Hvitprikk og reker

nei og nei! Enkelte ganger skulle det være forbudt å være så DUM!

Kom hjem med en haug reker i dag... de hadde vært innpakket ganske lenge, og prioritet var derfor å få de i karet så fort som mulig. Nå setter jeg meg ned for å nyte synet - og ser at den ene coryen min mest sannsynlig har fått hvitprikk! Grrrrrr Hva er nå det for slags tull

Har eSHa exit her, men etter et kjapt søk ser jeg at dette er drepen for rekene, så da må jeg vel håve opp ca 50 reker, helst uten å tømme hele karet. ARGH! Pluss noen eplesnegler...

Så det egentlige spørsmålet... det at hvitprikk ikke angriper reker og snegler. Vil det si at jeg trygt kan flytte disse til yngelkaret mitt mens jeg medisinerer? Uten at jeg overfører smitte? Eller er det nesten håpløst å unngå uansett siden håven vil være bløt med vannet fra hvitprikk-akvariet?

Tror ikke jeg kan kjøre varmekuren siden jeg har corydoras panda der.. max temp 25 grader (oi oi og det er det jeg har i karet mitt, burde kanskje senke den en grad eller to).

ahhh, og nå kom jeg på at jeg har endler-yngel oppi der også. Lurer på om de tåler en exit-kur

pokker å, sikker på at dette kommer fordi jeg røsket ut alt i forbindelse med å håve ut de fiskene jeg skulle levere på onsdag
nei du kan ikke flytte rekene og sneilene til yngelkarret, det holder at du får med en dråpe vann med smitte/parasitter i, også er også det karret smittet.
Og vann får du med når du flytter reker og sneiler.
Kjapt tips: Jeg har brukt varmekuren mot hvitprikk i kar med c.panda, -uten problemer. Brukte ekstra luftestein for mer oksygen. Pandaene så ikke ut til å slite i det hele tatt pgav. den høye temperaturen.

Lykke til
*grine* det var jo det jeg visste - men håpte på å høre noe annet

buuhuuu! Vil jo ikke miste rekene mine heller! Har bare ett annet alternativ - og det er ikke et bra et. Har en 30 liter stående til innkjøring, men det er midt i hele nitritt-oppblomstringen. Testet vannet der i går, og den ble orange. Har lest at reker er ømtålelige for vannverdier, så jeg tror liksom ikke at den løsningen er noe særlig heller.

Hva skal jeg gjøre
Turnips:

Seriøst? De er de eneste med maxtemp 26 eller mindre, de andre har max temp 28 grader (kuhliien har jo 30!).

Har luftpumpe som står i nå, håper at det er nok etter at jeg har startet varmekuren. Nå står den der mest fordi boblene er fine, og coryene ser ut til å digge dem :P

ok. *puste* må lese opp om varmekuren så jeg gjør dette riktig.

Og - bare for å være sikker.. rekene vil også klare varmekuren?
Jeg fikk hvitprikk på to dvergciklider som kranglet, ingen andre fisk i akvariet var angrepet, heller ingen pandaer, da jeg startet varmekuren. Bestemte meg for å forsøke den da jeg hadde medisin på vei i posten jeg ikke ville vente på.

Jeg senket også vannstanden i karet litt sånn at vannet fra pumpen sprutet ut over vann og laget mer sirkulasjon i vannet i tillegg til den ekstra luftpumpen.

Sjekket også nettet og forsikret meg om at andre med hell hadde behandlet pandaer med varme.

Varmekuren tok knekken på prikkene raskt på første forsøk. Jeg var hjemme i perioden da jeg satt opp tempen og holdt øye med at fiskene syntes det var ok. De ble litt roligere enn vanlig, men spiste godt og oppførte seg ellers normalt.

Jeg er ingen ekspert, så jeg forteller deg om mine erfaringer, men vil ikke hverken råde deg til å forsøke eller la være. Men alternativet ditt, å stresse rundt i karet med håv for å fange 50 reker høres heller ikke bra ut.

Mine 16 pandaer er forresten like friske og fine i dag som før kuren.
Nei, det høres ikke bra ut i det hele tatt... vil jo bli et forferdelig styr å fange 50 reker innimellom røtter, masse mose og planter

Ser bare prikker på en cory - en av mine aneus (av cory arter har jeg aeneus og panda i dette karet). Men så lenge det er på en, kan jeg jo ikke ignorere det!

Tusen takk for tips og råd, Turnips!! Det setter jeg stor pris på

Så...
1. slamsug nøye, bytte 40% av vannet
2. øk til 32 grader så raskt som mulig (bør jeg da bare sette kolba rett på 32 grader da? Man skal jo helst øke med en grad i døgnet eller no, men da vil det jo ta en evighet)
3. Hold temp oppe til 48-72 timer etter at siste prikk er borte.
4. slamsug, vannbytte med kaldt vann for å få temp ned til under 28 grader igjen
5. følg nøye med or repeter om prikkene kommer igjen.

Håper jeg har dette klart for meg. Har aldri brukt varmekuren før :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap