Kan noen hjelpe meg å finne ut hva som feiler fiskene mine? (med bilder!)

De bare dør en etter en med 1-2 ukers mellomrom!

De blir slappe, med sammenklappede finner og får akkurat som et brunt belegg av støv på seg! Jeg syns det ser ut som de er røde på gjellene også. Og den guppyen som er sykest nå, som ser ut som ikke har lenge igjen, hun har også det sorte belegget rundt på leppene...

Jeg har en ancistrus også, men den virker helt fin da... Men fikk tatt et bilde, og syns den ser litt rød ut ved gjellene den også, men vet ikke om den skal være sånn?

Vann verdiene er helt fine! (Nitritt, nitrat, PH - dråpetestet)
Jeg vet at GH er litt lav ift guppy, den er bare på 2. Men tviler på at det er årsaken til at de ser ut som de gjør!
Er det noen som har vært bortti dette før??
Når du nevner symptomet "støv" lignende utseende, så tenkte jeg på sykdommen oodinium med en gang.

JBL Oodinol mot oodinium

Symptomer, sitert fra Webzoo:
"Oodinol er et effektivt preparat til bekjempelse av parasitt flagellater av oodiumgruppen. (Piscinoodinium pillularis i ferskvann og Amyllodinum ocellatum i saltvann) hos akvariefisk. Ett fløyelsaktig, hvitt, gult eller brunaktig belegg på huden er tegn på angrep av disse parasittene. Ved store angrep i gjellene puster fisken fortere. Andre tegn på angrep er, at fisken gnikker seg mot gjenstander i akvariet og at fargene blir mørkere."

Flagellater kan også stemme med den karakteristiske og sykelige "knekken" guppyene får på ryggen, slik bildene dine viser. Du har kanskje flere typer flagellater som forhåpentligvis kan behandles med samme medisin (siden parasittene er i samme kategori).

NB!
Vent på flere svar, det kan finnes forslag til andre preparater og dessuten annen diagnose enn mitt forslag!
De puster nok en del fortere ja!!
Det glemte jeg å si!
Jeg leste om Oodinium i den sykdomsartikkelen her inne, og der stod det at man kunne bruke esha exit mot dette. Jeg har prøvd esha exit, men det hadde ingen virkning... Kan det fortsatt være det?
Ja. Noen ganger kan det være nødvendig med lengre behandlingstid enn det som er angitt på eSHa-pakningene har jeg inntrykk av. Vi har mye mykere vann her i norden, enn hva de har nedover i Europa der denne medisinen er laget.

Men jeg ville faktisk slått av lyset i akvariet og mørklagt det under behandlingen også. Hvis jeg ikke husker helt feil, er den parasitten avhengig av lys for å leve (enda så merkelig det virker). Jeg hadde et angrep av dette i et kar med Corydoras en gang, første og eneste gang jeg har hatt den sykdommen her, og da holdt jeg nesten på å gi opp... ingenting virket. Kur etter kur. Til slutt ble jeg så deppa av synet av de syke fiskene at jeg slo av akvarielyset under eSHa-kuren, bare for å slippe og se de stakkarene.... og vips! Da jeg slo det på igjen tre dager senere, var de friske, og det kom aldri tilbake.

Senere fikk jeg vite at den parasitten faktisk trengte lys for å leve. Sammen med medisinen var det altså nådestøtet som trengtes for å bli kvitt elendigheten, en gang for alle.
Ok, da har jeg begynt på en esha exit kur, og dekket til akvariet, sånn at det er helt mørkt! Bør jeg kombinere exit'en med 2000? Eller har ikke det noe for seg?
Er ikke mange fiskene igjen inni der nå... Men jeg lurte på om det kunne være noe gjelleparasitter siden gjellene er så røde! Det kommer nok ikke bra nok frem på bildene her hvor røde de faktisk er! Har muligens muligheten til å få tak i noe som heter dactymor fra familien i tyskland, som visstnok har samme virkestoff som prazipro. Kan det være en mulighet å forsøke det?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap