Syk fisk
Den ene sebra fisken min har de siste dagene est opp, og ser ikke god ut. Fisken buler fra midt på halen, og helt fram til munnen. Skjellene stritter som på en kaktus.
Idag er det en av de andre og som begynner å se litt pjusk ut, med begynnende struttende skjell. Begge spiser enda, men den værste gjemmer seg mesteparten av tiden.
Har byttet 50% vann igår, og nye 10l idag (64l akvarie)
Er det noen som vet hva dette kan være? Og om det er noe jeg kan gjøre?
Tar imot alle råd med takk...
Idag er det en av de andre og som begynner å se litt pjusk ut, med begynnende struttende skjell. Begge spiser enda, men den værste gjemmer seg mesteparten av tiden.
Har byttet 50% vann igår, og nye 10l idag (64l akvarie)
Er det noen som vet hva dette kan være? Og om det er noe jeg kan gjøre?
Tar imot alle råd med takk...
Postet 05.03.08 kl 17:19
HUff, dette ser ut som bukvannsott synes jeg. Oppblåst og struttende skjell er typiske symptomer
Du kan lese om sykdommen her.. men det er nok ikke så mye annet å gjøre enn å avlive fisken, de lider veldig av denne sykdommen
Du kan lese om sykdommen her.. men det er nok ikke så mye annet å gjøre enn å avlive fisken, de lider veldig av denne sykdommen
Postet 05.03.08 kl 17:28
Helt klart bukvannsott, noe arten er noe utsatt for.
Det er tre ting en kan\ bør gjøre her:
1. Avliv den syke. Den er døende, og har det helt for jæ...
2. Kontroller at vannverdiene er som de burde være, kontroller at fôret til fiskene er tilpasset disse.
3. For å unngå evt smitte, bytt litt vann (15-25%) daglig noen dager framover.
Det er tre ting en kan\ bør gjøre her:
1. Avliv den syke. Den er døende, og har det helt for jæ...
2. Kontroller at vannverdiene er som de burde være, kontroller at fôret til fiskene er tilpasset disse.
3. For å unngå evt smitte, bytt litt vann (15-25%) daglig noen dager framover.
Postet 05.03.08 kl 17:34
Postet 05.03.08 kl 21:56
Det er ikke vanlig med slike sår ved bukvannsott. Men årsaken til såret er vanskelig å spekulere i.
Det kan være:
-At fisken har blitt jaget\ mobbet av andre. Svake fisk er utsatt for slik hets. Den sterkestes rett gjelder
-Det kan være en bakteriell infeksjon, som har fått herje fritt siden fisken var så svak som den var.
-Det kan være at bukinfeksjonen var så ekstrem, at buken rett å slett punkterte (liten sjangs, men alt er jo mulig)
Siden det her er ett åpent sår inn til infeksjonen, er det med stor sikkerhet lekket ut en del bakterievæske i akvariet.
Dette øker behovet for optimalisering av forholdene, og daglige vannbytter i en ukes tid.
Det kan være:
-At fisken har blitt jaget\ mobbet av andre. Svake fisk er utsatt for slik hets. Den sterkestes rett gjelder
-Det kan være en bakteriell infeksjon, som har fått herje fritt siden fisken var så svak som den var.
-Det kan være at bukinfeksjonen var så ekstrem, at buken rett å slett punkterte (liten sjangs, men alt er jo mulig)
Siden det her er ett åpent sår inn til infeksjonen, er det med stor sikkerhet lekket ut en del bakterievæske i akvariet.
Dette øker behovet for optimalisering av forholdene, og daglige vannbytter i en ukes tid.
Postet 05.03.08 kl 22:51
Postet 05.03.08 kl 23:53