Noen som har prazi pro e.l? guppysykdom tilbake.

Jeg ønsker å kjøpe Prazi pro. På Rocky Mountain Discus må man kjøpe 4 flasker med denne medisinen hvis man vil ha den til norge... Guppyene mine har vært friske en stund, men nå begynner de å bli syke igjen. Og i tillegg begynner fisk å dø i det andre karet mitt også... Så hvis noen har en flaske prazi pro liggende eller vet hvor jeg kan kjøpe kun en flaske ville jeg blitt veldig glad for tilbakemelding Eventuelt andre tips.

Jeg begynner å lure på om smitten kan komme fra springvannet... har brønnvann. Noen som vet noe om dette?

Finner ingen info om hva det kan være. De blir slappe, henger med halen og får et ildrødt belegg langs enden på finnene, noen ganger klemmer de finnene eller de blir hakkete. De har også lett for å synke til bunnen eller henge i overflaten. De blir svakere og svakere og etterhvert dør de.

Har mistet over 20 guppy nå... Ville satt veldig stor pris på hjelp, for jeg klarer ikke finne info noe sted som passer mine symptomer og jeg har ikke råd til å bestille så mye som 4 flasker prazi pro fra USA.

P.S. Vannverdiene er helt fine.
Kjøp og salg, tar man under nettopp kjøp og salg. Så om du er interessert i å kjøpe fra andre brukere, er det bare å annonsere.

Smitte kommer ikke via brønnvannet, du har vel neppe fisk gående i brønnen

Det høres for meg ut som fiskene trenger en avlusing, men også sliter med en bakteriell infeksjon. Hvilken er det ikke godt å si.
Det var mer ment som spørsmål om info enn en kjøpstråd. Siden det tyder på at ingen her har svaret på hva som er galt sendte jeg spørsmålet mitt til Trygve Poppe, professor ved Institutt for morfologi, genetikk og akvatisk biologi, Norges veterinærhøgskole.

Og dette er svaret jeg fikk:

Hei:

uten å ha sett på fiskene er det litt vansklig å si noe sikkert, men dette høres ut som en type finneråte. Den forårsakes vanligvis av spesielle typer bakterier som nesten bestandig vil finnes i vann. Bakteriene tilhører gruppene Flexibakterier og Flavobakterier, kanskje også Aeromonas. Fiskene bør sannsynligvis behandles ved at de tas ut av akvariet og behandles i form av bad i et eget kar. Bading med Flumequin oppløseøig pulver 10% kan være verd å forsøke, det bør du kunne få hos dyrlegen. Dosering: 0.5 gr flumequin per 10 liter vann i tre timer. Gjentas etter noen dager. Prøv med noen få fisk først slik at du er sikker på at de tåler behandlingen. De fleste akvarieforretninger selger dessuten diverse remedier som jeg ikke har oversikt over, men som sikkert kan ha god effekt.

Lykke til

mvh

Trygve T. Poppe

Så spørsmålet er da: Hvordan gjøres dette nøyaktig? Veterinæren her oppe har ingen peiling på fisk så å spørre de er håpløst. Jeg har ikke flere akvarier å sette de i så ingenting som kan brukes spesielt for å behandle syk fisk.
Og er det andre ting på dyrebutikk som dere andre kanskje vet om som kan brukes til å kurere dette? Siden han nevner andre medisiner i siste setning, men ikke vet hvilke håpet jeg kanskje noen andre her vet det.
Stikk på www.tropefisk.no , prøv ut eSHa 2000. Billig medisin som fiskefolk skryter til himmels

Da jeg bestilte eSHa 2000 (mot sopp,finneråte etc) bestilte jeg eSHa Exit (mot hvitprikk) samtidig, 2 dager etter lå de i posten. Fiskene er friske som fisk skal være (Guppy), t.o.m yngelen lever i beste velgående selv om 3 voksne fisker tok kvelden rett før medisinering.

Kanskje kjøpe med en eSHa vitaminkur samtidig som du tilsetter vannet etter 3 dagers medisin behandling.

dacty mor inneholder praziquantel som også er i prazipro, denne fåes kjøpt i sverige blantannet. og på noen nettbutikker. hvordana man skal dosere det finner du her inne på forumet=)
Ser det svært lite behøvelig å benytte ett strekt antibiotika i karet, selv om det måtte være finneråte på fiskene.
Antibiotika (f.eks flumequin) vil drepe alt av gode bakterier, og en får da ett stort problem.

Å gi fiskene ett kort bad, vil drepe bakteriene, men det er fremdeles bakterier i karet, og en har egentlig ikke gjort særlig mer enn å stresse fiskene.

Forresten; i akvariesammenheng, er det mest vanlig å møte på bakterier i slekten aeromonas.

Ut i fra symptomene du beskriver, er det ikke alt for sannsynlig at det er finneråte. Dette ville i så tilfelle mer eller mindre spise opp finnene helt, til fisken ikke lengre er i stand til å bevege seg. Dette vil naturlig nok ta livet av en hel del fisk.
Det er ganske uvanlig at finneråte alene dreper fisk, de fleste oppdager\ behandler denne lenge før fiskene er blitt svømmeudyktige.
Vel hvis det ikke er finneråte og ingen har den fjerneste anelse om hva dette skal være, hva skal jeg gjøre da? Sitte og stirre på fiskene og dra meg i håret til de er døde alle sammen?
De coryene som mest sannsynlig har blitt smittet av samme sykdom mister finnene mer og mer og har fått et grått belegg over hodet samtidig som fargen dems har blitt mørkere og der ser ut som de har groper i skallen. (Ikke hull)
Det er tydeligvis noe som feiler disse fiskene. Det plager hverken snegler eller reker og det er kun guppyer, unge cory (de voksne har vært der gjennom nitritt og sykdom+++ uten noen symptomer), unge scalare og unge SAE samt en platy som har dødd.
hoplosternum, dronningrasbora, voksne cory, plecoer, cherrybarber, neontetra, sjokolademalle, Rineloricaria parva er helt uberørt. Den største scalaren og to av SAE'ne er heller ikke berørt.
Hoplosternumene, 3 av coryene samt sjokolademallen har vært der hele tiden. De var av de første fiskene jeg skaffet meg i oktober. De har det helt utmerket.

Symptomer er som beskrevet lenger oppe på coryene, og som tidligere beskrevet på guppyer; svakhet, veldig rødt belegg rundt kanten på finnene, svømmer med halen ned og hele fremdelen av kroppen vrikker frem og tilbake.

jeg har mistet nærmere 30 fisk på dette nå og ingen aner hva det kan være. ingen vet hvordan medisin jeg kan bruke, jeg har prøvd medimor universal og esha 2000 samt kullfilter er på vei i posten. Jeg skifter 10-20% vann annenhver til hver tredje dag, gir dem variert kost, vitaminer osv osv osv.... Alle vannverdier er akkurat som de skal være.

jeg har ikke tenkt til å gi opp å prøve å redde fisken, men hevr gang det virker som de er friske blir de syke igjen. Jeg har ikke flere forslag, og hvis ingen kan hjelpe og denne professoren i akvatisk biologi visstnok også tar feil så vet jeg ikke lenger hva mer jeg kan gjøre. Er det i vannet, er det på fisken, hva er det? Hvordan smitter det?

Jeg har brukt timesvis på å google og søke overalt, jeg finner nada... Hvis ingen kan hjelpe så er jeg redd jeg bare blir nødt til å vente på at alle skal stryke med en etter en.
Huff, det høres ikke bra ut
Kan desverre ikke hjelpe med å finne ut hva det er, men er enig med Frank lengere opp her at det virker som både parasitt og bakteriellt. Jeg vill prøvd en kombinasjon mellom esha exit og esha 2000, slik at man kanskje kunne fått bukt med begge problemene.

Lykke til!
De medisinene du har brukt, er for det meste mot bakterielle infeksjoner. Om det da er parasitter, er det egentlig ikke så rart at effekten er manglende
Er som å ta hostesaft for det vonde kneet

Ut i fra det siste du sier, om grått belegg osv, mistenker jeg (det er alltid en mistanke der jeg ikke har sett pasienten(e), og det ikke foreligger gode bilder) Chilodonella.
Det kan også være snakk om Gyrodactylus.

Mer info om begge disse finner du i sykdomsartikkelen her på AF.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap