Hvite prikker på platy?!

Min Black Molly døde trolig av samme greia, forrige uke. Nå er Platyen min rammet av det. (Trolig hvitprikk) Har ikke varmekolbe i vesle-akvariumet mitt, så hva kan jeg gjøre? Vil heller skylle Lasse ned i dass, enn å bruke flere hundre kroner på medisin som tar knekken på resten av gjengen.

Takk
Med den holdningen så bør du slutte med å ha levende vesener(har man det så er man pliktig til å gjøre det man kan får dem).
Kan ikke drive med tropiske fisker og ikke ha varmekolbe, da skjer slike ting som du nå opplever.
har man først fått denne parasitten på en fisk i karret, ja da er hele karret smittet, så en eller annen behandling MÅ du gi fiskene.
Georgfd
Min Black Molly døde trolig av samme greia, forrige uke. Nå er Platyen min rammet av det. (Trolig hvitprikk) Har ikke varmekolbe i vesle-akvariumet mitt, så hva kan jeg gjøre? Vil heller skylle Lasse ned i dass, enn å bruke flere hundre kroner på medisin som tar knekken på resten av gjengen. Takk :)
Fy den tankegangen likte jeg ikke. Måtte bare si det.
Take it easy!
For all del, men har hørt endel medisiner tar knekken på noen fisker, og at det ble oppfattet feil/ kom feil ut er beklagelig. Bør jeg flytte Lasse, eller hva?
Georgfd
Bør jeg flytte Lasse, eller hva?

Nei, det bør du ikke. Da stresser du den bare, noe som gjør at den blir enda sykere. Dessuten vil en eventuell flytting overføre smitten til andre kar.
Derfor bør du la Lasse være der han er, og behandle hele karet. Behandling av hvitprikk kan du lese om i sykdomsartikkelen.
Også bør du sannsynligvis kjøpe varmekolbe til vesle-akvariumet. En liten varmekolbe er ikke så dyr, og sikrer stabil temperatur i karet. Imidlertid er det godt mulig at temperaturen i et lite kar vil være helt grei for fisk som molly dersom karet står i et oppholdsrom med romtemperatur rundt 20 grader.
Det er forresten også billig å kurere hvitprikk - varmekuren koster ikke noe (i ditt tilfelle koster den vel en ny varmekolbe). En flaske med esha exit koster heller ikke mer enn rundt 60 kroner i nettbutikk.
Å flytte en fisk med hvitprikk har ingen hensikt. Hvitprikk er en parasitt som smitter veldig raskt. Den går gjennom flere stadier, hvor det kun er et stadie som er synlig for oss (mener jeg å huske). Det er da stadiet hvor vi kan se parasitten som bittesmå hvite prikker, rundt 1 mm store. I det vi kan se den, er alle fisk smittet selv om ikke vi kan se det.

Det er vel større sjanse for at hvitprikk tar livet av fiskene dine enn at medisinen vil gjøre det.

Har du ikke mulighet for varmekur (ingen varmekolbe, eller at flere av fiskene har maks temp på 26 grader), må du medisinere. Kjøp så raskt du kan og følg bruksanvisningen. Husk at du ikke må medisinere og kjøre varmekur samtidig, da dette blir for stor påkjenning.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap