite med, så personlig ville jeg avlivet fisken tvert.
Da heller jeg til tarmprolaps, ettersom hun ikke så gravid nok ut. En svulst ville vel ikke kommet så raskt.
Det så heller ikke spesielt trivelig ut og fisken ble avlivet i går...
Takker for konstruktive svar til alle!
Postet 18.01.08 kl 12:33