Desinfisering av steiner for å bli kvitt hvitprikksmitte i dem

Jeg kjøpte for ikke så lenge siden noen brukte lavasteiner av en fyr. I går tok jeg endelig tre av dem i bruk i et "hybelkar" (dvs. neontetraene måtte flyttes fra hovedkaret pga. palettyngel).
I dag tidlig fløt en av fiskene rundt, med liten muskelkraft igjen i kroppen. Den bare fløt med strømmen fra pumpa, men levde fortsatt. Jeg avlivde denne, og tenkte bare at det var et svakt individ.
Da jeg kom hjem etter en tur i stallen seinere på dagen, fikk jeg se en til som oppførte seg helt likt. Den fikk også slippe.

Like etter fikk jeg tlf fra søster, som hadde fått noen av steinene av meg. Ho fortalte at ho hadde mista sju neontetra, og ved nærmere ettersyn så hun at de hadde hvitprikk. Da tok jeg en titt på mine, og så det samme (tror jeg i hvert fall). Har nå satt igang med varmekur.

Men.. og her kommer jeg nå endelig fram til spørsmålet mitt...
Jeg kunne tenkt meg å bruke disse steinene, har en hel bærepose av dem, og det er ganske dyrt å kjøpe nytt i butikken.
Jeg lurer derfor på om jeg kan desinfisere dem på noen måte?
Er det nok å bare koke dem? Jeg har gjort det med de tre steinene som var i karet nå, men ville sjekke her for å være helt sikker.

Må bare legge til at jeg syns det er helt merkelig at hvitprikk kan oppstå på denne måten, siden steinene var helt tørre, ikke brukt på lenge. Men det er jo ingen tvil om at det er steinene, siden det samme har skjedd både hos meg og min søster..

Takknemlig for svar!

Hilsen Siv.

Steinene vært tørket over lang tid, og da er det ikke noen levende parasitter på disse, som kan lage helv...
Ett døgns tørke, og parasittene er så daue som en bare kan ønske at parasitter er.

At fiskene i begge karene begynner å slite stygt etter så kort tid, er underlig.
Tanken om at steinene inneholder noe som ikke er bra, er i alle fall tilstede i huet mitt

Kan steinene ha blitt forurenset av såper\ andre kjemikalier mens de ikke var i bruk?

Må også spørre om du er helt sikker på at det er hvitprikk i karet.
Er det en forgiftning, eller en annen sykdom, vil den igangsatte temp-kuren kunne gjøre vondt værre....
Jeg har i hvert fall sett en liten hvit prikk på et par av fiskene.. Men jeg har ikke sett dem klø seg, sånn som du skrev i artikkelen din.

Det er jo litt rart at de reagerer såpass raskt, ja. Jeg skylte steinene godt før jeg hadde de i, og det kom i hvert fall ikke noe skum, så jeg tviler på at det er såpe i dem.

Hva annet kan jeg gjøre...? Tenk om det ikke ER hvitprikk..? Kanskje jeg skal avslutte varmekuren (startet den bare for en times tid siden) og heller satse på hyppige vannbytter og se hvordan det går...?
Men fiskene til søster hadde mye flere prikker, mest på finnene..

Er litt av et mysterie dette her...
En og annen prikk, om det er hvitprikk, kverker ikke fisk på denne måten.

Jeg hadde selv tatt ut steinene tvert, og byttet 50% av vannet. Dette vil tynne ut eventuell gift fra steinene.
Hvorvidt jeg hadde brukt steinene igjen i ettertid, det er jeg slett ikke sikker på
Varmekuren hadde jeg avsluttet den også, se det heller ann en del timer\ døgn
Ok, da er varmekuren avsluttet, og jeg har tatt et vannbytte på 40-50 % . Skal gjøre som jeg fikk anbefalt, se det an litt.. Hadde jo vært dumt å aksellerere noe annet enn hvitprikk.. Har anbefalt syrran å gjøre det samme.

Takk for svar, Frank! Du er en god hjelp i nøden!

Hilsen Siv.
Ja, jeg tror også det Frank sier. Hvitprikksmitte kan fiskene ha i seg fra tidligere, men det bryter gjerne ikke ut før fisken begynner å slite med andre ting. For eksempel forgiftning. Om ikke det er kjemikalier i steinene, så kan det vel være at de inneholder mye gammelt slagg som begynner å brytes ned når de kommer i kontakt med vann igjen. Lavastein er jo porøse, og kan vel lagre litt av hvert uten at man nødvendigvis ser det utenpå...
Personlig synes jeg ikke lavastein er noe særlig.
Jeg tenkte steinene kunne få et par oppkok og en rejäl (som svenskene sier) skylling i dusjen, jeg.. Det burde vel gjøre susen..?
Personlig så syns jeg lavastein er vakkert!
Det burde iallefall hjelpe.
Håper det hjelper nok.
Jeg tror ikke koking hjelper på det jeg tror er problemet her.

Akkurat som Aggi nevner, så er lavastein porøse, og det ligger millioner av døde bakterier i skitten langt inni steinene. Dette får man ikke ut ved koking. Det er slam og dritt og gud vet hva, og alt dette nedbrytes nå som steinene kommer i vann igjen. Hva det nå enn er, er det tydeligvis giftig på en eller annen måte, ettersom fiskene stryker med.

Det jeg ville gjort, er å legge steinene i vann i en stor bøtte eller tønne. Over tid, lang tid. Og en gang i blant riste godt på steinene, snu og vende på dem, samt bytte vannet nå og da.

Det var kanskje ikke så dumt.
Da skal jeg leggge dem i bløtt når jeg komme hjem og la de være i bøtta et par uker. Så skal de få seg en kraftig dusj!

Tusen takk for alle gode råd.

Vennlig hilsen Siv.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap