Hjelp! "kaos" i akvariet..

Oppdaga for kort tid siden en guppy unge i karet(som jeg fikk fanga og har i nett - til den blir større.)

Ved vanntest for ca 3-4 dager siden så jeg at øverste felt på stripsen var meget rosa - og foretok et vannbytte på ca 50%. Ph en var på 7(dråpetest).

Vannbytte hos meg pleier vanligvis å forekomme om søndagen. men tok det i dag denne gang, og fikk observert at det fortsatt var rosa - observerte samtidig at den ene guppyen min(hun) ikke lenger var synlig i karet.

Regner med den er død. (kanskje grunnet overbefolkning?)

Så da ble det 50% vannbytte igjen. (men fant ikke endlers guppyen- istede fikk jeg sett at pallett cicklidene mine har fått unger)

finnes det noen enkle/re måte/r å finne død fisk på (spesielt små fisk).

Er det eventuelt kanskje noe man kan gjøre istede(dersom man ikke finner fisken) f.eks mange store 50% vannbytter el?

Kan overbefolkning være grunnen?

Takker for alle svar
Du skriver om strips som viser rosa - det sier meg ingenting. Hva er det du har testet og hvilken verdi fikk testen?

Hvorvidt den ene guppyen din er død eller ikke er umulig for oss å gjette oss frem til - du får bare lete litt mer. Overbefolkning med de følger det kan ha for vannverdiene kan føre til dødsfall. For mange fisk gir forgiftninger i karet og større sannsynlighet for stress/sykdom.

Enkel måte å finne død fisk på? Vet ikke hva det skulle vært, foruten å observere nøye. Eneste jeg kommer på, iom at du antakelig er bekymret for følgene en død fisk har på vannkvaliteten(?), er at du kan vurdere noen snegler eller annet som spiser opp evt. døde fisk. Da forsvinner problemet av seg selv.

Du skriver at du har palettciklider, og disse er jo meget territorielle når de har barn. Ingen god idé og ha slike fisker i et kar du er bekymret for om er overbefolket eller ei. Da blir det trøbbel.

Fiskejenta7
Oppdaga for kort tid siden en guppy unge i karet(som jeg fikk fanga og har i nett - til den blir større.) Ved vanntest for ca 3-4 dager siden så jeg at øverste felt på stripsen var meget rosa - og foretok et vannbytte på ca 50%. Ph en var på 7(dråpetest). Vannbytte hos meg pleier vanligvis å forekomme om søndagen. men tok det i dag denne gang, og fikk observert at det fortsatt var rosa - observerte samtidig at den ene guppyen min(hun) ikke lenger var synlig i karet. Regner med den er død. (kanskje grunnet overbefolkning?) Så da ble det 50% vannbytte igjen. (men fant ikke endlers guppyen- istede fikk jeg sett at pallett cicklidene mine har fått unger) finnes det noen enkle/re måte/r å finne død fisk på (spesielt små fisk). Er det eventuelt kanskje noe man kan gjøre istede(dersom man ikke finner fisken) f.eks mange store 50% vannbytter el? Kan overbefolkning være grunnen? Takker for alle svar
Hvis antallet fisk stemmer med det som står i profilen din så synes jeg ikke karet var så ekstremt overbefisket. Blir kanskje i meste laget hvis en del yngel skulle overleve og hvis du mater for mye.

For å finne ut av om du har et problem så er dråpetesting av nitritt og nitrat nødvendig. Teststrips er dessverre så unøyaktige at det er umulig å si om resultatet stemmer eller ikke. Tester du med dråper og får nitritt så er det enten problem med bakteriene i filteret, nystartet eller etter strømbrudd feks, eller du har for lite filter i forhold til belastning. Nitrat på over 12-13 tyder på for mye fisk i karet, for mye mating eller for sjeldne delvannsbytter. Vannbytter bør være på minimum 20-30 % i uka.

At en og annen småfisk blir liggende død i karet skulle ikke ha så mye å si når karet er såpass stort og filteret er stort nok og fungerer. Hvis du ikke har mulighet til å måle nitritt og nitrat så kan noen ekstra vannbytter være greit når slikt skjer, men jeg anbefaler ihvertfall at du skaffer deg dråpetest for nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap