Hvordan regne ut doseringer??

Hei,

for å prøve og få vekk muligens parasitter skal jeg prøve eSHa exit, fått tips av personer her inne. Men hvordan skal man regne det ut når det står f.eks: 20 dråper(pr.100liter)..

Det er jo ganske vesentlig...

Håper på et ganske raskt svar i og med at jeg vil begynne med kuren raskt!

Iselin=)
hallo?? en dråpe pr. 5 liter...
Spørs jo hvor mange liter du har , men i min 40 liter tok jeg 20/100= 0,2*40= 8 Dråper.
Hvis det er karet på 54 liter du skal medisinere er de halvparten av 100 liter (trakk av litt for bunnlag). Altså skal du ha 10 dråper
20 dråper pr. 100 liter blir jo det samme som 2 dråper pr. 10 liter.
Altså, har du et kar på 40L blir det 8 dråper. 65 liter blir 13 dråper osv.

Du har lest produktomtalen av eSHa exit? Kjekk lesing.
20 dråper per 100 liter er lik en dråpe per fem liter.
Om du da har en f.eks. 60 liter blir det 60/5=12 dråper.
Sikkert lurt å regne ut netto volum av akvariet først.

Og, så trenger du en dråpeteller da. Før fikk man slike på apoteket til en rimelig penge, et lite medisinglass med en skrukork med en glass-pipette og en liten gummibelg.

En hvilken som helst liten plastflaske med smal tut kan gjøre nytten, så lenge en dråpe formes når du holder den opp ned og klemmer litt.
Esha sine medisiner har innebygget dråpeteller så det trenger du ikke tenke på

Jeg bruker kalkulatoren på mobilen for å sjekke og dobbeltsjekke at jeg får riktig mengde, er så surrete i hodet av og til, men her kan du ganske enkelt ta tjue delt på hundre og gange det med antall liter i karet
nubbe

unnskyld daaaa! Tusen takk for svar alle sammen!(A)
Tusen takk alle sammen! Som dere skjønte er jeg litt treg i matematikk, men jeg trenger virkelig ikke å trene det inn med 6 teskje'er!

Det viser i allefall at det er hyggelige folk som har lyst til å hjelpe her på Akvaforum!XD

Takktakktakk
nubbe

Unødvending "hallo" kommentar, her inne er ingen spørsmål dumme. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til heller for man har bunnlag og gjenstander/planter i akvariet som reduserer vannmengden, jeg vil ikke tro hun har kun et kar fylt med vann.

Synes dette var et godt spørmål jeg, vet ikke om det er skummelt med overdosering av disse medisinene, om et par dråper til eller fra har noe særlig å si, man klarer ikke helt å vite hvor mange liter man har (uten å telle når man heller oppi da WOOHOO!)

Lykke til med medisineringen!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap