Finneråte eller finnenapping?

De to hvite guppyene mine, spesielt den ene har problemer med halefinnen. har ikke sett tegn på noen andre. Ser dette ut som finneråte eller er det bare noen guppyer i karet mitt som ikke er noe glad i store, flote og hvite halefinner?

Noen tips til hva jeg eventuelt kan gjøre med det?
Det ser ut som noen har tatt noen jafs. Altså finnenapping.
Finneråte ser helt annerledes ut, tjafsete fliser.

Hva slags fisk har du sammen med disse? Bare guppy?
Jeg tror kanskje det er hunnene som har sett seg litt lei på hannenes evige mas, og har tatt igjen litt

Finnenapping kan du ikke gjøre så mye med, annet enn å skille dem. Så lenge du sørger for gode vannbytterutiner og passer på at vannet er rent, så vil det gro relativt raskt (om ikke nye bitt kommer...)
Er man ikke nøye på vannbyttene, er det risiko for at det kan gå sopp eller råte i skadene dersom det blir mye finnenapping.

Mine hannguppyer så likedan ut da jeg hadde dem sammen med noen ciklider som la egg... da ble ciklidene veldig aggressive og barberte hann-guppyene.
Takk for svar

Får håpe de klarte å gi dem noen fine egg før de ble drittlei dem da, så kanskje det dukker opp flere små hvite De har god plass å gjemme seg på da, men det virker ikke helt som de har skjønt det.. Bytter vann en gang i uka.

Har for det meste guppy (og ikke så mange lenger heller grunnet noe sykdomstrøbbel/sene nitrittskader), men også 3 platy, 9 dronningrasbora, 3 hoplosternum, 4 cory schwartsi, 1 kinesisk algespiser (disse har jeg hørt mye stygt om i etterkant :P ) og 1 sjokolademalle.
Samt i alle fall 1 humlereke som i utgangspunktet var 5, men kun en som har vist seg av gangen så vet ikke hvor mange som fortsatt er der.
Vel, da er det nok andre fisk som kan ha tatt noen jafs.
Rasbora og platy kan også være mulige syndere. Det er mange muligheter egentlig, for av en eller annen grunn er det noe med den lange vaiende halen til hannguppyer som nesten virker som en rød klut foran en tyr - andre fisk MÅ bare jafse litt på den....
Ok Er mulig det også er mine to neonoransje hanner. For de er skikkelig håpløse... De rotter seg sammen og jager en og en av de andre fiskene. Aldri sett guppy gjenge seg sammen på den måten før jeg fikk disse to gutta i hus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap