Grønn kulefisk med svart mage?

Jeg kjøppte 2 kulefisker for ei go stund siden.
Da var magen fin og kvit, men nå begynner dn å bli svart.
Er dette normalt? Eller er di syk?

Håper noen kan hjelpe meg.
På forhånd takk
Hei

Det er vanligvis ikke noe godt tegn at de blir svarte på magen.

Hvilken kulefisk er det du har?

Kan du si litt mer om hvilke forhold du har i karet ditt? Størrelse, salinitet etc.

Bilder av kulene du har? Jeg har selv dvergkuler og disse kan finne på å gå fra nesten hvit mage, til noe møkkete beige mage. Alt etter humøret.
Hva slags kulefisk er det du har? Grønn kulefisk er den som er vanligst i handelen, og hvis denne får mørk mage, er det noe galt, ja. Det samme med 8-tallskuler.
Hvis det skulle være en av dem, ville jeg først og fremst testet vannet. Kulefisker er svært følsomme i forhold til ammoniakk, nitritt eller nitrat.
Det er 2 grønne kulefisker.
Har ikke målt verdiene, da jeg ikke vet hvordan di skal være.
Men di har ett 54 l brakkvann med noen planter.
Di spiser godt. men er aktive av og til,mens andre ganger er di ekstremt rolige.
Mørk mage på grønn kulefisk er dårlig nytt. Det jeg ville ha målt i vannet er nitritt (skal være 0), nitrat (skal være under 20 mg/l) og ammoniakk (skal være 0). Kulefisk er svært følsomme på vannkvaliteten, i tillegg til at de griser veldig når de spiser - en dårlig blanding.
I tillegg bør du måle saltinnholdet i vannet. Hvor mye salt det skal være i vannet, kommer litt an på størrelsen på fisken.

Den dårlige nyheten er at 54 liter er altfor liten plass for 2 grønne kulefisker. Det er faktisk omtrent halvparten av hvor stor plass én kulefisk trenger. Det er to grunner til at kulefisken trenger såpass stor plass:
1. Det som jeg nevnte over, at kulefisker griser veldig, og det gjør sitt i forhold til vannkvaliteten.
2. Kulefiskene trenger større plass for å ikke kjede seg. Jeg vet det høres rart ut, men saken er den at dette er fisker som er meget intelligente. De krever en del av omgivelsene sine, rett og slett fordi de vil mistrives hvis de ikke har nok som stimulerer dem.
En grønn kulefisk trenger minst 100 liter å boltre seg i. To grønne kulefisker trenger enda større plass. Det er også en viss fare for at de to fiskene vil begynne å bli aggressive mot hverandre når de blir eldre.

Selv har jeg én grønn kulefisk. Jeg startet med å ha den i 63 liter, og det var helt klart for lite. Den begynte å surfe opp og ned langs glasset, noe som er et tydelig tegn på at den ikke trives. Jeg fikk flyttet den over i en 85-liter noe senere, og fisken endret oppførsel. Det var tydelig at det også hjalp i forhold til helsa. Nå ser jeg at den igjen har begynt med vindussurfingen sin, så nå er det på tide å få fikset 105-literen, som faktisk har vært tiltenkt denne fisken lenge, men som jeg greide å knuse for ca. et år siden.

Noen spørsmål til:
Hva slags filter bruker du i karet (kulefisker krever overfiltrering)
Hvilke rutiner har du i forhold til vannskifter?
Hvordan ser magen ut på kulefisken (annet enn fargen)? Er den tynn? Blir den raskt tynn igjen etter fôring?

Hvis du synes det går greit å lese på engelsk, anbefaler jeg sterkt å lese denne artikkelen om grønn kulefisk.
Har desverre ikke plass til større akvarie her hjemme nå.
Er veldig gla i di 2 fiskene.
Er det noen som kan gi dem ett bedre hjem da kanskje?
Vil jo at di skal ha det bra.
Håper noen vil gi dem ett bedre hjem.
Da jeg kjøppte dem sa jeg at jeg skulle ha dem i ett 54l,og di burde ha sakt at det var for lite.
Men gjort er gjort.
Får håpe di får seg ett større hjem hos noen andre da.
Dessverre er det få butikker som vet noe om kulefisker, det er den triste sannhet. Det er knapt en førstegangs kulefiskeier som har fått riktig informasjon når de har kjøpt kulene sine, meg selv inkludert.
Jeg tror det beste er å få omplassert dem, ja. Jeg hater å være nødt til å gi så triste nyheter, men det er definitivt til det beste for fiskene. De vil ikke få noe særlig langt og lykkelig liv på altfor liten plass. Fram til du har fått omplassert dem, så må du skifte vann, skifte vann og skifte vann. Det er trolig der problemet ligger hos fiskene dine. Hvis de raskt blir tynne etter fôring, kan det også være at de har innvollsorm. Grønn kulefisk er alltid viltfanget, og har veldig ofte med seg en del parasitter når de kommer til oss.
Men jeg vet hvor knyttet man blir til disse fiskene. Man får ikke fisker med mer personlighet enn kulefisk. Og har du først hatt dem i huset, så er man temmelig fortapt i dem. De er utrolig søte, og er våkne og samspiller utrolig med oss mennesker. Jeg kjøpte min første kulefisk i november for litt over ett år siden, og nå har jeg ikke mindre enn 12 kuler. De er temmelig avhengighetsskapende disse fiskene ;-D

Det er forresten en god artikkel om kulefisk her på AF også. Jeg anbefaler deg å lese den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap