Kurv ciklide med vannøye??

Har i min 180 liter 2 stk kurv ciklider. Først kjøpte jeg to, de hadde det fint i 3 uker, da begynte den ene å hangle og "henge" på siden i tanken. Kort tid etter var den død. Den andre har levd alene helt til for 2 uker siden da vi endelig fikk tak i en ny. Nå har den eldste begynt å hangle slik som den første men det ene øyet er sykt stort og fult av vann.. I dag var den blodig inne i øyet men det har gått noe vekk, øyet er fortsatt stort. Lagt den over i yngle tank slik at den ikke skal bli mobbet da den bare ligger på siden og puster..

Hva slags oppførsel er dette? Trives den ikke med partner? Kan jeg gjøre noe for å hjelpe fisken eller øyet??
Du kan lese litt om utstående øyne og eventuell behandling her i sykdomsartikkelen. Som du ser så er den vanligste årsaken slossing eller dårlig vannkvalitet.

Hvis det som står i profilen din om akvariet stemmer så er det veldig overbefisket. Hvis du ikke har en ekstremt overdimensjonert pumpe og skifter vann daglig så er nok vannet ditt heller lite egnet for fiskene å bo i. I tillegg så kan det å holde mange ciklider sammen i et såpass lite kar føre til krangling med medfølgende skader som også kan føre til utstående øyne.

Vil først og fremst råde deg til å gå til innkjøp av dråpetester for nitritt og nitrat og skifte vann så ofte som det trengs for å holde nivåene på et bra nivå. Dvs 0 på nitritt og rundt 12-15 på nitrat. Greier du ikke å skifte vann ofte nok til å gi fiskene riktige forhold så bør du vurdere å omplassere noen av dem.

En del av artene du har der er uansett ikke anbefalt å holde i et så lite kar over lengre tid. Sjekk Fiskebasen under Kunnskap her øverst på siden og se hva som anbefales som minimumstørrelsen på akvariet til de forskjellige artene du har. Sjekk også at temperatur og vannverdier stemmer overens mellom de forskjellige fiskene du har i samme kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap