Dverg gurami med stor kul

Dverg gurami damen vår har plutselig fått en kul foran på brystet. Den har vokst seg stor over noen dager nå. Vi tror den går fra der avføringen kommer ut og frem til der følehornene starter. Er det noen som vet hva dette er? Alle vannverdier er gode og hun spiser normalt.
Svulst? Oppfører fisken seg vanlig?
Ja, mer eller mindre. til tider kan den ligge roligere i vannet enn vanlig, mens den andre ganger kan svømme rastløs frem og tilbake ved akvarieglasset. Ellers er atferden som normalt. Er det noe vi kan gjøre dersom det er svulst?
Eg har nettopp byrja med dverggurami, og tre av mine seks neon har døydd på den måten der. Eg antek at dette er forstoppelse, magen vil då svulme opp når maten fordøyast/gjærer i magen. Fann ut at forstoppelsen sannsynlegvis kom av foret, TetraDelight Gammarus og TetraDelica Mix med frysetørka insekt og reker.

Litt meir her:

Tror ikke dette er forstoppelse. Ved en forstoppelse som gir en så kraftig hevelse i buken, vil en så og si alltid se kraftig redussert allmenntilstann på fisken, og siving av avføring.
I tillegg vil fisken ikke ta til seg føde, det er rett å slett ikke plass til noe slikt i systemet.

Jeg mistenker her svulster, evt skade i underhudslaget (heter ikke det på fisk, men i mangel på noe bedre...) som får det til å bule slik.

Anbefaler at du observerer fisken nøye, og ser den ut til å lide, bør du avlive den.
uff da... Takk for svar, vi skal følge nøye med.
Jeg hørte i dag på lokal dyrebutikk at disse hunnene kan få en slags rognforstoppelse... Mulig det kan være det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap