Hvitprikk :(

Har startet et nytt akvarie, og det har vært i drift i 3uker nå. Har fem slørhaler i karet...MEN, idag fant jeg hvite prikker på to av dem. Den ene har vært litt pjusk i det siste, og jeg tok dem begge ut, og hadde dem i et lite kar...har dette noen hensikt?? Er de andre smittet allerede? Kommer meg ikke på dyrebutikken før torsdag, og er redd det skal være for sent da...(sånn er det å bo på bygda) Hjelp meg de som kan. Hvilke medisiner burde jeg kjøpe???
Du kan lese litt om hvitprikk og behandling av denne i sykdomsartikkelen. Ligger i artikkelsamlinga her øverst på siden.

Dessverre så har det ingen hensikt å flytte fiskene siden parasittene nok allerede er til stede i hovedkaret ditt. Hadde det vært andre fisk enn gullfisk så hadde jeg anbefalt deg å kjøre varmekur siden du ikke har medisin tilgjengelig, men siden disse har en anbefalt makstemperatur på 22 grader så vil ikke det være tilrådelig.

Siden det nå plutselig er blitt ulovlig å selge den beste medisinen for hvitprikk (esha exit) og du trenger medisin raskt, så får du nesten bare friste lykken i dyrebutikkenen. Sjekk at den medisinen du får anbefalt virkelig er mot hvitprikk og ikke noe annet. Mange av medisinene som er i omløp påvirker også filterbakteriene i negativ retning så sjekk nitritt nøye etter endt behandling. Ellers så anbefaler jeg at du leser bruksanvisningen godt før du setter i gang, og sørger for at du har skikkellig sirkulasjon i vannflaten under behandlingen. Enten ved å sette utstrømsrøret fra pumpa i vannoverflaten, eller kjører med en ekstra luftpumpe.

Fram til du får tak i medisin ville jeg ha slamsugd grundig og skiftet en god del av vannet hver dag slik at du får fjernet så mye av parasittene som mulig.

Forresten så bør du lese artikkelen om oppstart av akvarie også. Mulig at du har hatt fisker i akvariet alt for tidlig slik at det er giftstoffer i vannet (nitritt) som har ført til at fiskene har blitt svekket såpass at de har blitt mottagelige for sykdom. En dråpetest for å sjekke mengden nitritt i vannet er nesten et must når en har akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap