Ikke fiskesykdom men

jeg har utbrett psoriasis og jeg kan bare anbefale akvariehobby for alle med psoriasis.

mitt utslett blir bare mindre for hver liter jeg får i hus. må være den høye luftfuktigheten. kar hatt et avbrekk fra hobbyen og da har utbruddene vært mye værre. ¨å når litersyken er i full gang igjen så går utslett ned.

dette har jeg testet ut litt tid så det er ikke bare inbilning. vet psoriasis og kan slå ut pga psykiske ting men det er ikke det at jeg har vær lei meg uten litersyken. har hele tiden hatt akvarie stående(i drift).

håper noen andre kan fortelle liknende saker. for jeg "vet" mine akvarier bedrer min livskvalitet ikke bare for velværet men også på min kroniske sykdom.

har desverre ikke "før" bilde å vise men uten litersyke har jeg utslett på ca 50 % av kroppen. nå knaps synlig som i forrige litersykeperiode.
Det funker på psyken også. Jeg sliter med depresjoner, og for tiden er det kun to ting som holder meg gående: bikkja og fiskene. Bare en sånn ting som at det i dag var klekking av coryegg. Det lyste opp en ellers begredelig dag. Så var det ihvertfall én ting å glede seg over...
godt å høre du kan se lyspunkter da.

da gleder du deg til lyset går på i morgen og da tenker jeg.

oeb
da gleder du deg til lyset går på i morgen og da tenker jeg.

Tjaaa. Når akvarielyset slås på, ligger jeg i min dypeste skjønnhetssøvn.
Jeg må ihvertfall stadig vekk bort og kikke på småttisene mine. De er utrolig små! Men her i huset blir det bare tatt en dag av gangen. Morgendagen kommer når den kommer. Jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til hver dag, men jeg kommer ihvertfall igjennom dagene. Jeg tør ikke å tenke på hvordan det hadde vært uten dyr i huset!
Jeg synes også akvariehobbyen lysner opp tilværelsen
Jeg er kronisk syk selv, og på dager hvor smertene "spiser opp" humøret er det bare å ta seg en tur inn på akvarierommet, sitte der og betrakte livet under vann og kjenne at konsentrasjonen dreier seg om andre ting.

Hadde jeg ikke hatt akvariene, hadde jeg tørna av å være hjemme. Helt seriøst. Når jeg først ble uføretrygdet fra en god jobb jeg hadde trodd jeg skulle ha til jeg ble gammel og pensjonist, er det virkelig godt å ha denne hobbyen til å pigge opp humøret og holde tankene opptatt med. Jeg elsker å sysle rundt der inne blant akvariene på dagene og kveldene. Antallet akvarier gjør at jeg alltid har mer enn nok å drive på med Det er bare dagsformen som avgjør. Noen ganger må ting vente litt, som ulike prosjekter, men så fort jeg orker setter jeg i gang igjen

Akvariehobbyen er ren terapi
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap