Rengjøring av utstyr etter hvitprikk

Som så mange her inne har jeg flere akvarier, og en del av utstyret som bøtter, slanger og hover brukes som regel om hverandre.

Har nå 1 hov, en bøtte og en slange som har vært brukt kun i akvariet med hvitprikk. Hvordan får jeg disse "sterilisert" før jeg bruker dem i de andre akvariene igjen? Hvor varmt vann må til? Kan hvitprikk leve utenom akvarier? I så fall hvor lenge?

Lurer også på håndvask. Har vasket godt med varmt vann og såpe før jeg har vært oppi de andre karene. Hvor stor er risikoen for å spre dette selv med hendene?

Parasitten tåler verken varme, eller tørke spesielt godt. Det er derfor tilstrekkelig å spyle utstyret under varmt vann, for så å la det tørke fullstendig.
Har en ikke tid til slik tørking, anbefaler jeg ett godt desinfeksjonsmiddel, f.eks virkon S, som utstyret settes i.

Armene er det jo litt værre å legge fra seg til tørk i ett døgn, så det skal du få slippe
En god vask av hender, med varmt vann og såpe, gjerne også litt børsting under negler, er det som skal til.
Det var betryggende Hehe spesielt det med armene Får henge opp slangen da så jeg er sikker på at den tørker innvendig... Mye å passe på. Ble forøvrig veldig bekymret for om jeg noen gang får hvitprikk i tanganyika karene - antar de fiskene ikke tåler 32 grader veldig godt?
liv_65
Ble forøvrig veldig bekymret for om jeg noen gang får hvitprikk i tanganyika karene - antar de fiskene ikke tåler 32 grader veldig godt?
Dette er nok ikke fisk som tåler varmen alt for godt, mye på grunn av den lave mettingen med O2 i vannet.
I tillegg er det uhyre skjelden at tempen kommer over 25`C i sjøen, så dette påvirker jo en del det også.

Selv ville jeg her brukt medisiner i stedet for varme
Takk Det ante meg ja. Får håpe det aldri skjer. Men blir litt skremt av å se hvor fort det kan skje.. og selvsagt i helger med fullt program og fullt hus. Får handle inn medisin og ha stående sånn "just in case" Finnes det noe som fungerer og er sånn rimelig skånsomt mot filterbakterier og fisk?
Esha Exit er vel et godt valg da.
Takk for tipset..... løper og kjøper...... skremmende hvor brått sånt kan komme på gitt......
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap