Ekstremt smittsom sykdom/bakterie??
Vel, det startet med det ene karet 100l med 4Praktbotia og 4makropoder + 1 gullpleco. Rett etter jeg hadde ommøblert noe og tatt vannbytte på 50% ca!
Etter ett par dager så jeg hvite kanter langs finnene på makropodene og halene begynte å bli oppspist,med brune kanter! Leste litt rundt og kom fram til att dette var noe alla finneråte! Og startet medisinering med Esha 2000! Har fulgt alle anvisninger her på forum og!
Men etter 4 dager med medisinering idag,har tilstanden blitt værre!
Makropodene har fått små sår/byller,rar atferd,spiser dårlig! Gullpleco`en fyker av og til kjapt opp til overflaten og ned igjen noe den aldri har gjort! Ene Botiaen tok kvelden mens jeg sto og så på,med kraftige rykninger,fløyt oppover og dermed døde før den i det hele tatt rakk og synke til bunnen igjen! Fant også sår på den som døde som lignet VELDIG på det bildet Mona O viser fram!(Se tråd om vannbytte)Alle fiskene puster kjapt/slitne utmagret!
Jeg har byttet med temperert vann fra kran men aldri vært noe problem tidligere!
Smitten viser seg også nå i i akvariumet ved siden av(200l),så mistenker litt vannsprutt over i dette! Der har jeg mere kostbar fisk som Golden Nuggets,voksne Ancistrus,en foreløpig liten Bichir,Sae og ett lekspar med Ildbuk som akurat har vært i lek!
Ene ildbuken var faktisk så medtatt at jeg valgte å sette den i karantene! Den var utholet og orket så vidt å svømme med oppspiste finner!
Medisinerer denne nå for seg selv for og eksperimentere litt med Esha2000/Exit!
Ancistrusene får flekker (mørke områder),og alle fiskene puster og peser!
Må nesten starte medisinering av 200l iløpet av kvelden også?
Skal prøve låne meg dråpetester idag,da jeg har brukt stripps hittil for måling!
Men verdiene virket bra på stripps før jeg startet medisinering på 100L!
Litt lengre siden jeg sjekket 200L men alle forutsetninger er tilstedet!
Bytter 20-30% vann opptil 2 ganger i uken i alle karene!
Har tatt noen bilder, men de blir så uklare med vanlig digitalkamera!
Men alle symptomene jeg kan finne minner mest om Fisketuberkulose!
Hvor vanlig er Fisketuberkulose i akvarium??
Eller kan jeg se bort ifra det?
Takker for all hjelp, da jeg føler jeg er noe på villspor nå!
Mvh Lars M
(Hmm,muligens noe info jeg ikke har fått med nå,men må på jobb en tur så legger eventuelt mer til senere!)
Vedlegg:
(Fisketuberkulose:
Fisketuberkulose forårsakes vanligvis av bakteriene Mycobacterium piscium og M. marinum . Denne er nært beslektet bakterien som gir mennesker Tuberkulose. Bakterien kan smitte til mennesker, dersom man har åpne sår på armer og hender, og holder på i akvariet. Det vil da kunne gå en smertefull infeksjon i sårene.
Fisketuberkulose gjenkjennes ved at fisken får mørkfargede områder på kroppen, svekket allmenntilstand, treg svømming og nedsatt matlyst. Avmagring er heller ikke uvanlig ved lengre sykdom. Etter hvert vil fisken kunne få åpne sår eller byller på kroppen, frynsete finner og problemer med likevekten. Rykkvis svømming forekommer iblant. Behandles med sterke antibiotikapreparater, foreskreven av veterinær.
Etter ett par dager så jeg hvite kanter langs finnene på makropodene og halene begynte å bli oppspist,med brune kanter! Leste litt rundt og kom fram til att dette var noe alla finneråte! Og startet medisinering med Esha 2000! Har fulgt alle anvisninger her på forum og!
Men etter 4 dager med medisinering idag,har tilstanden blitt værre!
Makropodene har fått små sår/byller,rar atferd,spiser dårlig! Gullpleco`en fyker av og til kjapt opp til overflaten og ned igjen noe den aldri har gjort! Ene Botiaen tok kvelden mens jeg sto og så på,med kraftige rykninger,fløyt oppover og dermed døde før den i det hele tatt rakk og synke til bunnen igjen! Fant også sår på den som døde som lignet VELDIG på det bildet Mona O viser fram!(Se tråd om vannbytte)Alle fiskene puster kjapt/slitne utmagret!
Jeg har byttet med temperert vann fra kran men aldri vært noe problem tidligere!
Smitten viser seg også nå i i akvariumet ved siden av(200l),så mistenker litt vannsprutt over i dette! Der har jeg mere kostbar fisk som Golden Nuggets,voksne Ancistrus,en foreløpig liten Bichir,Sae og ett lekspar med Ildbuk som akurat har vært i lek!
Ene ildbuken var faktisk så medtatt at jeg valgte å sette den i karantene! Den var utholet og orket så vidt å svømme med oppspiste finner!
Medisinerer denne nå for seg selv for og eksperimentere litt med Esha2000/Exit!
Ancistrusene får flekker (mørke områder),og alle fiskene puster og peser!
Må nesten starte medisinering av 200l iløpet av kvelden også?
Skal prøve låne meg dråpetester idag,da jeg har brukt stripps hittil for måling!
Men verdiene virket bra på stripps før jeg startet medisinering på 100L!
Litt lengre siden jeg sjekket 200L men alle forutsetninger er tilstedet!
Bytter 20-30% vann opptil 2 ganger i uken i alle karene!
Har tatt noen bilder, men de blir så uklare med vanlig digitalkamera!
Men alle symptomene jeg kan finne minner mest om Fisketuberkulose!
Hvor vanlig er Fisketuberkulose i akvarium??
Eller kan jeg se bort ifra det?
Takker for all hjelp, da jeg føler jeg er noe på villspor nå!
Mvh Lars M
(Hmm,muligens noe info jeg ikke har fått med nå,men må på jobb en tur så legger eventuelt mer til senere!)
Vedlegg:
(Fisketuberkulose:
Fisketuberkulose forårsakes vanligvis av bakteriene Mycobacterium piscium og M. marinum . Denne er nært beslektet bakterien som gir mennesker Tuberkulose. Bakterien kan smitte til mennesker, dersom man har åpne sår på armer og hender, og holder på i akvariet. Det vil da kunne gå en smertefull infeksjon i sårene.
Fisketuberkulose gjenkjennes ved at fisken får mørkfargede områder på kroppen, svekket allmenntilstand, treg svømming og nedsatt matlyst. Avmagring er heller ikke uvanlig ved lengre sykdom. Etter hvert vil fisken kunne få åpne sår eller byller på kroppen, frynsete finner og problemer med likevekten. Rykkvis svømming forekommer iblant. Behandles med sterke antibiotikapreparater, foreskreven av veterinær.
Postet 31.01.08 kl 10:46
Lars M NatvigHvor vanlig er Fisketuberkulose i akvarium?? Eller kan jeg se bort ifra det?
FTub er meget vanlig, og finnes i de fleste kar. Normalt merker en fint lite til denne smitten, og i de tilfeller der en får slike massive utbrudd, er forholdene i karet oftest meget dårlige.
Symptomene du beskriver kan indikere fisketub, men det kan også være annet svineri i karene.
Anbefaler deg å sørge for at vannverdiene er det fiskene krever, at du fôrer med kvalitetsfôr, og sørger for at filtreringen er optimal i karene.
Bytt gjerne vann daglig, for å se om dette har noen effekt.
Tips: Dette er ment som ett vennlig tips til deg, så ikke overreager.
Bruken av ! er i innlegget ditt overrepressentert. Det er på ingen måte nødvendig å rope ut hver eneste settning
Sier dette kun da overdreven tegnsetting som dette av mange oppleves som roping på nettet, og er slett ikke helt heldig
Postet 31.01.08 kl 19:37
Frank: Beklager bruken av "!!!". Men har vel bare noe med min rettskriving å gjøre,som muligens ikke er så bra. :p
Men virker som å det har snudd i det ene karet (200L)men fisken jeg har satt i karantene er like dårlig/dårligere..
Tok også litt tid før Esha2000/exit beit fra seg i 200l virket det som.
Lurer på om jeg har hatt flere forskjellige parasitter/sykdom samtidig?
Kan virke slik da jeg først fikk noe virkning da jeg brukte begge sammen.
Neste dagene blir det daglige vannbytter og så skal jeg følge godt med etter tilbakefall.
Men virker som å det har snudd i det ene karet (200L)men fisken jeg har satt i karantene er like dårlig/dårligere..
Tok også litt tid før Esha2000/exit beit fra seg i 200l virket det som.
Lurer på om jeg har hatt flere forskjellige parasitter/sykdom samtidig?
Kan virke slik da jeg først fikk noe virkning da jeg brukte begge sammen.
Neste dagene blir det daglige vannbytter og så skal jeg følge godt med etter tilbakefall.
Postet 01.02.08 kl 08:38
Postet 01.02.08 kl 11:52
Tenkte faktisk ikke på dette med dobling av dose ved lav GH! :-P
Men har iallefall snudd hos meg nå,og alt virker velstand igjen foreløpig!
Forstsetter med hyppige vannbytter noen dager til for å se om det holder seg!
Eneste som sliter enda er Ildbuk cikliden som er i karantene!
Blir bare tynnere og tynnere!
Men har iallefall snudd hos meg nå,og alt virker velstand igjen foreløpig!
Forstsetter med hyppige vannbytter noen dager til for å se om det holder seg!
Eneste som sliter enda er Ildbuk cikliden som er i karantene!
Blir bare tynnere og tynnere!
Postet 03.02.08 kl 09:52