Er endlersen syk?
Vi har en Endlers hunn som bare blir tykkere og tykkere.
Nå har denn og problemer med å svømme som den skall.
Er den "på kjukken" eller er den syk?
Dersom den er syk, er dette en smittsom sykdom?
Finnes det medisinering dersom dette er en smittsom sykdom?
Dersom sykdom, er det smittsomt arter imellom? de har tidligere gått i ett kar som det nå går platy i, og det går Sunset og en Pleko, eller gibbiceps sammen med Endlersen nå.
Nå har denn og problemer med å svømme som den skall.
Er den "på kjukken" eller er den syk?
Dersom den er syk, er dette en smittsom sykdom?
Finnes det medisinering dersom dette er en smittsom sykdom?
Dersom sykdom, er det smittsomt arter imellom? de har tidligere gått i ett kar som det nå går platy i, og det går Sunset og en Pleko, eller gibbiceps sammen med Endlersen nå.
Postet 02.03.08 kl 11:26
Postet 02.03.08 kl 13:20
Enten er hun sprekk ferdig gravid ellers er det Bukvannsott. Men om det er Bukvannsott vil skjellene strutte, "Gåseskjell", jeg syns ikke det ser slik ut for bildene er ikke kklare nok til å svare på det. Guppy hunnene kan og få på slutten av svangerskapet litt rar svømmeadferd (lest Mona O sine tråder), de kan f.eks svømme opp-ned etc.
Strutter skjellene?
Strutter skjellene?
Postet 02.03.08 kl 16:09
Postet 02.03.08 kl 16:20
Dette ser helt klart ut som ett svært alvorlig tilfelle av bukvannsott. Ser nesten ut som bukveggen er i ferd med å løse seg opp også.
Avliv stakkaren med en gang, her har den det ikke godt i det hele tatt.
Ta noen daglige vannbytter, så er det stor sjangs for at evt smitte reduseres til ufarlige greier
Avliv stakkaren med en gang, her har den det ikke godt i det hele tatt.
Ta noen daglige vannbytter, så er det stor sjangs for at evt smitte reduseres til ufarlige greier
Postet 02.03.08 kl 16:22
Postet 02.03.08 kl 17:38
Fisken er nå avlivet, og "obdusert"
Var full av "Guffe" kunne nesten ikke skilne involler i det heletatt, så det var nokk bukvannsott.
Hann jeg kjøpte fiskene av har og tidligere hatt ett eller to tilfeller av bukvannsott. regnet det da som sansynlig at det var bukvannsott.
Fant ikke antydning til yngel / embrioer i fisken bare udefinert guffe.
Takker for hjelpen.
Blir noen hyppige vannbytter.
Vurderer og en kur med eSHa 2000, hvis jeg tør å bruke den nå når det ser så mørkt ut med muligheten for å få tak i medesin lovlig...
Refererer til denne tråden
Geir
Var full av "Guffe" kunne nesten ikke skilne involler i det heletatt, så det var nokk bukvannsott.
Hann jeg kjøpte fiskene av har og tidligere hatt ett eller to tilfeller av bukvannsott. regnet det da som sansynlig at det var bukvannsott.
Fant ikke antydning til yngel / embrioer i fisken bare udefinert guffe.
Takker for hjelpen.
Blir noen hyppige vannbytter.
Vurderer og en kur med eSHa 2000, hvis jeg tør å bruke den nå når det ser så mørkt ut med muligheten for å få tak i medesin lovlig...
Refererer til denne tråden
Geir
Postet 02.03.08 kl 19:30
Jeg lurer faktisk på om eSHa medisinene slapp gjennom nåløyet likevel?
Var på tropefisk.no og kikka i går.. de hadde både esha exit og esha 2000 inne, og ingen melding om at de var ulovlig å selge... nå er begge utsolgt. Lurer på om de er lov igjen og folk har hamstret litt slik at de ble utsolgt fort...
Kanskje bumpe den tråden litt og se om Bristol har noe ny info til oss
Beklager at endlersen din ble syk forresten Det så ikke bra ut!
Var på tropefisk.no og kikka i går.. de hadde både esha exit og esha 2000 inne, og ingen melding om at de var ulovlig å selge... nå er begge utsolgt. Lurer på om de er lov igjen og folk har hamstret litt slik at de ble utsolgt fort...
Kanskje bumpe den tråden litt og se om Bristol har noe ny info til oss
Beklager at endlersen din ble syk forresten Det så ikke bra ut!
Postet 02.03.08 kl 21:50
Postet 02.03.08 kl 23:20
Postet 03.03.08 kl 14:27