Hvite prikker på kardinal neon. :s

Jeg har 10 kardinal neon, og flere av di har fått hvite prikker på ryggen og sånn. :S Det er pitte små prikker, noen har fler en andre. den med mest har vel rundt 7-8 prikker. Har også 3 sverddragere, og en av hunnene har to prikker på halen sin.

Det er vel vitprikk kansje? I så fall hvordan bør dette behandles?

I tillegg har jeg 8 rødmunntetra, og 2 små sverddrager babyer.. Er litt nybegynner på detta, så har dere noen bra råd?
Du kan lese litt om hvitprikk og behandlingen av denne i sykdomsartikkelen. Medisin mot dette får du kjøpte på dyreforretninger. Vær nøye med å følge bruksanvisningen og sørg for nok sirkulasjon i vannet. Dette gjør du enten ved å plassere utstrømsrøret fra pumpen i vannflaten slik at den pisker litt, eller du kan kjøre en ekstra luftpumpe.

Mange medisiner ødelegger bakteriefloraen i filteret slik at det kan bli en økning av nitritt i karet. Anbefaler derfor at du i tillegg til medisinen kjøper inn en dråpetest for nitritt slik at du kan følge med denne etter endt medisinering. "Behandling" mot for høy nitritt er å skifte en god del av vannet hver dag til den er borte.
Okei, går det ikke ann å ta ut filteret da? sånn at det bare blir pumpa i gjenn? Og tåler di minste fiskene medisineringen??

Du skjønner, jeg har lest den artikkelen, eneste grunnen til at jeg spurte var fordi det er tre baby fisker oppi der. Om det har noe å si på medisinering sto det vel ikke noe om i den artikkelen? :S

Men takk for svar
Tar du ut filteret blir det raskt nitritt i karet og det er nok heller ikke heldig. Det samme skjer om du lar være å kjøre filteret. Da dør bakteriene. Det beste er altså å holde et øye med nitritten i ettertid eller eventuelt velge varmekur om fiskene dine tåler det.

Det kan hende at enkelte arter, og svakere individ, som yngel, ikke tåler medisinen (eller varmekur). Det er alltid en risk å ta, men behandler du ikke så stryker de helt sikkert med av hvitprikk. Du har altså egentlig ikke så stort valg.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis.N
Reklame for plussmedlemskap