Æsj, nå har jeg vel fått hvitprikk?

Sommerfuglciklidene i 250 litern har fått noen hvite prikker på finnene og hodet. Så dette førstegang nå i dag (legger ved bilde). Jeg kan ikke se hvite prikker på noen av de andre type fiskene i karet, ser ut til at dette bare er på sommerfuglene enn så lenge.

Hva gjør jeg? Skal jeg få tak i medisiner eller kjøre en varmekur på 32grader. Hva vil fungere best for karet i sin helhet, tanke på fisk, planter og bakteriekultur? Har lest en del om hvitprikk på forumet og sykdomsdatabasen, men får ikke bestemt meg hva jeg bør gjøre. I karet går det sommerfugler, p.guramier, tetraer, pleco, coryer og ancistrus.
Er ikke dette bare naturlige farger?
Litt dårlig bilde, skal få tatt noen bedre av disse. Se hvite prikken på det sorte i foran på ryggfinnen. Er også en prikk på hodet rett over øyet (ser det så vidt på bildet her). De har alle sammen kommet nå i dag
Her er et bilde til, kanskje litt bedre. Ser også at de febrilskt prøver å klø seg mot blader, røtter etc.
Så her må det aksjoneres, men med hva? Medisiner eller varmekur.
Evt. ved varmekur, bør/må jeg vannbytte, slamsuge først før jeg setter i gang, eller er det bare å skru opp tempen asap
Beskrivelse av varmekuren ligger i artikkelsamlinga under Om sykdom/Sykdom i akvariet, et stykke ned i artikkelen.
Jepps I know, men bør jeg gå for varmekuren eller få tak i Esha produkter.
Valget om hvilken metode du bruker må du selv ta.
jeg har brukt begge, både varmekuren og esha exit medisin. Begge metodene fungerer bra.
En ting er ihvertfall sikkert, sommerfuglene tåler den høye tempen fint(min erfaring da).
Har selv 2 sommerfugler som lever i diskus tanken med daglig temp på 29-30 grader.
Da påbgynner jeg prosessen i dag tenker jeg, så får vi se. Men skulle likt å vite hva dette her kommer av.
Det er desverre slik at "hvitprikk" finnes overalt og kan slå ut når som helst. Jeg har selv brukt eSHa Exit sitt produkt med stort hell (da på fisk som ikke tåler høye temperaturer). Bare pass på at hvis du har GH under 5 må dosen dobles for å ha ønsket effekt. Det viktigste er å begynne behandling snarest fordi dette er en parasitt som ikke går bort av seg selv.
hvitprikk er en parasitt som kan ligge latent i fisken og bryte ut av forskjellige årsaker.
Stress er noe som kan få parasitt"jævelen"til å bryte ut-kan være nok at du "roter"litt i karret med henda.
Skiftene vann kvalitet/verdier kan også gjøre at det bryter ut. Så det er endel faktorer som kan få denne parasitten til å "blomstre".
Men tak olov så er hvitprikk noe av det enkleste å ta knekken på da, og ofte så dør ikke fiskene av den-vis behandlingen blir igangsatt tidlig nok.
Så har du hvitprikk så begyn behandlingen med en gang, da er det en stor mulighet at du slipper å oppleve fiske død.
Tusen takk for svaret. Akkurat nå er jeg på jobb, så jeg får ikke påbegynt prosessen før jeg kommer hjem i ettermiddag, håper da at dette skal gå bra.
Men med tanke på hva årsaken kan være, blir jo så klart bare spekulasjoner. Jeg kunne (sent i går kveld) bare se hvite prikker på sommerfuglene, og ikke på noen av de andre. OG jeg har registrert de siste dagene at sommerfuglene har blitt "kjønnsmodne", det har vært tendenser til skikkelig maktkamp i karet, og muligens dette kan ha stresset dem såpass at sykdommen har kommet (en teori)...???
Det går sikkert bra! Jeg måtte selv vente 2 dager på medisin da jeg fikk hvitprikk og da kunne jeg bare se prikker på de svarte neontetraene. Likevel er det viktig å behandle hele karet.

Litt slossing om damenes gunst er helt klart en utløsende faktor for stress og sykdom. Hvis en av fiskene fikk en rift i huden er dette også en ypperlig plass for parasitter å feste seg.
hvor står den infoen at esha exit må dobbles vis ghen er under 5? Ihvertfall ikke i bruksanvisningen min.
Men på esha 2000 står det at den må dobbles vis ge er under 4 eller 5(husker ikke i farten).
Ken Myrseth
hvor står den infoen at esha exit må dobbles vis ghen er under 5? Ihvertfall ikke i bruksanvisningen min. Men på esha 2000 står det at den må dobbles vis ge er under 4 eller 5(husker ikke i farten).

Står ingen som helst plass, så dette er noe jeg selv ville vært skeptisk til å gjøre

Ang parasittene på fiskene her, er det meget trolig hvitprikk.
De fleste parasittene ser mildt sagt modne ut, og vil trolig i løpet av kort tid spre ut tusenvis av djevelyngel - om de da ikke allerede har gjort det.
Jeg hadde behandla som det er forespeilet i sykdomsartikkelen omgående.
Frank Angell
Står ingen som helst plass, så dette er noe jeg selv ville vært skeptisk til å gjøre :)

Vel, det var nå her inne på forumet det ble anbefalt og det virket i mitt tilfelle. Jeg hadde ikke effekt av medisinen uten å doble dosen.
Jeg hadde fin effekt av å kjøre normal dose med esha exit i karret til kona. så jeg råder alle til å følge bruksanvisningen på medisinene, vis man da ikke har sakelig info som sier noe annet.
de aller fleste vil greie seg med normal dosering med esha exit.
Anen
[QUOTE=Frank Angell] Står ingen som helst plass, så dette er noe jeg selv ville vært skeptisk til å gjøre :)

Vel, det var nå her inne på forumet det ble anbefalt og det virket i mitt tilfelle. Jeg hadde ikke effekt av medisinen uten å doble dosen. Vet at enkelte har gjort forsøk med økt dossering, der normaldose ikke har vært tilstrekkelig.
Men dette betyr jo ikke at en fra start av, bare dytter i karet den mengden en selv mener er behøvelig.

All overdossering, enten det er medisin, plantenæring, fôr ++++ har sine ulemper.
Da er kampen mot hvitprikken startet. Ca. 40% vannbytte og en real slamsuging er unnagjort - temperaturen er stilt på 34 grader (maks på kolben), skal følge med utviklingen utover kvelden. Har også stilt utblåsningen på filteret slik at den rører ekstra ved vannfilmen nå da temperaturen skal opp.

Men ett spørsmål i ventetiden - de bøttene og utstyret jeg nå har brukt i dette karet. Hvordan bli kvitt evt. bassilusker på dette. La det stå tørt, ha kokende vann i bøttene og røre om (holder det med varmt vann fra springen).

Innspill mottas med takk
La utstyret tørke helt, i minst 24timer, så er eventuelle parasitter på dette ihjeltørka sådanne.
Har en ikke mulighet til å tørke så lenge, bør en enten vurdere å ha ett eget "sykeutstyr", eller å skaffe seg noe som desinfiserer skikkelig (f.eks virkon-s).
Takker og bukker. Snakk om bøttene mine, og jeg er ikke på død og liv nødt til å benytte meg av disse de 24 neste
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap