Jbl gyrodol

Hei!
Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med denne medisinen? Jeg er (etter mye lesing her på af og i bøker) nokså sikker på at fiskene mine har gjelleorm, og kjøpte denne medisinen på en lokal dyrebutikk.

Det som står på eska er: Aktiv virkestoff: praziquantel. 100 ml inneholder praziquantel 4000 mg. Effective remedy for: gyrodactylus, dactylogyrus, cestoda.

i bruksanvisningen står det: behandlingstid: ved hudsugeorm, ungefødende gjelleorm og bendelorm er en behandling som regel tilstrekkelig. ved eggleggende gjelleorm skal behandlingen gjentas to ganger med en ukes mellomrom.

dosering: 1 dråpe til 1 liter vann (5ml til 100 liter). Etter 6 timer skal 70 % av vannet skiftes. etter behandlingen skal det filtreres 24 timer over aktivt kull.

Er dette en grei medisin å bruke, eller er det andre medisiner jeg heller bør forsøke? Og hvordan ser man forskjell på eggleggende og ungefødende gjelleorm? det har jeg ikke klart å lese meg til noe sted... bør jeg eventuelt kjøre 3 kurer for sikkerhets skyld?
Er det JBL Gyrodactol du mener?

Er det ikke den medisinen man må heve kh/ph for å bruke? Står det ikke noe om det i bruksanvisningen? At kh må være over 10? (helt syk kh)

Mener bestemt at det var den medisinen jeg brukte en gang i tiden på mine scalarer. De fikk to kurer og ble kurert. Første kuren hjalp, men den måtte gjentas en gang for å få dem helt friske.

Kan ikke huske det skjedde noe som helst med filterbakteriene av den medisinen, og det stemmer jo bra med Praziquantel.

Det kan være at medisinen er endret de siste årene, at man ikke lenger må heve kh, for det er vel 2 eller 3 år siden jeg brukte den.

NB! Står det to ganger i bruksanv. så følg den. Ikke kjør 3 ganger "for sikkerhets skyld", det kan bli litt for mye av det gode. Vent heller en god stund og se det an. Du vil se om fiskene fremdeles puster tungt og for fort.
Nei, det står jbl gyrodol på esken og flaska...

I bruksanvisningen står det ikke et ord om vannverdier...

I bruksanvisningen står det at hvis det er eggleggende gjelleorm skal behandlingen gjentas to ganger, det skal vel bli 3 ganger til sammen? Første gang, + to gjentakelser? men det gjelder som sagt bare hvis det er eggleggende gjelleorm, og jeg ser jo ikke hvilken type gjelleorm jeg har...
og forøvrig, ser doseringen som jeg har skrevet i første innlegg grei ut? Er en fersking jeg, men har lest i et par tråder her at doseringen på medisiner i bruksanvisninger ikke alltid er kurant? Hvor mye bør jeg bruke?
Det er bare tull å bytte ut så mye vann etter så kort tid. Medisinen må få litt tid til å virke også

Den anbefalte dosseringen gir en oppløst mengde medisin på 2mg\L.
Anbefalt dossering fra ekspertene på dette virkestoffet er på 5mg\L ved de mest hardnakkede angrepene av gjellemark.

Jeg vil anbefale deg å lese dette innlegget Geir har skrevet, her står det meste som er verdt å si om virkestoffet
Takk for svaret Frank! :o)

Jeg har kjørt en kur med den doseringen som sto i bruksanvisningen, siden jeg tenkte at det var best å få det gjort så fort som mulig. Det jeg da ikke vet, er hvor raskt jeg skal kunne se effekter av denne? Hva skal jeg i så fall se etter?

Og hva vil du anbefale som riktig framgangsmåte videre? Bør jeg vente den uka som står i bruksanvisningen, og så kjøre en ny kur med 2 1/2 ganger doseringen, slik som du og Geir anbefaler? (jeg har ikke diskus, bare selskapsfisk...:o)) Og hvor lenge bør jeg la dette virke i vannet, siden 6 timer ikke er lenge nok? Jeg er nødt for å gjøre dette rett i selskapskaret, jeg har ikke noe karantenekar, dessverre...

Eller bør jeg kjøre kur umiddelbart, og ikke vente en uke? (jeg har kjørt 24 timer med aktivt kull i filtrene etter bruksanvisningen, så det skal vel ikke være medisinrester i vannet mitt nå...)

Når jeg da har kjørt kuren, skal jeg da bytte 70% vann? Eller mer/mindre? Og kjøre 24 timer aktivt kull slik som sist?

Og uavhengig av hvilket alternativ, bør jeg gjenta denne kuren et par ganger med en ukes mellomrom uansett? Jeg aner ikke hvilken type gjellemark/gjelleorm jeg har...

Beklager at det ble mange spørsmål her....
Jeg ville ventet i alle fall 3-4 dager etter at den forrige kuren er over før en ny startes. Helger er ypperlige til slikt, da det alltid er en fordel å observere fiskene tett en del timer etter medisinering.

Slik ville jeg selv gjort det;
Lørdags morgen; Slamsuget karet skikkelig, tatt ett vannbytte på 45-50%. Dossert medisin etter rådene i innlegget til Geir. Jeg ville samtidig sørget for at vannet gjennomluftes maksimalt, evt ved bruk av en kraftig luftepumpe, eller ett ekstra pumpehode (sirkulasjonspumpe\ powerhead).
Observer fiskene tett.
Det samme ville jeg gjentatt påfølgende onsdag, og mandagen i uka etter.

Det hele avsluttes med ett realt vannbytte, og en siste slamsuging søndagen, altså 15 døgn etter at en startet denne kuren.

Som du sikkert ser av innlegget til Geir, er det enkelte som har fått problemer med bakterieoppblomstring etter bruken av PraziPro (synonympreparat).
Det kan derfor være lurt å ha liggende en medisin mot bakterier også.
Husk at de fleste slike medisiner vil påvirke filteret (altså bakterielle medisiner, ikke gyrodol). JBL Furanol skal kunne kombineres med gyrodol, men da er bakteriekulturen en saga blott

Fikk jeg med meg alt der, tro.. Om ikke, spør igjen
Hei Frank.

Spørsmål fra Elen (som ikke har tilgang til internett for øyeblikket):

Kan jeg like gjerne medisinere med eSHa 2000 i stedet for gyrodol? Eller kan den brukes i tillegg eller etter gyrodol kuren?

Janett

Janett
Hei Frank. Spørsmål fra Elen (som ikke har tilgang til internett for øyeblikket): Kan jeg like gjerne medisinere med eSHa 2000 i stedet for gyrodol? Eller kan den brukes i tillegg eller etter gyrodol kuren? Janett

eSHa 2000 vil ikke ha den effekten på gjelleparasitter en her trenger. Det gjelder å bruke riktig kur, på riktig sted også med fisk

Såfremst det ikke er noen klare indikasjoner på at eSHa 2000 trengs, bruker en den heller ikke.
Siden eSHa 2000 har ett noe ukonversjonelt innhold, ville jeg vært forsiktig med å blande denne med gyrodol - rett å slett siden det ikke foreligger noen erfaringer med denne kombinasjonen.
Det kan gå aldeles utmerket - men det kan også sparke værre bak enn en hingst som ikke er velvillig i hverdagen
Frank Angell
Som du sikkert ser av innlegget til Geir, er det enkelte som har fått problemer med [B]bakterieoppblomstring[/B] etter bruken av PraziPro (synonympreparat). Det kan derfor være lurt å ha liggende en medisin mot bakterier også. Husk at de fleste slike medisiner vil påvirke filteret (altså bakterielle medisiner, ikke gyrodol). JBL Furanol skal kunne kombineres med gyrodol, men da er [B]bakteriekulturen[/B] en saga blott ;)

Eh... nå blir jeg litt forvirret her... Hva slags bakterieoppblomstring er det her snakk om? Så at det stod i tråden til Geir ja, men jeg skjønte ikke hvordan jeg skal se dette, eller hva det vil føre til?

Og hvis jeg medisinerer slik at bakteriekulturen i filteret er en saga blott, så erstatter jeg jo bare ett problem med et annet? Det er vel ikke noe bedre at fiskene dør av nitrittforgiftning enn at dem dør av en opplomstring av bakterier? (er det dødelig forresten?)

Vil det da være bedre å medisinere mot bakterieoppblomstring etter at kuren med gyrodol er avsluttet? (og hvis jeg klarer å finne ut hvordan jeg ser at det er en bakterieoppblomstring) Og hvilken medisin vil du anbefale mot bakterieoppblomstringen? Var på grunn av bakteriene jeg tenkte på esha 2000, det står jo på den at den skal virke mot bakterier? (+ at jeg faktisk har den liggende...) (så at du skrev jbl furanol, men jeg vil jo helst ikke drepe filterbakteriene mine...)

Forresten, skal jeg filtrere over aktivt kull når gyrodolkuren er avsluttet, slik som det står i pakningsvedlegget, eller er det unødvendig?

Argh, føler meg helt dum og uvitende her jeg sitter, var jammen ikke lett dette... :o) For hvert svar jeg får, føler jeg at jeg sitter igjen med femten nye spørsmål...
elen
Eh... nå blir jeg litt forvirret her... Hva slags [B]bakterieoppblomstring[/B] er det her snakk om? Så at det stod i tråden til Geir ja, men jeg skjønte ikke hvordan jeg skal se dette, eller hva det vil føre til?
Bakterier kan opptre på mange forskjellige måter.
Er det bakterier i vannet som finner det for godt å blomstre som bare juling, vil vannet bli matt\ grått. Dette kan fjernes med vannbytter, evt ett filter som tar partikler av mikroskopisk størrelse.
For all del, ikke forsøk med UV-sterilisator mens kuren pågår.

Bakterier kan selvsagt også oppstå på\ i fisken, dette vil da vises i form av ulike symptomer, alt etter hvilken av mange tusen bakterier som kan finne på å lage krøll. En må rett å slett følge med på vannet\ fiskene mens kuren pågår.
elen
Og hvis jeg medisinerer slik at [B]bakteriekulturen[/B] i filteret er en saga blott, så erstatter jeg jo bare ett problem med et annet? Det er vel ikke noe bedre at fiskene dør av nitrittforgiftning enn at dem dør av en opplomstring av bakterier? (er det dødelig forresten?)

Om det, vektlegger om, en bakteriell oppblomstring finner sted, vil den selvsagt avhengi av type, kunne drepe fiskene mye raskere enn hva evt nitritt vil gjøre.
En må jo rett å slett som det jeg skrev over, se på hva som skjer, hvor dette skjer, og vurder ut fra det.

Dersom det dreier seg om en bakteriell infeksjon som er dødelig, må en selvsagt behande dette raskest mulig.
Det er bedre at fiskene kanskje dauer av nitritt (som lett kan forebygges), kontra at de garantert dauer av sykdom
elen
Vil det da være bedre å medisinere mot bakterieoppblomstring [B]etter[/B] at kuren med gyrodol er avsluttet?

En medisinerer aldri uten at det er grunn. Om det blir problemer, er det bedre å ta dette opp da, og ikke male fanden på veggen for hva som kan skje i framtiden

elen
Forresten, skal jeg filtrere over aktivt kull når gyrodolkuren er avsluttet, slik som det står i pakningsvedlegget, eller er det unødvendig?
Det er ikke noe problem om du filtrerer over kull, men heller ikke noe problem om du heller tar noen vannbytter.
Selv er det kun unntaksvis at jeg filtrerer med kull når jeg har behandlet noe.

elen
Argh, føler meg helt dum og uvitende her jeg sitter, var jammen ikke lett dette... :o) For hvert svar jeg får, føler jeg at jeg sitter igjen med femten nye spørsmål..

Tro meg, du er neppe alene om å føle dette Også jeg har det ofte slik, og kan derfor sitte å google som en tulling i timer for å finne det gode svaret.
Resultatet er jo at jeg har lært, og fortsatt lærer masse nyttig hele veien.
Kunnskap er slett ikke å forrakte, og det er jo derfor bedre å spørre, enn å drite seg ut.
Sukk.....

satte i gang medisineringen med gyrodol i går (kl 12, etter vannbytte).... alt så fint ut, fiskene svømte rundt som vanlig resten av dagen, så ikke ut som noen var påvirket av medisinene...

når jeg slo på lyset i dag så alt framdeles fint ut....

men nå, 6 timer senere, ringer sønnen min meg i panikk og sier at det er mange døde fisker og vannet ser grått ut... han er 12, så det var den beste forklaringen han hadde... (han sa at vannet var "hekkans uklart", noe jeg tolker som grått/tåkete...) jeg aner i øyeblikket ikke hva slags fisker som er døde, eller hvor mange... han kan godt si "mange" og mene "mer enn 2"....

men "hekkans uklart vann" betyr vel bakterieoppblomstring? så som førstehjelp må jeg vel sette i gang med vannbytter....

bør jeg da medisinere med furanol i tillegg? (hvis jeg finner ut hvor jeg får tak i slikt, gyrodolen ble kjøpt hos en butikk som gikk konkurs, så jeg kjøpte alt de hadde der) eller bør jeg se det mer an (og selvsagt fortsette med vannbytter til vannet ser bra ut igjen)?

og vil det nå ha noe som helst hensikt å fortsette med gyrodol kuren? hvis jeg tar store vannbytter, "vanner jeg ut" effekten av medisinen, gjør jeg ikke? vil det da ha noen hensikt å kjøre runde 2 og 3? jeg vil vel måtte foreta heftige vannbytter igjen hvis jeg medisinerer på nytt? og da vil vel hele hensikten med medisineringen være borte?

hmmm... ved en ny samtale med min sønn, sier han nå at han ikke er sikker på om det er døde fisker likevel, det er bare det at mange av dem er helt i overflaten... så antar at det da er litt problemer med oksygenet i vannet... jeg har utløpet på det innvendige juwel filteret pekende rett opp, og utløpet fra eheimfilteret pekende rett fram under overflaten i andre enden av akvariet, + en luftpumpe (type med blått lys i, tror den heter hydor4 eller noe slikt) som går med nokså stort trykk, er det da noe mer jeg kan gjøre for å avhjelpe problemet? (tenkte på for eksempel belysning hele døgnet en periode slik at plantene ikke bruker oksygen men heller danner det, er det et mulig alternativ?) eventuelt andre gode forslag? (er jo ikke noe dekkglass på juwelakvarier, jeg er ikke sikker på hvor mye vannsprut lysrørene tåler før de eventuelt sprekker)

og siden han nå sier at fiskene kanskje ikke er døde likevel, bør jeg bare kjøre på med vannbytter og ikke medisinere med furanol hvis fiskene ikke dør?

hehe, joda, leser masse jeg, for å prøve å finne svar på mine egne spørsmål uten å måtte plage andre med dem... men akkurat dette står ikke i noen av de bøkene jeg har lest (og jeg har lest en del siden jeg drepte en stor gjeng med fisk i oktober! førstegangs akvariekjøper som hører på dyrebutikkansatt og putter 40+ fisk i en 32 liter første dag...!), og jeg har heller ikke klart å finne ut av det på nettet... (må jo si at siden jeg ikke har pc hjemme, er det litt begrenset hvor mye jeg får tid til å søke når jeg sitter her på skolen og skal skrive oppgave da... men blir noen timer i uka når jeg tar meg tid... eller glemmer av hvor fort tiden går! som når guttungen ringer og lurer på om jeg ikke kommer hjem snart, vi skal jo avgårde... ups, hvor ble de 5 timene av?? øh... :p)

ser at innleggene mine her blir lengre og lengre avhandlinger... uff... :p men jeg setter virkelig pris på at du tar deg tid til å svare! :o)

og så bør jeg vel investere i en bok om fiskesykdommer... hvis noe slikt finnes...

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap