Hjelp! massedød i karet etter kjøp av ny fisk!!

Var på mitt lokale zoo på mandag og kjøpte meg 10 hunn guppy, 5 hann guppy, 10 neontetra og 3 eplesnegler. Putter disse oppi karet på vanlig måte å alt ser bra ut.

Når jeg kommer hjem fra jobb på tirsdag så finner jeg følgende døde fisker:
1 pansermalle, 6 kuhlii-ål, 6 kardinaltetra, 5 neontetra og 4 guppy...
På onsdag finner jeg 2 guppy og 2 kardinaltetra..
I dag finner jeg 1 kuhlii-ål, og 1 "Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´".

Hva i all verden er det som skjer, De fleste av dde døde fiskene har jeg hatt lenge, pansermallen, ancistrusen og kuhliiålene har jeg hatt over et halv år...
Hva kan ha gjort at så mange av fiskene jeg hadde i karet plutselig døde når jeg hadde i nye fisker??

Tok med meg vannprøve til mitt lokale zoo for å sjekke det, men vannet var bra..

Ikke helte jeg vannet fra posene fiskene kom i opp i karet heller.

Noen som har vært borti noe lignende, å har en ide om hva det kan være??

Spørsmålet er hva butikken testet i vannet, og hva de testet med. Veldig mange butikker bruker strips til å teste vann med, og de kan du ikke stole på når det gjelder resultatet. Hvis dette er det karet som du har i profilen din, høres det ut som om det var temmelig fullt der fra før. Å da tilsette såpass mye fisk ny fisk, kan få det til å "bikke over" for et allerede velfylt akvarium. Det er bare en teori fra min side. Men det er vanskelig å si noe konkret, uten å vite konkret hvilke resultat det kom ut av vanntesten.
Dyrehagen
Spørsmålet er [I]hva[/I] butikken testet i vannet, og hva de testet [I]med[/I]. Veldig mange butikker bruker strips til å teste vann med, og de kan du ikke stole på når det gjelder resultatet. Hvis dette er det karet som du har i profilen din, høres det ut som om det var temmelig fullt der fra før. Å da tilsette såpass mye fisk ny fisk, kan få det til å "bikke over" for et allerede velfylt akvarium. Det er bare en teori fra min side. Men det er vanskelig å si noe konkret, uten å vite konkret hvilke resultat det kom ut av vanntesten.

Antallet fisker er ikke 100% oppdatert i profilen min. Det var ca 20 kardinaltetra og 1 guppy der fra før utenom de som lever på bunnen.
Har aldri hatt sånne problemer før. Det har vært en og annen fisk som har fått juling og dødd, men ikke i sånn omfang som nå. Dessuten er vel hverken guppy eller neontetra de mest agressive fiskene :P

Som sagt så har jeg hatt blandt annet de 8 ålene i over et halvt år, nærmere ett år tenker jeg, så logikken min sier at det er nødt til å være noe de nye fiskene dro med seg når de kom i karet mitt. Men jeg er så absolutt ingen ekspert på dette området...

I butikken så brukte de dråper som de testet vannet med.
Den ene ble blå og den andre ble svakt gul, mener de sa det var ph og nitrat, eller var det nitritt? Gult betydde i allefall at det var en svak antydning til nitrat..

Hva mener du med å bikke over? At det blir for lite luft eller at det blir for mye av noe?
Fikk fisken noe mat når den kom hjem til deg eller i løpet av det første døgnet? Du kjøpte jo mange nye fisk, så kanskje de fikk mye mat?
Med å "bikke over" mener jeg at det blir såpass stor endring i belastningen på filteret, at du får en ammoniakk- eller nitritt-økning i karet. Begge disse to stoffene er høyst giftig for fisk, og kan gi dødsfall. Hvis filteret faktisk greier å ta unna, så kan du også få en nitrat-topp i karet. Dette er på langt nær så farlig som nitritt og ammoniakk, men i store mengder er også dette skadelig. Forskjellige typer fisk har forskjellig følsomhet overfor nitrat. F.eks. kulefisk er meget følsomme i forhold til nitrat. Man skal ikke ha nitrat på 0, fordi det betyr at filteret ikke fungerer som det skal, men man skal holde den på et lavt nivå. Jeg fikk sjokk da jeg kom tilbake fra ferien, og så at coryene mine i et kar ikke var helt i humør eller form. Da jeg testa nitraten, så fikk jeg utslag utenfor skalaen! Det betyr at den var høyere enn 240 mg/l. Hadde jeg hatt kulefisk i karet, ville den vært død for lenge siden (der skal man holde nitraten under 20 mg/l). Men etter to dagers intense vannbytter, er nå situasjonen under kontroll.

Det jeg mener med dette er at: siden du får plutselige dødsfall både i ny og gammel fisk uten symptomer på sykdom (f.eks. prikker, oppflisede finner osv.), så er det stor sannsynlighet for at svaret ligger i vannet, og ikke i sykdom.

Betyr de resultatene du viser til at de bare målte PH og nitrat eller nitritt (det er forresten viktig å vite hvem av dem de faktisk målte. Det er mest sannsynlig at det er nitritt de har målt)?
Byttet 1/3 av vannet i går. I dag ser jeg: 1 jeg ikke vet hva er, 3 guppy, 1 kardinaltetra, 1 neontetra og den siste kuhlii-ålen min som har tatt kvelden. Ikke store bedringen det..

Dyrehagen
Det jeg mener med dette er at: siden du får plutselige dødsfall både i ny og gammel fisk [I]uten symptomer på sykdom [/I](f.eks. prikker, oppflisede finner osv.), så er det stor sannsynlighet for at svaret ligger i vannet, og ikke i sykdom. Betyr de resultatene du viser til at de bare målte PH og nitrat eller nitritt (det er forresten viktig å vite hvem av dem de faktisk målte. Det er mest sannsynlig at det er nitritt de har målt)?

De målte bare de to tingene ja. Den jeg er usikker på hva var ble i allefall gul. Hun sammenlignet væsken mot en fargeskala begynte med blank, og fortsatt til gul og rød, de neste fargene husker jeg ikke. Vet ikke om det sier deg noe jeg, det er sikkert andre tester som har samme fargeskala :P

Hvor på nettet anbefaler du meg å kjøpe vannteste utstyr? Ser ut til at dette er kjekt å ha selv, å det er nok fint å ha muligheten til å teste mer enn bare de to tingene de testet i butikken...

Synes det er så merkelig at det er så få av de nye fiskene som døde i forhold til de jeg allerede hadde oppi der.. Pleier jo å være omvendt, nye fisker som er stresset og kommer i vann de ikke er vant med..

Angående foring så hadde jeg fiskene oppi ca kl 4 og ga dem mat ca kl 6.
En liten klype med tørrfor som vanlig..

Har tatt bilde av de som har tatt turen til de evige elver siden i går pluss en reke som hadde rar avføring og det jeg forer med.

Tablettene gir jeg dem før jeg legger meg, for da er de fiskene som skal ha dem mest aktive.. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Andreas Flåterud Flathus
Reklame for plussmedlemskap