Hjelp! vannet blei helt hvitt! akkuratt som tåke! dead fish....
Pumpen i 200l. stoppet i 1 natt, og så etterpå blei vannet helt hvitt! og mange fisker døde. (glass-maller, neon tetra, 1 scalare, og et par prakt-barber).
så renset jeg pumpe, slanger og filter og hadde i rense middel og medisiner. men pumpen klarer ikke å fjerne noe.
fant også noe rødt, i tråder. mark eller noe?
så... noen som vet noe om hva problemet kan være dette?
så renset jeg pumpe, slanger og filter og hadde i rense middel og medisiner. men pumpen klarer ikke å fjerne noe.
fant også noe rødt, i tråder. mark eller noe?
så... noen som vet noe om hva problemet kan være dette?
Postet 04.02.08 kl 13:38
Hva slags rensemiddel har du brukt da? skal holde å skylle ut døde bakterier med rent vann.
Og nå siden bakteriekulturen er død så må du sjekke nitrit verdiene hver dag evt, bytta vann hver dag over en periode.
Men hvorfor det blei helt hvitt har jeg ingen god forklaring på....bortsett fra mulig forurensning fra filteret.
Har du utvendig eller innvendig filter? kan ta en stund før vannet blir klart igjen.
Og nå siden bakteriekulturen er død så må du sjekke nitrit verdiene hver dag evt, bytta vann hver dag over en periode.
Men hvorfor det blei helt hvitt har jeg ingen god forklaring på....bortsett fra mulig forurensning fra filteret.
Har du utvendig eller innvendig filter? kan ta en stund før vannet blir klart igjen.
Postet 04.02.08 kl 15:01
Endret: 04.02.08 kl 15:02
Problemet er trolig relatert til at filteret stoppet opp.
Siden du egentlig ikke forteller særlig mye, må heller jeg (igjen ) være den som maser og graver.
-Hvor lenge var filteret uten drift?
-Hvor lenge har filteret vært uten rens før denne fatale driftsstansen?
-Hvilket filter (merke\ modell) er det snakk om?
-Hvilke "rense middel og medisiner" har du hatt i karet?
Ser en flaske med aquasafe (har 0 effekt på problemene med driftsstans, og med tåke i vannet) og en flaske jeg ikke ser bort i fra er JBL Clearol.
Om du har brukt sistnevnte produkt, har du økt problemet med ubalanse i karet på grunn av bakteriedød...
Siden du egentlig ikke forteller særlig mye, må heller jeg (igjen ) være den som maser og graver.
-Hvor lenge var filteret uten drift?
-Hvor lenge har filteret vært uten rens før denne fatale driftsstansen?
-Hvilket filter (merke\ modell) er det snakk om?
-Hvilke "rense middel og medisiner" har du hatt i karet?
Ser en flaske med aquasafe (har 0 effekt på problemene med driftsstans, og med tåke i vannet) og en flaske jeg ikke ser bort i fra er JBL Clearol.
Om du har brukt sistnevnte produkt, har du økt problemet med ubalanse i karet på grunn av bakteriedød...
Postet 04.02.08 kl 19:06
Postet 05.02.08 kl 14:38
Daniel Thoresenjeg har brukt: -jbl clerol, -tetra aquasafe -tetra easybalance.
Produktene du har brukt, har desverre 0 effekt på det virkelige problemet du har i karet. Samtlige av produktene er mer eller mindre bortkasta penger, og kan trygt settes bakerst i ett skap.
Rent vann er tingen, når en sliter med en massiv forgiftning slik du trolig har her (sier trolig, siden du ikke avslører noe om vannverdiene)
Daniel Thoresenpumpe: -jbl cp250, utvendig filter: -jbl filterpad vl 120\250.
Filteret du har, er etter min mening alt for lite til ett 200L kar. Har samme filter, med ett sterkt forbedret filteroppsett, i ett 150L kar. Det er her på langt nær tilstrekkelig.
Siden du ikke sier noe om endret innhold i filterkassettene, antar jeg (igjen) at du bruker medfølgende bioballer, kjeramikkrør og svamper.
Disse har såpass lite areal til bakteriene, at det er ennå større sjangs for at karet ditt nå er mer eller mindre å regne som ikke innkjørt.
Løsninen her er å la bunnlag være bunnlag, planter være planter (verken planter eller bunnlag dreper fisk), og la filteret være helt i fred.
0 fôring, og daglige vannbytter på 50% er også noe jeg anbefaler.
Til sist; skaff deg skikkelige vanntester. Hadde vannet vært testa, var det lettere å komme med konkrete råd til problemløsninger
Postet 05.02.08 kl 19:29
Postet 06.02.08 kl 12:55
Endret: 06.02.08 kl 12:56