Alle fiskene er på toppen

Hei.
Det siste døgnet har alle fiskene samlet seg i "vannskorpen"
på akvariumet.Jeg mener å ha hørt at det er et tegn på at vannet inneholder lite oksygen.
Tar jeg helt feil?
Hva kan jeg gjøre?
Sier takk for alle svar.
Mvh joachim
Det tyder nok på lite oksygen i vannet ja.

Det du kan gjøre er å stille utblåsningen på pumpa slik at den gir god bevegelse i vannskorpa, eller bruke en sirkulasjonspumpe til å oppnå det samme.
Et annet alternativ er å bruke en luftpumpe og luftestein, slik at du gir oksygen i vannet.
da prøver vi det.
takk for tipset
Bare hyggelig

Mener å ha lest her at fiskene også oppholder seg i vannskorpa ved problemer med nitrit, så en liten test skader nok ikke
hadde også dette problemet her om dagen, det jeg gjorde da var å bytte 25% vann og koble på en luftpumpe.. så var alt i orden igjen
At fiskene oppholder seg i vannskorpa henger ofte sammen med lavt oksygeninnhold i vannet og/eller for høye verdier av nitritt (mener å huske at nitritt minsker blodets evne til å ta opp oksygen, uansett er nitritt svært giftig for fiskene og skal være på null hele tiden). Jeg vil anbefale deg å teste vannet for nitritt, har du ikke test selv bør du foreta et ordentlig vannskifte nå for sikkerhets skyld (vannbytter minsker konsentrasjonen av nitritt i vannet), og ta med vanntest til dyrebutikken i morgen. Sett også utblåset på pumpa slik at den skaper bevegelse i vannoverflaten (eller bruk ei luftpumpe), dette vil øke mengden oksygen i vannet.
Det er veldig viktig å tappe godt ut av rørene ved vannbytte rett fra springen da nitrittinnholdet øker i stillestående vann (har jeg blitt fortalt på zoo). Visstnok spesielt viktig i perioder med stor snøsmelting, og ved mildvær generelt i vinterhalvåret.
Inger Grethe Morken
Det er veldig viktig å tappe godt ut av rørene ved vannbytte rett fra springen da nitrittinnholdet øker i stillestående vann (har jeg blitt fortalt på zoo). Visstnok spesielt viktig i perioder med stor snøsmelting, og ved mildvær generelt i vinterhalvåret.

Dette var en ny teori for meg. Nitritt er jo et produkt av ammoniakk/ammonium og noe man opplever når filteret ikke fungerer optimalt og/eller man har for stor belastning i karet.

Slik forgiftning, enten det er ammoniakk eller nitritt fører stort sett til at fiskene søker mot vannoverflaten for å få i seg oksygen.

Uavhengig av om du har testet vannet, ville jeg ganske umiddelbart foretatt et ganske stort vannbytte. 40-50% bør du nok opp i for å få ønsket effekt.

Er det et nystartet akvarium du har? Evt. har du renset filteret nylig?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap