Hysterisk eller tegn på tb

Ettersom det nå flere ganger har vært foreslått TB som mulig årsak til sykdommer hos meg, begynner jeg trolig å se spøkelser ved høylys dag. Men jeg trenger å få litt ro i sjelen snart. Jeg har en killidame som har et symptom som jeg forbinder med TB, og det gjør meg temmelig nervøs: Hun har fått en bulkete ryggrad. Jeg har ikke noe bilde av killihunnen min, men dette bildet på nettet er det som får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Ryggen hennes kan ligne litt på dette, selv om det ikke er så utpreget som på disse bildene. Hun er også mørk i fargen, men jeg er usikker på hvilken farge hun normalt skal ha, ettersom jeg ikke kjenner denne arten (og husker ikke en gang hva den heter). Jeg forestiller meg likevel at hun burde være lysere i fargen. Jeg har studert henne litt i kveld, og det er et par ting som heldigvis taler imot det: Hun viser ingen øvrige tegn på at hun skulle være syk. Hun ser ut til å være i fin form, og jager litt rundt på de andre i karet. Magen hennes er rund og fin, så det ser ikke ut som om hun skulker unna spisinga. Hun holder seg ikke for seg selv, og finnene ser helt fine ut. Det eneste som gjør meg nervøs er altså ryggraden og fargen. Ingen andre fisker i karet viser tendenser til problemer, og det har ikke vært mistanke om noe sykdom i dette karet før. Dette ryggproblemet har hun nå hatt en stund. Er dette bare en defekt, eller bør jeg fortsatt være nervøs. Jeg har selvsagt nå satt karet i karantene, men det er først nå nylig, etter at jeg oppdaget at bøyd ryggrad også er et symptom på denne ekle sykdommen.

Som et lite PS kan jeg si at i det karet der det først ble foreslått TB, det som går under navnet pestkaret, har det nå vært sykdomsfritt lenge. Det ser ut til at problemene der er løst, heldigvis, selv om jeg fortsatt holder det i karantene. Jeg tør liksom aldri helt å oppheve karantenen der, selv om det nå må være 1/2 - 3/4 år siden forrige sykdomsutbrudd, noe som aldri har skjedd før! Det virker som en kombinasjon av Esha 2000, Esha Hexamita og Flubenol (ikke samtidig, men temmelig tett innpå hverandre) tok knekken på hva nå som befant seg av dritt der.
Jeg har også hatt fisk med bulkete ryggrad. Kan det være at det også kan oppstå hvis den rammes av parasitter mens fisken er i vekst?
Mine ble helt bra av flubenolbehandling.
Siden du sier bulkete rygg, antar jeg at hun ikke bare har den berømmelige knekken som er mer eller mindre obligatorisk på guppyer?

Slik bulkete rygg er desverre oftest relatert til TB. At fargene trolig er mørkere, og også ett tegn på at denne /&¤#%!% bakterien kan være på ferde.

Men på den andre siden, det kan være en deffekt på fisken fra naturens side. Men slike er vanligvis å finne fra de er yngel, det er få deffekter som kommer plutselig.
De få gangene en opplever slike deffekter i voksen alder, er dette helst relatert til feilernæring eller sykdom (gjett hvilken...)

Selv hadde jeg nok valgt å i alle fall issolere madammen
Jeg har forsøkt å ta bilder av henne, men hun er aldri i ro lenge nok til at det går. Hun har forøvrig glupsk apetitt, så det ser jeg på som et godt tegn. Jeg ville tro at hun hadde vært atskillig mer tilbakeholden om hun hadde hatt TB? (håpe, håpe) Dette er det eneste bildet som jeg har fått til. Beklager den dårlige kvaliteten.
[External Image]
Fisk trenger ikke å bli reserverte av å slite med denne bakterien. Har slitt med tub selv på kileflekkene, og disse holdt seg i stimen samme hvor dårlig de var.

Bildet viser om ikke annet fassongen på fisken, og jeg syntes ikke det ser ut til at den har mer enn en enkel banan-form. Med tub, ser de gjerne ut som en berg og dal-bane
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap