Syk guppy

Hei! Har et kar på 79 liter hvor det bor en del guppy, noen platy, 3 kuhliiåler og 2 ancistrus. Ser i dag at den ene guppyen er begynt å få litt banan-formet kropp, og ligger og puster mest i overflaten.
Har litt forskjellig medisin i skuffen:
Esha EXIT
Esha 2000
Flubenol 15

Hva anbefales at jeg bruker nå for å prøve å få vekk bakteriene og sykdommene i karet?

-Line
Om deffekten er genetis betinget, er det jo ikke noe som helst som vil ha noen hjelp.

Om det er parasitter (tarmparasitter) som gir deffekten, kan flubenol ha effekt.
Siden guppy er svært mottakelige for mange "usynlige" parasitter, ville jeg selv avluset karet med en flubenolkur.
Ok. Ja vi medisinerte med flubenol i går. Det er bare hun ene som ser syk ut. Bananform, slik at det ser ut som halen stikker nedover og hun sliter litt med å svømme vanlig. I tillegg virker det som om halen hennes går i oppløsning (?), den er ikke gul og fin som den har vært, og hun ser hvit ut (vanligvis gul). Er det noe håp igjen for denne fisken? Håper ikke hun smitter resten av fiskene, det hadde vært trist! Stakkars liten..

Vanskelig å si om det er håp for henne eller ikke, guppy er temmelig sjøre skapninger.

At finnen er i ferd med å gå i oppløsning, kan skyldes parasitter (som flubenolen bør ta), og bakterier.
Om det er sistnevte, vil ikke medisinen ha noen effekt på dette.

Om det er så at hun sliter med både bakterier og en del parasitter, er nok fisken såpass svak av seg, at jeg selv ville vurdert å la henne slippe. Rett å slett da slik fisk gjerne får tilbakefall på tilbakefall på tilbakefall.
Når en har kurert det ene, dukker det neste opp etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap