Noe er galt i akvariet.

Har litt problemer i 100 literen min.

her går det 3 corydoras atropersonatus og 1 ancistrus. De siste dagene har coryene mistet de sorte "båndet" over øyenene (tegn på at noe er galt) og ancistrusen har fått flekker. Fisken ligger under roten hele dagen og rører seg knapt.

Sist gang jeg så coryene på tur begynte den ene med noen veldig kraftige rykninger og ukontrolert svømming i et ekstremt tempo, har sett dette noen få ganger før. Fiskene er viltfanget og er behandlet en kur med esha 2000.

Alle vannverdiene jeg kan måle med dråpetest (ammoniakk, nitritt, pg, gh, kh, nitrat) er det ingenting galt med.

Det har heller ikke noe med oksygenmetting da pumpeutblåset står rett oppover.

Hva kan dette være?

takk..
Glemte å ta med at coryene kvikner litt til ved vannbytte, det er også da jeg har observert denne rykkete krampesvømmingen. Dette tilsier jo at det er noe galt med vannverdiene, men kan ikke skjønne hva det skal være.
Enig i at dette høres ut som om det kan være noe i vannet. Kommer med en del spørsmål for å utelate mulige årsaker.
Har du noe innredning i karet som kan avgi giftstoffer, pynteting eller lignende? Hva med bøttene du bruker til vannskift, kan de ha blitt forurenset med noe? Bruker du krem, parfyme eller lignende på hendene? Bruker du vann fra varmtvannsbereder eller får du vann fra et vannverk som bruker klor? Tilsetter du noe middel ved vannskift?
Hei og takk for svar.

I karet har jeg kun sverdplanter og en stor mangrooverot. Ved vannskift bruker jeg en vanlig biltema 10l bøtte som kun er brukt til akvariet. Bruker ikke parfyme på hendene og sjelden fuktighetskrem så tviler på at det kommer fra dette. Vannet jeg tapper i akvariet holder ca 20 grader, og kommer fra skullerud vannverk, vet lite om hva de bruker av midler her.

Ved vannbytte har jeg i aquasafe, ferreal, spurreal ehsa optima og ehsa minaroll, alt i vanlig dosering.

Fiskene ble litt bedre ett forrige vannbytte men begynner nå og blekne og bli roligere igjen. Ancistrusens fargemønster går veldig opp og ned, før da vannet var bra var den helt sort, så kan nesten virke som om det som plager fisken minker og øker hele tiden..
Siden du bruker aquasafe så skulle ikke klor hos vannverket være problemet uansett. Hvis du bruker vann fra varmtvannstanken for å temperere kan du prøve å unngå det et par vannskift og se om det bedrer tilstanden. Har du ikke anledning til å la vannet stå over natten for å få litt temperatur på det så kan du varme kaldtvann i en kjele for å temperere det. Det kan nemlig være noe bakteriegugg eller lignende som kan ligge i tanken. Aquasafen skal nøytralisere kobber så det er ikke problemet i alle fall.

En annen ting jeg tenkte på er om du har målt ph før og etter vannskift og gjerne også midt i mellom. Tror egentlig ikke ph-forskjeller skal gi slik oppførsel, men kan være greit å sjekke det ut.

For oversiktens skyld så hadde det vært fint om du postet verdiene på testene du har tatt også. Er spesielt interessert i nitrat, nitritt og ph.

Ja, en ting til, det er Tetras Aquasafe du bruker og ikke et annet merke?

Det ble visst bare masse spørsmål fra meg igjen. Slike problem er ofte rene detektivarbeidet å finne ut av
Hvis du sper ut det nye vannet med vann fra varmtvannsberederen, ville jeg sluttet med det umiddelbart! Er vannet fra kaldtvannskranen for kaldt, la det stå natten over i en bøtte. Kjøp eventuelt et par-tre bøtter til. Du burde ha flere enn bare en til akvariebruk.

Dette skjedde med 3 viltfangede Corydoras den eneste gangen i mitt liv jeg forsøkte å spe ut det kalde kranvannet med litt vann fra varmtvannskrana også....

NB! Fiskene hadde vært hos meg, alene i et artskar, i et halvt år da det skjedde, og reaksjonen begynte med en gang jeg tømte det nye vannet i. Var ikke engang ferdig å tømme bøtta da de reagerte.

Det fortsatte i dagesvis og ukesvis, og av de 8 fiskene døde 3 stykker. De så da sånn ut:

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap