Alle fiskene er på toppen
Postet 18.02.08 kl 22:01
Postet 18.02.08 kl 22:05
Postet 18.02.08 kl 22:09
Postet 18.02.08 kl 22:14
Postet 18.02.08 kl 22:17
At fiskene oppholder seg i vannskorpa henger ofte sammen med lavt oksygeninnhold i vannet og/eller for høye verdier av nitritt (mener å huske at nitritt minsker blodets evne til å ta opp oksygen, uansett er nitritt svært giftig for fiskene og skal være på null hele tiden). Jeg vil anbefale deg å teste vannet for nitritt, har du ikke test selv bør du foreta et ordentlig vannskifte nå for sikkerhets skyld (vannbytter minsker konsentrasjonen av nitritt i vannet), og ta med vanntest til dyrebutikken i morgen. Sett også utblåset på pumpa slik at den skaper bevegelse i vannoverflaten (eller bruk ei luftpumpe), dette vil øke mengden oksygen i vannet.
Postet 18.02.08 kl 22:31
Postet 23.02.08 kl 12:12
Inger Grethe MorkenDet er veldig viktig å tappe godt ut av rørene ved vannbytte rett fra springen da nitrittinnholdet øker i stillestående vann (har jeg blitt fortalt på zoo). Visstnok spesielt viktig i perioder med stor snøsmelting, og ved mildvær generelt i vinterhalvåret.
Dette var en ny teori for meg. Nitritt er jo et produkt av ammoniakk/ammonium og noe man opplever når filteret ikke fungerer optimalt og/eller man har for stor belastning i karet.
Slik forgiftning, enten det er ammoniakk eller nitritt fører stort sett til at fiskene søker mot vannoverflaten for å få i seg oksygen.
Uavhengig av om du har testet vannet, ville jeg ganske umiddelbart foretatt et ganske stort vannbytte. 40-50% bør du nok opp i for å få ønsket effekt.
Er det et nystartet akvarium du har? Evt. har du renset filteret nylig?
Postet 23.02.08 kl 12:57