Håper på raskt svar: guppy yngel i costapur-medisin mot hvitprikk på en praktbotia?

Beklager den lange overskriften...

Har GuppyYngel (1,5 dag gamle) i Yngelkar i akvariet. Praktbotiaen min har Hvitprikk og jeg ba mnnen kjøpe med eSHa mot dette.. han kommer hjem med Costapur

Costapur inneholder jo Malakitt og det er giftig. Det vet jeg for jeg har drevet og samlet stener før og har deriblandt en ren malakitt stein (Knallblå). Mulig det er Malakitt i eSHa også det har jeg forsåvidt ike sjekket.

Vil Yngelen overleve dette? Vil Guppyene overleve dette?

Herregud.. Uff klør meg godt i knotten nå. Vurderer rett og slett å medisinere Praktbotiaen i en 8 ltr bolle jeg somla frem her. Det skal da være 4 dråper medisin til 8 ltr vann dag 1 og 3.

Vil dette funke? Jeg tror jeg bare kjører på den kuren med den fisken alene enn å spolere alt som er i hele karret for å redde en fisk. NeonTetraen som er så følsom kommer hvertfall til å stryke med. For ikke snakke om griserier ved å fjerne kull-filtrene,om ikke alle filtrene!

Råd??
hjelper vell ikke å ta ut fisken da mest sannsynerlig hele karet allerede er smittet?

jeg vet iallefall att eSHA EXIT ikke er farlig for yngel(ifølge mine egene erfaringer) Kaudiene mine født som bare det under en laaaaaaang kur med eSHa EXIT ville uansett anbefalle deg å skaffe dette, da det er den eneste medisinene jeg vet om som ikke tar knekken på filterbakteriene
Det hjelper ingenting å ta ut en fisk med synlige prikker, dessverre.

Smitten finnes i akvariet; i vannet og på bunnen. Hvitprikkparasitten har tre stadier, og det er kun i et av disse stadiene vi kan SE den. Og det er når den har funnet en vert (en fisk) og boret seg ned under huden på den. Da ser vi hvite prikker. Men det finnes frittsvømmende parasitter i vannet, som er på leting etter en vert å slå seg ned på. I tillegg finnes det egg fra parasitten nede i grusen eller sanden. Der ligger de til de klekker, og en ny sverm av parasitter slippes løs og svømmer opp i vannlagene for å finne en fisk å bore seg inn i.

Som du skjønner hjelper det ingenting å ta ut botiaen.

Har du mulighet for å kjøre varmekur istedenfor medisin, og sørge for ekstra god lufting av vannet samtidig? Man må ha en pålitelig varmekolbe som lar seg stille inn på såpass høy temperatur som 32°C, og det er ikke alle som går så høyt opp. Man bør også sørge for å ha to termometere, slik at man kan kontrollere at de viser riktig temp. Det er av ytterste viktighet at temperaturen er nettopp 32°C, og ikke f.eks. 31½ °C.

Som de to andre sier, hjelper det fint lite å ta ut den som er rammet.

Kan ikke garantere 100% overlevelse med bruk av noen medisiner som helst, men eHSa Exit (må oftest bestilles via de gode nettbutikkene) er den mest skånsomme.
Costapur har jeg heldigvis greid å unngå å bruke, denne er temmelig lik en god del av de andre middelmådige medisinene.

En del fisk, blandt annet praktbotia, kan være temmelig sensitive til slike medisiner, så det gjelder å holde øynene åpne.
Personlig ville jeg siden god medisin ikke er i hus, heller kjørt varmekuren i karet
Ok. Takker for svar alle tre

Gradene er fortsatt 29. Skal ringe de 2 nærmeste Dyrebutikkene i morgen og høre om de har eSHa inne, men for å være føre var bestiller jeg online i kveld. Han har nå ca 6 prikker hovedsakelig på finnene. Ingen andre fisk har prikker foreløpig.

Guppy nr 2 driver og føder nå.. skal si varmen i vannet satte alt i gang ja. Jeg lurer på om det ikke egentlig er varmere enn 29 grader, for det er godt lunkent vannet,men kaldere enn håndbaken min.

Viser de utvendig klister termometerne mer eller mindre enn det er i vannet?
Kjøper en slik duppedings som flyter,,hadde en til bollen men den trillet ned fra kjøkkenbenken under vannbytte.

Tusen takk alle tre
Oppdatering: Har bestilt eSHa Exit og 2000 på Tropefisk.no nå.. håper de sender meg i morgen
Inaktiv bruker
Costapur og guppy yngel gikk griet hos meg.
Monica Dahl
Viser de utvendig klister termometerne mer eller mindre enn det er i vannet? Kjøper en slik duppedings som flyter,,hadde en til bollen men den trillet ned fra kjøkkenbenken under vannbytte.
Det eneste som er sikkert med disse, er at de viser feil
Det mest vanlige, er at de viser 1-5 grader mer enn det er i karet, men det finnes også de som gjør det motsatte.
Slike klistremerker fungerer ikke til noen verdens ting, annet enn å være misvisende.
Som du selv erfarer; fingeren er ett minst like godt måleinstrument som disse lim-fjottene
Tilfeldig bekjentskap
© Mike Noren
Reklame for plussmedlemskap