Vorter/utvekster

Jeg har noen fisk som har fått en form for vorter eller utvekster på siden og under. Vet ikke hva det er. Tenkte først det kunne være at de hadde sloss litt, men ser ikke ut som sopp heller. For da får de jo hvite tråder som faller av når ting gror. Men disse ser mer ruglete ut og har kommer flere steder på fisken.

Noen som har en ide om hva det kan være. Og om det er noen behandlingsmetode eller om det forsvinner av seg selv.
Hva slags fiskeart er det?
Det er to ting som slår meg når du sier "vorteaktig utvekst" og det er først og fremst virus, deretter svulst.
Virus er det som kjent ikke noen medisin for, det må enten gå over og lege seg av seg selv... eller det dreper fisken til sist. Vorteaktige utvekster pleier ikke være spesielt dødelig, og fisk kan leve i lange tider med det merkelige utseendet . Virus kan også smitte, spesielt om det går hull på disse vorteaktige utvekstene. Det greieste kunne kanskje vært å avlive den rammede fisken, for at det ikke skal spre seg til andre fisk i karet.

Er det svulst, er det best å holde godt øye med fisken og sjekke om utveksten begynner å se rød ut, få blodårer o.l. Da er det nok best å la fisken slippe videre, og avlive den. Større utvekster kan i blant gjøre at fisken skraper borti ting og rive seg opp på, da er den til hinder for normal bevegelse og avlivning bør vurderes.
Pearsei

Det er jo en veldig fin fisk som jeg nødig ønsker og miste. Har hatt de et par år nå, og de begynner og bli godt voksne. De har jo også jaget litt på hverandre nå i det siste så hadde jo håpet på noen egg med tiden.

Men høres jo veldig drastisk ut dette. Så finnes det ikke noen behandling får de vel bare svømme litt rundt så får jeg se hvordan det går.

De spiser enda godt, og de får jo variabelt for, så hadde jo håpet det skulle forsvinne av seg selv det hele.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap