Boble på øyet, sommerfuglciklide

Har hatt to sommerfugl ciklider. Den ene døde, den fikke en stor boble på øyet, sånn at det ene øyet stakk langt ut i fra hodet, den døde. Jeg tenkte kanskje det var tilfeldig, men nå ser jeg min andre sommerfulgciklide begynner å få det samme. Hva skjer? Hva kan jeg gjøre, det er som øyet er blåst opp å stikker ut av hodet? Jeg er ganskje ny akvarist, så det kan sikkert være noe feil med akvariet, innrømmer at jeg ikke har skiftet vann på litt for lang tid.

Takk for svar og hjelp

Jeg poster denne også inne på Fiskeforumet
Det høres ut som pop-eye.
Det finnes en artikkel om pop-eye hvis du ser på artikkelsamlingen.
Pop-eye er, slik jeg har forstått det, mer et symptom enn en sykdom i seg selv. Det kan komme av mange typer stress, enten "sosialt stress", f.eks. ved mye slosing og uro, eller på grunn av tull med vannverdiene eller at fisken har en annen sykdom.

Jeg hadde en blågurami som fikk pop-eye på en side etter at han hadde stressa noe voldsomt med å forsvare sine søte små yngel mot alt og alle som befant seg i akvariet. Det gikk over av seg selv når han fikk roet seg ned.

Siden du har allerede en som har strøket med, tyder det på at det er noe feil i akvariet.
Mål vannverdier, hvis noe er feil der, må du ta hyppige vannskifter, men ellers prøv å stresse fisken så lite som mulig. Du kan godt ha lyset av en del, f.eks.
Som Gulli sier så er dette mest sannsynlig pop-eye. Det kommer ofte som et resultat av at forholdene ikke er optimale. Når det gjelder sommerfuglciklider så er dette en fisk der en ikke skal slumse med vannskift! De blir lett syke om forholdene ikke er optimale. Til å begynne med bør du ta daglige delvannsbytter og se om det kan hjelpe. Dessverre er disse fiskene så skjøre at det er ikke sikkert noe hjelper når de først er blitt syke.
Men blir den frisk igjen når den først har fått det. Eller vil øyet minke tilbake til vanlig størrelse. Jeg har skiftet vann, veldig grundig i dag, for håpe det hjelper, skifte vann daglig har jeg dessverre ikke tid til. Tid er og vil alltid være mangelvare.
Hvis øyet er kommet helt ut av hodet, ville jeg ha avlivet fisken.

Hvis det er mangel på tid som gjør at du ikke har skiftet vann i akvariet på for lang tid, så må jeg være så ærlig å si at da bør du kanskje vurdere om du har en hobby for mye... Skal du holde levende dyr som hobby, så må en desverre i perioder bruke noe mer tid på dem, og hele tiden bruke et minimum. F.eks. til vannbytte i akvariet.

Det er ikke sånn at du kan skifte vann "grudig" en dag og så vente en måned til neste gang. Avhengig av det filteret du har og hvor stort akvariet er i forhold til mengden fisk, bør du skifte ca en tredjedel hver uke - annen hver uke for å holde vannverdiene noenlunde stabile.

Hvor lang tid bruker du på å skifte halvparten - en tredjedel av vannet? Kanskje du kunne gjøre det på en enklere måte?
Jeg vet det med vann skifte, har bare vært hektisk den siste tiden, så jeg hadde ikke skiftet på rundt 3 uker, vanligvis skifte jeg 50% 1 gang hver andre uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap