Hjelp til diagnose/behandling!

Hej
jeg har bygget mit første akvarie selv for en mnd siden , den er 250 l . Fiskene har jeg hatt i en ca 4 uker nu,
2 ut av mine 6 sølvhaier er syke, den ene har røde finne , den anden er ved å bli depigmentert i helekroppen
en ut av 2 scalarer har diffus hvide prikker på brystfinnene
det samme gælder en av 2 oscarer, Disse likner ikke hvideprikke sykdommen
Fiskene spiser ellers godt og ser umiddelbart friske ut.
Er der noen, derute, som kan komme med en diagnose/behandlingsforsla.

Takker på forehånd
Merkelig.

Kan være sopp, men det forklarer jo ikke den røde finnen. Svake farger er nok bare fordi de misstrives.

Du skriver at det er det første akvariet du har bygget. Har du akvareie fra før. eller er det første akvariet ditt overhode?

Dersom du ikke har gjort noe spesielt med filteret for å få det fort igang, har du sannsynligvis en nitrittopp nå. Dette er ikke fiskene glade i, merkes gjerne ved at de puster mye. Dette gir også lavere almenntilstand som gir bleke farger og mindre motstandskraft mot sopp o.l.

Bytt 50% av vannet så snart som mulig. Bytt deretter 20-30% daglig i noen dager, og deretter 20% annenhver dag i et par uker.

Les deg også opp på nitrogen syklusen/ aquarium cycling.
Dette er mit første akvarie , har ikke prøvet det før. jeg har ikke gjort noet serlig med filtret heller .
Det høres fornuftig ut med vandbytte, ser hvad sker.

takk
Jeg har hatt MYE problemer med røde finner. Hos meg har de fått en kant langs finnene som er blodrød. Samtidig blir de slappe og får ofte bleke farger, gråe områder.

Jeg har brukt esha exit kombinert med esha 2000 og det virker som det har hjulpet. Bare guppyene som ikke kommer seg helt 100%, det er en og annen som fortsatt blir dårlige og da blir de satt i karantene kar.

Jeg vet ikke hva det er, har hørt alt fra finneråte til parasitter osv. Men jeg håper du klarer å få orden på det Mye vannbytter og en kur med kombinerte esha ville jeg prøvd. Du har forhåpentligvis også fisk som er sterkere enn guppy. Lykke til!
Har du muligheter til å ta bilder?

Her er en fisk med sopp. (På en svulst/skade.)

Selv har jeg brukt salt som behandling av sopp. Men det er så lenge siden at jeg husker ikke helt hvordan det gikk og hvor mye salt det var snakk om. En spiseskje eller to kan du nok putte i uansett.
Jeg har dessverre kun et meget dårlig bilde av hvordan mine fisker så ut. Men om du kikker på halen så synes den røde kanten. Jeg vet ikke om dette er det du har, men jeg vet dessverre ikke hva det er.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap